21 november om 20.00uur in Cinema de Kiek-in-de-pot
Goede doel: Orange the World Soroptimisten met tal van activiteiten in actie tegen geweld tegen vrouwen
Kaartverkoop filmavond voor goede doel Orange the World gestart
En een geweldige film zien én meteen een goed doel steunen? Het kan weer: op dinsdagavond 21 november om 20.00 uur (inloop 19.15 uur), in Cinema Kiek-in-de-Pot, houden de Soroptimisten uit Bergen hun traditionele ‘aangeklede’ filmavond voor het goede doel. De film waarop de keuze is gevallen is Killers of the Flower Moon, een film met topacteurs als Leonardo DiCaprio, Lily Gladstone, Robert De Niro en Jesse Plemons , geregisseerd door Oscarwinnaar Martin Scorsese. De film heeft al lovende recensies gekregen in NRC, AD en Parool en scoort een 8,7 bij IMBd. Het goede doel waaraan sponsoren en bezoekers bijdragen is Orange the World, een wereldwijde campagne tegen geweld tegen vrouwen.
Killers of the Flower Moon
De film is gebaseerd op de gelijknamige bestseller van David Grann en brengt ons naar Oklahoma in de jaren ’20. Daar is een door olie rijk geworden indianenvolk (de Osage) slachtoffer van gruwelijke misdaden: de Reign of Terror. Killers of the Flower Moon vertelt dit waargebeurde verhaal aan de hand van een onwaarschijnlijke romance tussen Ernest Burkhart (Leonardo DiCaprio) en Mollie Kyle (Lily Gladstone). Is hun echte liefde bestand tegen al het laaghartige verraad dat hun pad kruist? We gaan het zien!
Aanmelden voor de film kan via een e-mail naar Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.. Een kaartje kost €17,50. Een drankje vooraf en hapjes in de pauze zijn daarbij inbegrepen. Na afloop is er nog een gezellig samenzijn.
Met de opbrengst van de film steunen de Soroptimisten Orange the World: de wereldwijde campagne tegen geweld tegen vrouwen en meisjes. De campagne vindt ieder jaar plaats van 25 november, de Internationale Dag tegen Geweld tegen Vrouwen, tot 10 december, de Internationale Mensenrechtendag. De dagen daartussen zijn de 16 Dagen van Actie.
Oranje verlichting, debat en tentoonstelling
Soroptimist International club Bergen op Zoom e.o. promoot deze campagne van Orange the World al jaren. Dit jaar beginnen de activiteiten met de filmavond op dinsdag 21 november. Daarna volgen:
Op vrijdag 24 november is de officiële start van de campagne door wethouder Joey van Aken. Deze aftrap vindt plaats in het oude Stadhuis op de Markt om 19.30 uur.
Van vrijdag 24 november tot en met zondag 10 december zijn de volgende Bergse gebouwen oranje verlicht, als symbool tegen het geweld tegen vrouwen:
• De brug van het Ravelijn
• De Anthoniusmolen in Halsteren
• De Schaatsbaan op de Markt, tijdens het eerste weekend
• Theater De Maagd
• Bravis - het Moeder&Kindcentrum
Op maandag 27 november, tussen 11.00 en 13.00 uur zijn er twee debatten over geweld tegen vrouwen op Regionale Scholengemeenschap ’t Rijks o.l.v. Volkan Tasdan waarbij de gemeente, politie en Veilig Thuis in gesprek gaan met leerlingen aan de hand van een aantal stellingen.
Op donderdag 30 november tussen 14.30 en 16.00 uur is de opening van de tentoonstelling ‘Doorbreek de Cirkel van geweld’ in de bibliotheek aan de Kortemeestraat 17 in Bergen op Zoom. Deze tentoonstelling is een project van Stichting Open Mind waarmee zij, in samenwerking met een grote groep mensen die de cirkel van geweld hebben doorbroken, huiselijk geweld en kindermishandeling beter bespreekbaar wil maken. Het doel van de tentoonstelling is huiselijk geweld en kindermishandeling onder de aandacht brengen, terugdringen, de schade ervan beperken, de vicieuze cirkel van geweld en de overdracht van generatie op generatie doorbreken. Samen kunnen mensen met elkaar een veilig netwerk vormen rondom de slachtoffers, (potentiële) daders en hun sociale omgeving. De tentoonstelling is te zien van 1 december tot en met 7 januari 2024. Openingstijden: Dinsdag t/m vrijdag van 10.00-17.00 uur.
Ook vragen de Soroptimisten op andere manieren aandacht voor Orange the World, onder andere door: het verspreiden van Orange the World-bierviltjes in de Bergse cafés; door guerrillamarketing; het verkopen van veiligheidsfluitjes; verspreiding van de boodschap via hun socials Facebook en Instagram; reclame voor de campagne via taxibusjes van Geers en via de Bergse influencer Ivana Nas die dagelijks zal posten over de campagne via TikTok en zo een grote, nieuwe doelgroep (166,4K volgers) zal bereiken.
Tijdens de filmavond en op andere momenten tijdens de campagnedagen verkopen de Soroptimisten veiligheidsfluitjes á € 3,-. De opbrengst gaat uiteraard naar Orange the World.