Ondernemersvereniging Sterck en Stichting Bi-Zone zijn druk bezig met het oprichten van een nieuwe gezamenlijke organisatie voor binnenstadondernemers. Omdat zoiets nu eenmaal tijd vraagt, moest er zo spoedig mogelijk een oplossing worden bedacht die er voor zorgt dat ook in 2015 de stad een Krabbenfoor editie krijgt die klinkt als een klok. Gelukkig waren de mensen die hier al een aantal jaren keihard aan meewerken bereid dat ook nu weer te doen, deze keer onder de vlag van de kersverse Stichting Krabbenfoor.
Op 16 maart is deze nieuwe stichting opgericht, met als dagelijks bestuur voorzitter Hans-Jorg van Broekhoven, penningmeester Debby Duijvelaar en secretaris Frank van der Vorst. Als algemene bestuursleden zijn aangeschoven Mireille Hoetelmans en Jos Groffen en natuurlijk staat dit vijftal er niet alleen voor. Diverse professionals en vrijwilligers die de afgelopen jaren keihard meewerkten aan de voorbereidingen en het evenement zelf, gaan er ook nu weer de schouders onder zetten. Samen beschouwen ze het voorlopig als hun belangrijkste taak om het evenement ook dit jaar organisatorisch en kwalitatief van minimaal hetzelfde niveau te laten zijn. Dat betekent bijvoorbeeld strak en veilig ingerichte straten, waar de bezoekers met een gerust gevoel doorheen kunnen slenteren. Dat is op zich al een hele prestatie. Het komen jaarlijks zo’n 80.000 zogeheten ‘unieke’ bezoekers naar de stad, die het parcours vaak diverse malen bezoeken, al dan niet verdeeld over meerdere dagen. Als je die herhaalbezoeken meetelt -wat logisch is bij het meten van de capaciteit en benodigde ruimte in de straten- kom je bij goed weer soms wel aan 150.000 bezoeken per Krabbenfoor. Gelukkig zijn brandweer en politie al jaren zeer te spreken over de veiligheid en dat willen deze organisatoren zo houden natuurlijk. Ook naar het aanbod is de afgelopen jaren kritischer gekeken. Is het niet té veel van hetzelfde waardoor deelnemers alleen maar last hebben van elkaar? Is het aantal bakwagens met snack, ijs en dergelijke goed verdeeld over de stad? Hier besteden de mensen die dit op de centimeter nauwkeurig plannen en intekenen veel aandacht aan. Dat valt bezoekers eigenlijk niet op en dat is precies de bedoeling. Het zou namelijk pas gemerkt gaan worden als de verdeling níét klopt.
Zowel het straatentertainment als de optredens op de podia vragen ieder jaar weer veel aandacht. Past een act wel bij dit evenement? Wat is het juiste moment of tijdstip hiervoor. Zit er genoeg variatie in? Blijven we binnen het budget? Er komt heel wat bij kijken om een zeer breed publiek een programma te bieden waarin iedereen iets van z’n gading vindt. Het moet, samen met al die andere ingrediënten, zorgen voor drie dagen feest en jaarmarktgevoel in de binnenstad. Dat is niet alleen van belang omdat Bergen op Zoom dan héél veel mensen van buiten de stadsgrenzen te gast krijgt en we dan graag een hele goede indruk maken. Het is tevens voor heel wat ondernemers van belang dat ze dan véél bezoekers mogen verwelkomen, aan hun kraam, op hun terrassen of binnen. De Krabbenfoor wordt voor een aanzienlijk deel door hen betaald dus ze verwachten van de organisatie terecht ook wat terug. En voor de Bergenaren zelf is het één van de ijkpunten op de evenementenkalender, waar sommigen zelfs hun vakantie op plannen. Het festijn is na 50 jaar niet meer te denken uit Bergen op Zoom en de nieuwe stichting gaat er alles aan doen, samen met al die andere enthousiastelingen, om ook van deze editie weer een hele mooie te maken.
www.dekrabbenfoor.nl