Praktijktest Spitsmijden in Brabant van start. Het blijft een van de meest frustrerende bezigheden achter het stuur: in een druk stadscentrum op zoek naar een parkeergarage met nog een plekje. Dat kan slimmer, denken de provincie Noord-Brabant en het Samenwerkingsverband Regio Eindhoven. In ’s-Hertogenbosch en Eindhoven vertelt een PDA je straks waar nog plekken vrij zijn.

Spitsmijden is een slimme manier om automobilisten te verleiden buiten de spits te blijven: met actuele reisinformatie en een beloning. Vorige week zijn ruim zevenhonderd deelnemers begonnen met de praktijkproef rond Eindhoven en ‘s Hertogenbosch. Nog eens 12.000 mensen hebben een uitnodigingsbrief in de bus gekregen. “Ik wil kijken hoe ik bewuster kan rijden”, zegt deelneemster Angelique ter Horst uit Waalwijk. “De beloning daagt me uit om daar mijn best voor te doen.“

Handige verkeersinfo
Ter Horst kreeg bij de start van Spitsmijden de eerste TravelStar PDA uitgereikt(zie foto), één van de paradepaardjes van het project. De TravelStar geeft de Waalwijkse en haar collega-deelnemers onderweg alle verkeersinformatie die zij nodig hebben. Waar zijn wegwerkzaamheden? Op welke parkeerterreinen zijn nog plaatsen vrij? Het apparaat doet ook handige suggesties. Zo waarschuwt het als de auto in de buurt van een school komt. “Met de TravelStar kunnen automobilisten zelf kiezen wat de handigste manier is om hun bestemming te bereiken. Je hoeft nooit meer lang te zoeken naar een parkeerplek”, zegt Yves de Boer, gedeputeerde Mobiliteit en Infrastructuur van de provincie Noord-Brabant.

Beloning

Een andere prikkel om uit de spits te blijven, is de beloning die de deelnemers in het vooruitzicht krijgen. Per maand krijgen zij een vast bedrag, gebaseerd op hun oorspronkelijke reisgedrag. Elke keer dat de deelnemers toch in de spits rijden, gaat daar een klein bedrag af. Het geld dat de deelnemers aan het eind van de maand overhouden, mogen zij in eigen zak steken.
Vroeg uit bed

Voor deelneemster Magda de Winter is het geld een leuk extraatje, maar niet eens de belangrijkste reden om mee te doen. “Spitsmijden brengt competitiedrang in me naar boven”, bekent ze. “Je probeert te kijken of je hoog kan scoren.” De Winter gaat nu iedere dag drie kwartier eerder van huis. ”Ik ben net voor half acht op mijn werk, ongeveer een uur eerder dan voorheen. Dat is nog wel even wennen, maar goed te doen.”

Keuzes maken
Uiteindelijk gaat het er bij Spitsmijden natuurlijk om dat het drukke woon-werkverkeer rond Eindhoven en ’s-Hertogenbosch meer over de dag wordt verspreid. “Elk uur in de spits kost werkgevers geld en automobilisten tijd en energie. Spitsmijden wil automobilisten uitnodigen om andere keuzes te maken,” aldus De Boer. “Bijvoorbeeld door eens op een ander moment te vertrekken. Als we met z’n allen tegelijk de stad in willen, komen we in de problemen. Spreiden is de oplossing.” Behalve eerder of later vertrekken, kan het openbaar vervoer of de fiets ook een goed alternatief zijn.
De praktijktest Spitsmijden loopt tot april 2012.


TravelStar in het kort

Het is zo ver! Spitsmijden in Brabant gaat van start. Met deze praktijktest onderzoeken we hoe in de toekomst eventuele verkeersdruk in EIndhoven en ‘s-Hertogenbosch kan worden aangepakt en welke rol een financiële beloning en informatie hierbij spelen. Uniek voor deze proef is dat deelnemers ook de beschikking krijgen over geavanceerde route- en verkeersinformatie dankzij de TravelStar. Zo kunnen zij het beste reistijdstip of vervoermiddel en de slimste route uitkiezen. Een slimme reisleider!  NAVIGATIE + INFORMATIE = TRAVELSTAR
De TravelStar is een personal digital assistant (PDA) die deelnemers een schat aan handige informatie geeft. Denk bijvoorbeeld aan lokale wegwerkzaamheden en drukte rond scholen en evenementen, over beschikbare parkeerplaatsen en transferia en over de beschikbaarheid van openbaar vervoer. Brengen de gekozen route en tijdstip een deelnemer tijdens de spits naar het spitsmijdengebied in Eindhoven of ’s-Hertogenbosch, dan geeft de TravelStar de kosten weer. Zo kunnen deelnemers gemakkelijk hun optimale route, vertrektijd of vervoermiddel bepalen. En rijdt een deelnemer onverhoopt toch de drukte in, dan kan hij dankzij internet en e-mail op de TravelStar het thuisfront of het werk hiervan op de hoogte stellen.
De kracht van de TravelStar zit in de combinatie van navigatie en informatie. De informatie wordt ‘real time’ aangepast op basis van keuzes die de deelnemer op dat moment maakt. Verderop leest u hoe TravelStar in de praktijk werkt. TravelStar in actie zien kan ook. Bekijkt u dan het filmpje.
DIENSTEN
TravelStar bevat de volgende informatiediensten:
• Parkeerinformatie: TravelStar geeft aan hoeveel vrije parkeerplaatsen er zijn in parkeergarages en parkeerterreinen. Voor de P+R terreinen van ‘s-Hertogenbosch geeft TravelStar ook de totale reistijd wanneer de deelnemer gebruik maakt van de buspendeldienst vanaf het P+R terrein. Uniek is dat de reisplanner ook de bustijden kent. Er wordt dus een gecombineerd reisadvies gegeven.
• Wegwerkzaamheden: deze dienst geeft de meest actuele informatie over lokale wegwerkzaamheden en evenementen. Bron hiervoor is Haal Meer Uit de Weg, een site die overzicht geeft van wegwerkzaamheden en evenementen binnen onze provincie. De lokale wegwerkzaamheden binnen de routenavigatie zijn uniek en vormen een aanvulling op bestaande navigatiesystemen.
• Intelligente snelheidsinformatie in de schoolomgeving (iSi): de TravelStar waarschuwt de deelnemer op het moment dat hij een basisschool nadert en er dus kinderen van en naar school lopen en/of fietsen.  
  Het signaal moet de deelnemer beïnvloeden om zijn rijgedrag (snelheid) of reisgedrag (alternatieve route) hierop aan te passen.  Uniek hierbij is dat de gebruiker het signaal  alleen ontvangt als de school begint of ‘uit’
  gaat, dus alleen als het nodig is. Bovendien waarschuwt de Travelstar de deelnemer als hij te snel rijdt. Ook gebruikt TravelStar de aanlooproutes van en naar school. Als de deelnemer niet op een aanlooproute rijdt, krijgt hij
  ook geen signaal.
Naast informatiediensten bevat TravelStar ook internet en e-mail. Een aantal handige sites zijn straks voorgeprogrammeerd, zoals OV9292 en Buienradar. En rijdt een deelnemer onverhoopt toch de drukte in, dan kan hij dankzij e-mail het thuisfront of het werk hiervan op de hoogte stellen.
EEN REIS MET TRAVELSTAR
Deelnemer Suzanne voert haar gewenste bestemming in. Plant zij haar rit tijdens de spits? Dan geeft TravelStar haar de melding dat de rit respectievelijk € 2,50 of € 1,25 kost. Vervolgens vraagt TravelStar of Suzanne wil navigeren naar het opgegeven adres, naar een nabijgelegen parkeergarage of naar een P+R-terrein. Kiest Suzanne voor de optie P+R-terrein, dan geeft TravelStar een reisadvies naar het P+R-terrein en informatie over de vertrektijden van bussen naar haar eindbestemming. Kiest Suzanne voor de optie parkeergarage, dan geeft TravelStar een suggestie voor de drie dichtstbijzijnde en beschikbare parkeerterreinen. Per garage ziet Suzanne het actuele aantal beschikbare plaatsen, het tarief en de afstand tot de bestemming. Vervolgens plant TravelStar de rit. Zakt het aantal beschikbare plaatsen gedurende de rit onder een kritisch aantal, dan vraagt TravelStar of Suzanne naar een alternatieve garage wil. Als Suzanne heeft aangegeven dat wegwerkzaamheden en evenementen moeten worden vermeden, stelt de TravelStar zo nodig een aangepaste route voor.
 

TOEKOMST
De bovengenoemde informatiediensten zitten nu al in TravelStar. Gedurende de praktijktest werken we echter voortdurend aan de gebruiksvriendelijkheid. Bij een innovatief product als de TravelStar komen ongetwijfeld elementen naar voren die verdere ontwikkeling nodig hebben. De verdere ontwikkeling pakken we mede op basis van ervaringen van onze deelnemers op. Daarnaast ontwikkelen we gaandeweg aanvullende informatiediensten. Updates van TravelStar kunnen deelnemers straks vanaf hun Persoonlijke Pagina op onze website www.spitsmijdeninbrabant.nl downloaden. Hier kunnen zij ook terecht voor een uitgebreide handleiding.