Indian Motorcycles Riders Group stuurde me een uitnodiging voor de Open Deur Dagen dit weekend.
Aangezien zaterdag ook het weer meezat, togen mijn broer Sjef en ik dan ook richting Alphen a/d Rijn. Daar zit immers mijn dealer De Jong Alphen. Zoals gezegd was het weer heerlijk voor een ritje, dus op deze rustige zaterdagochtend was het aangenaam tuffen. Eenmaal aangekomen bij De Jong was het een komen en gaan van motoren. Je zag motoren van allerlei pluimage, maar de meesten kwamn zelf toch echt om eens nader te kijken naar dat nieuwe model Indian.
Indian is natuurlijk een vreemde vogel in het motorcircuit. Het oudste merk van de USA (1901) ging failliet en was lange tijd slechts gestofte historie. Natuurlijk reden er nogal wat oudjes, want het was een oersterke motor. Maar de concurrentie was te machtig, zeker toen Indian een deal met het Amerikaanse leger voor zijn neus weggekaapt zag. Maar kijk daar, de investeringsmaatschappij Polaris zag een toekomst in nostalgische merk en blies het nieuw leven in, toen het alle rechten kocht.
Inmiddels heeft Indian al weer een aantal modellen ter beschikking, modellen die op talloze manieren individueel gemaakt kunnen worden. Al snel rijd je niet op een doorsnee fabrieksmodel, maar wijkt jouw eigen bike net effe af van de meute. Je zag dan ook veel mensen informeren naar de mogelijkheden. De verkopers hadden het maar druk. Ik zag een stel naar de Scout kijken, eentje met halfhoge "apes", white wall banden en in zwarte uitvoering. 'Kom maar eens mee, ik kan je snel de configuratie uitrekenen, zoals jullie hem zouden willen hebben.' Ik ken dit verhaal maar al te goed. Dik een jaar geleden werd dat tegen mij gezegd. Een goed gesprek en een hele mooie offerte later, was ik gevallen voor de charmes van een Indian Scout in "Indian Red" uitvoering, met de door mij gewilde leren tassen. Nu was ik terug om te kijken of ik ook geen halfhoge "apes" wil, een stuur dat volgens mij nog comfortabeler is als ik nu al rij. Zit ik te denken ook aan andere uitlaten, die iets minder braaf klinken dan de (oh zo fraaie) standaard uitlaten, maar nog steeds voldoen aan de Europese keuring. Zit ik ook te denken aan zo'n dekenrol, en misschien nog wat dingen.
Na een lekker bakkie gedaan te hebben, gezellig gekletst te hebben met deze en gene, en vernomen te hebben dat mijn nieuwe patch van de Indian Motorcycles Riders Group nog niet binnen was uit Frankrijk, besloten mijn broer en ik eens verder te gaan. Niet nadat we buiten nog een geweldige oude BMW met zijspan bewonderden. Wat een heerlijke custom machine. Enfin, de zon en de "the road" riepen ons weer. Zo is het geen straf om de 110 kilometer naar Alphen a/d Rijn te rijden. De weg terug ging natuurlijk met een flinke omweg met onderweg nog een bakkie. Als motorrijder is maar al te vaak de eindbestemming niet het doel van de rit, het doel is het maken van kilometers in het zonnetje en in goed gezelschap, terwijl je geniet van je tweewieler.
En ik moet zeggen, dat ik enorm geniet van deze Indian en na afloop van een toerke niet kan wachten tot de volgende rit.
Drive save brothers on bikes, zou ik zeggen, en geniet er van