Scheurende electrische gitaren, allerlei effectenbakken en pedalengizmo’s; het zijn de electronische ingrediënten van een moderne popwereld. De moderne gitarenbouwer / reparateur moet dus wel een high tech beroep zijn. Niks is minder waar.

 

Als ik Jelle voor het eerst de hand druk ben ik een beetje in verwarring. Zijn werkruimte doet me denken aan een ouderwets houtbewerkingsatellier. Ik zie rijen met houtlijmklemmen, beitels, frezen en schaven. Daarnaast staan wat op het eerste oog delen van boomstronken zijn. Ik ontwaar de contouren van een heuse luit, en daarnaast ligt me een half ontklede banjo aan te kijken. Maar daar aan de wand zie ik toch onmiskenbaar een hele rits gitaren staan. Ik ben dus echt op het juiste adres. Ik ben bij Jelle van Tilburg, van beroep houdt hij zich bezig met snaarinstrumenten. Hij verzorgt het onderhoud, voert reparaties uit en pleegt gehele restauraties. “Ik heb eerst de kunstacademy gedaan, maar dat was het niet helemaal. Na een werkperiode bij Koster Muziek op de gitaarafdeling wist ik het. Dit was de tak van sport waar ik in verder wilde”. Wat Jelle even vergeet te vertellen is het feit dat misschien wel het zelf muzikant zijn ook een behoorlijke duit in het zakje gedaan heeft. Andere stages volgden bij diverse bedrijven tot in Duitsland toe bij het befaamde merk Höffner, dat vooral bekend is om zijn basgitaren. Al pratende kom ik er achter dat dit beroep een echt ambachtsberoep is. Jelle wordt erg enthousiast en zijn ogen stralen als hij vertelt:”Het is prachtig als je echt mooi hout gebruikt. Hout leeft en brengt die bepaalde kleur, maar zeker ook die bepaalde klank met zich mee. De keuze van de diverse soorten hout die je combineert om die ene speciale klank te pakken, is zo belangrijk. Hoe lopen de nerven in het hout zelf, dat alles bepaalt de eigenschappen van het instrument waar je aan bezig bent. Daarnaast speelt electronica een belangrijke rol, zeker als je naar de electrische gitaren kijkt. Dit vraagt ook een delicate hand”. Jelle lacht eens beamend als ik hem vraag of hij soms een ‘pietje precies’ is. Als ik rondkijk dan moet dit haast wel. Toch vreemd, om een oud ambacht gecombineerd te zien met allerlei nieuwste snufjes van electronica. Het tekent de gedrevenheid van iemand die in alles de perfectie zoekt. Klanten kunnen met een gerust hart hun instrument ter onderhoud of restauratie aanbieden. Of als U een oud of waardevol snaarinstrument hebt liggen dat nodig restauratie verdient, dan is hier de juiste man met de benodigde passie om Uw liefde weer spik en span te krijgen. En weer helemaal ‘op klank’.

Voortdurend blijven leren en ervaring op doen

Dat is het motto van Jelle. In zijn vele stages bij verschillende takken van de industrie, zoals Casa Benelly die gespecialiseerd zijn in acoustische gitaren, en Vox Humana in Vlaardingen met de electrische gitaren, heeft hij overal zijn kennis opgedaan. Om nog meer kennis en kunde te vergaren in de oude ambachten, en het werken met hout studeert hij nog steeds in Belgie waar op dit terrein de betere scholen zijn. “Vanaf volgend jaar ga ik weer twee jaren in Antwerpen studeren, daar ligt ook nog een stuk kennis die ik me eigen wil maken”. Naast deze technische en vakinhoudelijke kennis vaart Jelle ook op zijn gevoel als muzikant zelf. Hij speelde diverse gitaren, banjo en ukelele in bands als Ono Jazzband, Vision of Johanna, Eyesvys en de Music Company. De liefde die hij heeft voor muziek is direct gekoppeld aan de liefde voor instrumenten. En bij de beoordeling of een instrument ‘goed’ is luistert hij nauw naar zijn eigen gevoel, naast de technische kaders die zijn vakkennis hem meegeeft. In de komende jaren wil hij ook zijn eigen lijn instrumenten uit gaan brengen, te beginnen met electrische gitaren, en daarna acoustische gitaren. “Wie weet wat er daarna nog volgt. Ik begin pas in deze ontwikkeling. Ik zou graag in de binnnestad een eigen winkeltje / atellier hebben zodat ik de klanten naast mijn producten ook mijn werk kan tonen”. De fonkelende ogen getuigen van de drang om ‘zijn eigen ding’ te doen. Zo wijst hij me op de grote ‘klompen’ hout die in zijn werkplaats staan te drogen. “Prachtig hout dat ik te pakken kreeg, en dat ik in een speciaal (ouderwets) ingerichte zagerij in stukken kon zagen die straks goed te gebruiken zijn in mijn werk”. Jelle van Tilburg, een bevlogen ambachtsman. www.marechalguitars.com