Studenten gingen 16 oktober aan de slag bij Biobased poppodium Gebouw-T

Voor creatieve geesten die nieuwe paden durven te bewandelen.

Culturele venues herbezinnen zich op hun taak en rol. Theaters, poppodia, musea, bibliotheken en andere culturele hotspots richten hun blik naar buiten, gaan samenwerken met publiek en verbinden zich met partijen in de stad om tot innovatieve, nieuwe belevingen te komen. Steeds meer treden ze buiten de muren van de eigen locatie en ontwikkelen met partners uitdagende events en andere initiatieven die nieuwe doelgroepen aantrekken en/of de stad een eigen gezicht geven. Daarnaast verenigen culturele venues zich ook fysiek in clusters, cultuurpleinen en multifunctionele locaties. Enerzijds vanuit de wens naar kostenreductie, maar tegelijkertijd vanuit de wens om samen het cultureel product en de waarde voor stad te optimaliseren. Culturele venues vormen namelijk een essentieel onderdeel in de ‘branding’ van de stad en zijn in de toegenomen concurrentieslag zelf ook op zoek naar hun uniciteit en connectie met community's. Het (her)ontdekken van de toegevoegde waarde en hoe dit vervolgens (commercieel) te vermarkten en maatschappelijk te benutten staat centraal in deze track.

In samenwerking met het werkveld, is Academie for Leisure dit jaar gestart met de track Cultural Venue Management. In augustus zijn een vijftiental 2e en 3e jaar studenten met een hart voor theater, (pop)muziek, dans, film of beeldende kunst gestart. Naast hun reguliere onderwijs waarbij men zich o.a. ondernemerschap, projectmanagement, en marketing eigen maakt, bezoeken zij op regelmatige basis de pioniers in dit dynamische werkveld. Door het werkveld nadrukkelijk te betrekken wordt de student voorbereid op haar toekomst in een veld dat momenteel stevig transformeert.

 

In de afgelopen maand zijn de studenten onder andere aan de slag geweest rondom het thema “Bibliotheek van de Toekomst” met Cubiss en Bibliotheek Midden Brabant, de complexiteit van projectmanagement bij producties van Theaterwerkplaats Tiuri en financiële vraagstukken van dansgezelschap De Stilte.

 

Op 16 oktober ging de track Cultural Venue Management aan de slag bij Biobased poppodium Gebouw-T. In de Brabantse popsector stellen momenteel diverse podia energiezuinigheid en duurzaamheid centraal. Gebouw-T in Bergen op Zoom is daarbij een voorloper en werkt onder de noemer ‘Biosed Art’ co-creatief samen met de biobased industrie, onderwijspartner ROC en de gemeente. Gezamenlijk willen ze Gebouw-T tot het duurzaamste podium van Nederland transformeren. Voor de student een uitgelezen mogelijkheid om met de betrokkenen te kijken naar de eigenschappen van (duurzaam) ondernemerschap en het daarbij te tonen leiderschap. Tevens werden de studenten gevraagd mee te denken over mogelijke nieuwe innovatieve oplossingen.