Landelijke actie vraagt aandacht voor longkanker

Vrijdag 21 mei a.s. namen longartsen Harry van Looij, Ton van Boxem en Hugo Rutten deel aan de White Ribbon Tour. Zij fietsten vanuit Bravis Bergen op Zoom naar het Amphia in Breda om daarmee aandacht te vragen voor longkanker. 

 

White Ribbon is een internationale organisatie die zich hard maakt voor aandacht voor longkanker. De 22-jarige Niels Harthoorn, zelf longkankerpatiënt, haalde dit project naar Nederland om daarmee ook in ons land meer bekendheid te geven aan longkanker en misverstanden over longkankerpatiënten te verminderen. “Want iedereen met longen kan longkanker krijgen!” Gelijktijdig wordt geld ingezameld voor onderzoek naar gepersonaliseerde (long)kankerbehandelingen. Hiervoor is voor iedere kankerpatiënt DNA-onderzoek van de tumor nodig.

 

White Ribbon Tour

Op vrijdag 21 mei vond de White Ribbon Tour plaats. Het bestaat uit fiets- en wandeltochten die parallel tussen zo’n 30 ziekenhuizen plaatsvinden. De totale route spant symbolisch een wit lint door heel Nederland, van Zeeland tot Groningen tot Maastricht. Tijdens de tour worden in alle deelnemende ziekenhuizen op hetzelfde moment witte linten uitgereikt. Deelnemers zijn (ex)patiënten, longartsen, artsonderzoekers, studenten en andere betrokkenen.

 

Vertrek in Bergen op Zoom 

Vanuit Bravis Bergen op Zoom fietsten de longartsen Harry van Looij, Ton van Boxem en Hugo Rutten mee. Zij vertrokken rond 15.30 uur richting Breda, waar zij om 18.00 uur een wit lint aanboden aan het Amphia. En om 18.00 uur overhandigde een fietsploeg uit Goes een wit lint aan bestuursvoorzitter Bianka Mennema in Bergen op Zoom. 

 

Symbool

De witte linten staan symbool voor longkanker en komen in afdelingen of poliklinieken van de deelnemende ziekenhuizen te hangen. In Bravis is dat in het Oncologie Centrum in Roosendaal. De linten zijn van hout en met liefde en passie gemaakt door mensen die geraakt zijn door longkanker bij zichzelf of anderen in hun omgeving.

 

Live feed

In het Erasmus MC was die middag een centraal communicatiecentrum ingericht waar via een livestream op de social media van The White Ribbon Tour werd bijgehouden welk deel van de route al is afgelegd. Met foto’s en video’s werd zo zichtbaar gemaakt dat het lint steeds witter kleurt.