De stad Bergen op Zoom mag trots zijn. De gemeente Bergen op Zoom staat opnieuw in de finale van de prestigieuze Citymarketing Award.

De gemeente dankt de nominatie aan de manier waarop de merkpositionering van Bergen op Zoom tot stand is gekomen.

In een uitgebreide inventarisatie is aan zowel inwoners, ondernemers als bezoekers gevraagd hoe zij Bergen op Zoom zouden ‘verkopen’. Bergse schrijvers en dichters hebben die ingrediënten vertaald naar verschillende teksten die vervolgens weer ter verbetering zijn voorgelegd aan de stad. Uiteindelijk heeft dat geleid tot  vijf regels die kernachtig samenvatten waar Bergen op Zoom voor staat.

 

Halverwege Wereldsteden

Waar Brabant Zeeland kust

Ligt als eeuwenoude parel

Aangenaam Bergen op Zoom

Theater van het Goede Leven

 

Bijzonder is dat de regels vanuit de stad zelf zijn voorgekomen: heel veel mensen hebben meegewerkt en toch is het geen compromis geworden. De officiële uitrol van de positionering staat gepland in januari 2012, na het startschot van 800 jaar stad.

In januari 2011 won de gemeente Bergen op Zoom de Citymarketing Stimulerings Award met ‘B-Reizen’. Een guerilla marketingactie, waarbij de gemeente in het centrum van een andere stad een reisbureau opent dat  uitsluitend reizen aanbiedt naar Bergen op Zoom. B-Reizen opende begin oktober voor een weekend in Dordrecht. 

Wethouder Ton Linssen, verantwoordelijk voor citymarketing, is zeer verheugd dat Bergen op Zoom opnieuw in de finale staat. “Het creatieve concept B-Reizen was duidelijk geen eendagsvlieg. Het blijkt dat we met ons citymarketingbeleid opvallen in Nederland. Dat we nu opnieuw in de finale staan, is het bewijs dat onze strategie aanslaat. Juist in economisch mindere tijden is citymarketing van groot belang.”

De Citymarketing Award wordt 19 januari uitgereikt tijdens de Dag van de Citymarketing in Hoofddorp. Bergen op Zoom is uit 35 inzendingen geselecteerd en staat samen met de gemeenten Amersfoort  en Dronten in de finale.