De Nederlandse vereniging van ziekenhuizen (NVZ) en Zorgverzekeraars Nederland (ZN)  hebben een gezamenlijke website www.dezorgnota.nl gelanceerd om patiënten en verzekerden uitleg te geven over de inhoud van de vernieuwde zorgnota en veel gestelde vragen over de zorgkosten te beantwoorden.

Voor behandelingen in ziekenhuizen die vanaf 1 juni 2014 zijn gestart, ontvangen patiënten een duidelijkere zorgnota. Het is voor ziekenhuizen en zorgverzekeraars belangrijk om patiënten en verzekerden hier goed over te informeren. De website www.dezorgnota.nl biedt informatie over de zorgnota en de zorgkosten in meer algemene zin. De site geeft antwoord op veel gestelde vragen en geeft aan waar iemand met welke vraag terecht kan.
Hans Ensing, voorzitter van de Raad van Bestuur van het Franciscus Ziekenhuis en Lievensberg ziekenhuis: “De financiering van ziekenhuiszorg is vaak ook een ingewikkelde materie en een goede uitleg over de nota is voor alle partijen belangrijk.”

Goed handvat
ZN en de NVZ ontvingen signalen dat sommige patiënten van het kastje naar de muur werden gestuurd. NVZ-voorzitter Yvonne van Rooy: “Dat mag natuurlijk niet gebeuren. Door dit initiatief worden patiënten beter geïnformeerd en wordt duidelijk bij wie ze met welke vraag terecht kunnen.” André Rouvoet, voorzitter van ZN, vindt dat met de verbetering van de zorgnota een patiënt beter kan nagaan wat er aan zorg geleverd is. Rouvoet benadrukt wel dat het bekostigingssysteem ingewikkeld is. ”Deze site biedt mensen een goed handvat als ze vragen hebben.”
Verzekerden  kunnen  de vernieuwde zorgnota via de mijn-omgeving op de website van hun zorgverzekeraar raadplegen. Vanaf medio augustus ontvangen verzekerden de eerste vernieuwde zorgnota’s van behandelingen. Over maximaal een jaar zullen alle zorgnota’s de nieuwe informatie bevatten.