Beste klant en kunstliefhebber,
Graag informeren wij u dan ook dat vanaf vandaag de exposities van Ine van den Heuvel, Debby Malinka en Silene van Waveren van start zijn gegaan!
Als kind hield ik vooral van tekenen. Daarna heb een lange periode mensfiguren gemaakt uit porseleinaarde gecombineerd met stoffen en hiernaast ben ik lang geboeid geweest door het ontwerpen en vervaardigen van kleding. Ik heb in die tijd een vijftiental jaren ‘Creatieve Werkplaats Collis’ gerund, waar ik lessen en workshops verzorgde rondom deze disciplines. Toen ik ongeveer 40 jaar was, ben ik me gaan verdiepen en bekwamen in het ruimtelijk werken met klei.
Vanuit een wens om, naast mijn vak als therapeut, ook de kunstenaar in mijzelf tot volle wasdom te brengen, ben ik in 2012 gestart met de driejarige academiegroep bij Marian Filarski in Schijndel. Hier heb ik vanuit mijn verlangen naar spelen, lichtheid, ruimte, waarachtigheid en vrijheid, het keramische werk (klei – aarde – houvast) weer los gelaten.
Via het ‘boetseren’ en ’bouwen’ met papier, wol, natuurlijke materialen, glas, medium, transparante verfsoorten en bijenwas, ben ik gekomen tot het transparant gelaagd schilderen op linnen doek. Deze geboetseerde ‘huidjes’ en de serie ‘Huidhonger’, zijn belangrijk en nodig voor mij geweest om, als een soort van hergeboorte, de beweging te kunnen maken naar het speelse en vrije werken op doek. Ik koester ze dan ook met liefde.
Zo bezien is mijn creatieve weg een vorm van zelfontwikkeling: ‘Een tocht waarin de reiziger terugkeert naar huis, in de essentie van zichzelf en zijn bestaan’.
De weg van de mens
In alle disciplines is zichtbaar en voelbaar hoe de mens als centraal thema naar voren komt. Ik ben geboeid door alles wat mensen in de diepere lagen van het bewustzijn raakt en wat er tussen mensen beweegt. Zowel mijn eigen levenservaringen als ook mijn werk als (relatie) therapeut, begeleider en familie opsteller, zijn een grote bron van inspiratie. Ook andersom is het creatieve werk voor mij helpend en steunend om als therapeut, steeds weer open en vrij aanwezig te zijn in het contact.
In de recentere schilderijen, werk ik voornamelijk met houtskool, inkten, acryl- en olieverf op linnen doek en kernwoorden zijn voor mij transparantie en gelaagdheid; alles mag gezien worden, alle levenssferen, zowel het ‘lichte’ als het ‘donkere’: Wezen & Waan.
Het donkere als symbool voor bijvoorbeeld het kritisch oog en oordeel, de pijn, het verdriet, de boosheid of de haat, de innerlijke strijd, het gevangen voelen en de angst; de waan. Het lichte als symbool voor levend, ruim, vrij, waarachtig, liefdevol, sereen, verstilling, teer, zacht, open; de persoon die we in wezen zijn.
En het is heel makend om zo alles in ons innerlijke landschap, op de juiste plek en in de juiste orde, in vriendelijkheid vanuit wat voor jou waar is, aan te nemen; zo ontstaat een ervaring van essentie, van ruimte en vrijheid, schoonheid en harmonie. In de beelden, schilderachtig in het organische en vrouwelijke lijnenspel, kun je vaak mensfiguren en hun innerlijke delen ontdekken. Ook er is vaak iets voelbaar en zichtbaar van de levensenergie en sfeer van het embryonale. En misschien zelfs iets van het Onnoembare, voordat er überhaupt sprake is van incarnatie.