Vorige edities was het druk en gezellig. Dit keer moet het een waar familiefeest worden.
De laatste tijd zijn er behoorlijk wat Harley dagen verstoord door gemeentelijk ingrijpen. Te grote aandacht van het publiek zorgde voor verkeersproblemen. Daarnaast is er nogal wat deining ontstaan in de media omdat sommige Harley clubs het met elkaar aan de stok zouden krijgen. “Dat gebeurt niet bij ons!”, is het stellige antwoord van Corné Franken, lid van de Bergse Harley Davidson Club.
Hij zit er relaxed bij, genietend van zijn bakje koffie. Het was een lange drukke dag op zijn werk, en dan is het wel eens lekker om over je passie te praten. In dit geval is dat motorrijden. Vanaf 17 april 2009 is deze hernieuwde Bergse club opgestart met tien leden. “We zijn allemaal werkende vaders. Sommigen van ons hebben zelfs hun eigen bedrijf. We delen echter dezelfde passie, en dat is motorrijden. Bijna allemaal rijden we Harley Davidson en we genieten er van om regelmatig in het weekend op pad te trekken”. Zaterdag 2 juli houdt de Bergse club weer de jaarlijkse Harley dag. Ze hopen op veel publiek. “Wij zitten buiten de stadscentra, dat houdt dus in dat wij geen problemen met het verkeer kennen, ook al omdat we het grote veld achter ons clubhuis mogen gebruiken voor het parkeren van de voertuigen waarmee de bezoekers komen. En verder zie je bij ons van alles door elkaar, dat is de afgelopen jaren wel bewezen. Hele gezinnen komen op onze open dag af”. Om het nog aantrekkelijker te maken voor de jeugd zullen er allerlei attracties zijn om de kleine mannen en vrouwkes bezig te houden. “Als de kinderen het naar hun zin hebben, dan zijn de ouders ook geruster en blijven ze misschien wat langer”, lacht Corné. Hij kan het weten want hij is zelf ook vader. “De meesten bij ons hebben kids, en die komen dikwijls samen met onze vrouwen ook naar de club toe. Sterker nog wat mijn vrouw beteft, als we een keer niet met de club weg gaan, stappen we lekker met zijn tweetjes op de bike en toeren we ruim 200 kilometer. Effe Zeeland in, of de andere kant. Het maakt niet uit zolang we maar op die machine kunnen rijden”. Het is een liefde die je eigenlijk niet kunt verklaren, maar die in het hart van elke motorrijder opgesloten zit. Je hoeft niet per sé op een Harley te rijden om dat gevoel te hebben. De vrijheid, je ruikt de natuur, de wind in je gezicht, en gewoonweg genieten van wat op je weg komt; zo rolt er menig kilometertje asfalt onder je door. De club heeft haar clubhuis aan de Boerenweg 2 te Bergen op Zoom. Als je over de oude weg richting Wouw rijdt, is het net voorbij het pompstation de eerste weg links, direct aan de linker kant. “We hopen op veel publiek en bieden daarom ook veel. Live muziek, eten en drinken en zoals gezegd hopen we op veel bikes”, lacht Corné.
Een Harley Davidson blijft een publiekstrekker eerste klas. Dat begint al met het door geen enkele andere fiets geevenaarde geluid. Die zware klappen herken je van verre. En ook het dikwijls imposante uiterlijk doet menig kopje omdraaien. Daar boven op zijn er velen speciaal verbouwd, prachtig om te zien.
Respect hoog in het vaandel van HDC BoZ !!
Als Harley Davidson club val je natuurlijk op als je onderweg bent. Het is altijd een imposant gezicht om zo’n groep motorrijders voorbij te zien en horen komen. Wat dat laatste betreft wil Corné nog wel wat kwijt. “Als club houden we erg aan respect. Zoals we dat ook voor onze buren hebben. Even verderop heeft een buurvrouw paarden in de wei staan. Daar houden we altijd rekening mee als we langs rijden, het gas gaat dan dicht. Dat verwachten we ook van onze bezoekers. Jij zou dat thuis ook niet willen denk ik”. Ook het contact met andere clubs is op respect gebaseerd volgens Corné. “Uiteindelijk hebben we allemaal dezelfde passie, en delen we die tijdens de vele treffens die in Nederland maar ook daarbuiten georganiseerd worden. Zo zijn we nogal eens op pad en komen we op de diverse andere motorshow ook andere motorrijders tegen”. Die andere motorrijders hoeven geen Harley’s te zijn. Alhoewel sommigen vinden dat de enige echte motor een Harley is, zo zijn er maar zat mensen die op andere typen motor vallen. En daarbij hebben de Japanners snel bij geleerd en brengen ze nu ook de mooiste motoren uit. Of zoals Corné me verteld: “Jij rijdt toch zelf ook motor, en je bent hem toch ook naar je smaak aan het verbouwen? Dan maakt het toch niet uit welke merk die motor is? Je hebt dezelfde gedrevenheid, en je draagt dezelfde liefde uit voor het motorrijden. En dat is toch wat motorrijders verbindt?” Het is duidelijk waar het hart vande Harley Davidson Club Bergen op Zoom zit. Die zit hem in de passie voor de tweewieler zelf. En ze hopen dat op de jaarlijkse Harley dag ook over te kunnen dragen aan een groot pubiek. “Miscchien vindt je het wel leuk om met ons mee te rijden?”
Bijna was er géén Harley geweest !
Harley Davidson heeft op het punt te staan om te vallen, of in ieder geval om ondergesneeuwd te worden door de naaste concurrent Indian. Voor de Tweede Wereldoorlog was Indian een stuk populairder dan Harley Davidson, en was er een verwoedde concurrentiestrijd gaande die in het nadeel van HD dreigde uit te vallen. De redding bleek de oorlog zelf te zijn. Er was in het leger een grote behoefte aan motoren, voor koeriers, begeleiders van konvooien en nog meer taken. Harley Davidson hengelde naar de opdracht en haalde hem ook binnen. Resultaat was dat Harley als fabrikant tot grote hoogte steeg, daar waar Indian nog slechts een echo uit een ver verleden is. Het waren twee jonge knapen, William Harley en Arthur Davidson, die in 1903 aan een eigen motorfiets gingen bouwen. Al snel werden ze geholpen door Arthur’s broers Walther en William. Het is nog altijd verbazingwekkend dat de naam van een Duitse immigrant niet achterhaald is. Deze duitser kende de Franse “De Dion” motor op zijn duimpje als het om de techniek ging, en hielp de broers bij de fabricage van de eerste echte Harley Davidson, een motorfiets met wel liefst 3 PK vermogen. Het leidde tot de oprichting van de Harley-Davidson Motor Company op 30 augustus 1903. Sinds dat jaar tot op heden is Harley een toonaangevende motorfabrikant. Zeker toen de Liberator aan het Amerikaanse leger werd geleverd in de oorlogsdeal, was de toekomst van HD verzekerd. Na de oorlog zagen nog andere types als de Electra Glide het levenslicht. Toch hebben Harley’s lange tijd bekend gestaan om hun onbetrouwbare karakter. De eigenaar van een Harley moest wel heel handig zijn die elk uurtje van zijn vrije tijd aan het sleutelen was. En als je er dan een ritje mee wilde maken, dan moest je haast een grote magneet achter hangen die alle onderdelen opving die er af donderden. Toch heeft het de liefhebbers nooit gedeerd, want Harley Davdson was voor hen de enige echte motor. Eind 1983 zag de toekomst er goed uit voor de niet zo technische rijders onder ons. HD kwam met het revolutionaire ‘EVO’-blok, of wel Evolution blok, ook wel ‘Blockhead’ genoemd. Dit werd als eerste in 883 ccm blok in de Sportster gehangen. Later volgden de andere modellen. Harley werd een betrouwbaar merk waar je vele kilometers zonder problemen mee kon rijden. Daarbij blijft het karakter van de Harley Davidson natuurlijk uniek. Vandaar dat ’n Harley altijd opvalt.