Wij bespreken de kunst van Louise Bourgeois aan de hand van wat presentaties over haar werk. Verder inventariseren wij of er voldoende belangstelling is om gezamenlijk naar de expositie van haar in Museum Voorlinde te gaan.
Voorlinden presenteert Louise Bourgeois – To Unravel a Torment, een zes decennia overspannende overzichtstentoonstelling met veertig sleutelwerken uit de collectie van het Glenstone Museum, The Easton Foundation en Voorlinden. Het is bijna dertig jaar geleden dat de kunst van Louise Bourgeois op zo’n grote schaal in Nederland te zien was.
https://www.voorlinden.nl/tentoonstelling/louise-bourgeois-to-unravel-a-torment/
Bibliografie (via Wikipedia)
Louise Joséphine Bourgeois werd in 1911 in Parijs geboren als dochter van tapijtmakers. Toen ze 12 was ging Louise haar ouders reeds met reparatiewerkzaamheden helpen. Op haar vijftiende begon zij een studie wiskunde aan de Universiteit van Parijs, de Sorbonne. Vooral haar studie geometrie droeg bij aan haar vroege kubistische tekeningen. Nog zoekende naar haar eigen stijl begon ze te schilderen en studeerde ze aan de École du Louvre en vervolgens aan de École des Beaux Arts. Ook werkte ze als assistent bij Fernand Léger. In 1938 verhuisde ze met haar Amerikaanse echtgenoot Robert Goldwater, een kunsthistoricus, naar New York waar ze haar studie voortzette aan de gerenommeerde Art Students League of New York.
Louise Bourgeois ging exposeren vanaf 1947 met sculpturen en houten figuren. Een van de bekendere werken uit die vroege periode is The Winged Figure (1948). Ondanks haar vroege succes (een van haar werken werd aangekocht door het Museum of Modern Art), werd Bourgeois gedurende de vijftiger en zestiger jaren van de vorige eeuw door de kunstmarkt min of meer genegeerd. Pas in de zeventiger jaren, na de dood van zowel haar echtgenoot als haar vader, werd ze een succesvolle kunstenaar.
In 1993 vertegenwoordigde zij de Verenigde Staten op de Biennale van Venetië. In 1999 nam zij deel aan de Melbourne International Biennial 1999. In hetzelfde jaar werd Bourgeois gekozen voor de openingsexpositie in de Turbine Hall van de Tate Modern in Londen. De “Maman” sculptuur is later herplaatst in Ottawa, Canada waar het spin-beeld nog steeds bewonderd kan worden voor de ingang van de National Gallery of Canada. Het kunstwerk vormt een deel van haar spinnenbeelden; zij zag in de spin een symbool van bescherming en herstel en een verwijzing naar haar moeder. Daarnaast zag zij in de spin een dreiging, die ook valstrikken (lees web) aanlegt om prooien te vangen. Toen ArtZuid hun tentoonstelling voor 2019 inrichtte werd een aantal spinnenbeelden in de museumtuin van het Rijksmuseum geplaatst.
Naast haar werk als beeldhouwer was Bourgeois ook actief als sieraadontwerper.
De kunstenares leefde en werkte in New York tot aan haar dood in mei 2010.