‘Heden en verleden met elkaar verbinden’ ’s-HERTOGENBOSCH - Zes verrassende films over het Brabant van toen en nu.
Dat is de nieuwe oogst van Schatten van Brabant, een initiatief van de provincie dat inmiddels vijf jaar bestaat. In de Bossche Verkadefabriek gingen de filmproducties donderdag 10 februari in première. “Film is een prachtig medium om heden en verleden met elkaar te verbinden”, aldus Brigite van Haaften-Harkema, gedeputeerde van onder meer Cultuur.
Als het aan de gedeputeerde ligt, krijgt Schatten van Brabant na de Statenverkiezingen in maart zeker een vervolg. “Als ik straks aan de onderhandelingstafel mag zitten, zal ik er alles aan doen om het op de agenda te krijgen. Ondanks de landelijke bezuinigingen, hebben wij kunst en cultuur als een kerntaak benoemd. Aan de andere kant bieden bezuinigingen ook kansen; om de kussens eens op te schudden en op een creatieve manier gezamenlijk de schouders eronder te zetten. Die kracht van samenwerking hoort bij Brabant, net als de rijke cultuurhistorie die onze identiteit bepaalt.”
Kruisbestuiving
Verpakt in korte films, komen de historische tijdsbeelden weer tot leven. Voor 2010 waren de filmopdrachten gekoppeld aan situaties, locaties en projecten bestaande uit meerdere kunstvormen. Zoals in ‘De Ontdekking’ van Movedmedia. In deze film legt Ensemble 306 dwarsverbanden tussen muziek, technologie en innovatie. Het muziekgezelschap gebruikte geluidsmateriaal dat ooit werd geproduceerd in Kamer 306 van het voormalige Philips Natuurkundig Laboratorium (NatLab) in Eindhoven in een bijzondere experimentele compositie.
Een ander voorbeeld is ‘EELT’ van filmmaker Reg Gruson, waarin de vroegere Aa Bé Fabriek in Tilburg het decor vormt. Omlijst met melancholieke livemuziek en geluiden van historische textielmachines, vertellen oud-medewerkers in de vervallen fabriek over toen. Ondertussen ontdekken spelende kinderen het lege omhulsel van wat ooit een bruisend bedrijf was.
Filmschatten
Ook de andere vier ‘filmschatten’ slaan op treffende wijze een brug tussen cultuur, erfgoed en samenleving. ‘De ogen van een stad’ van filmmaker Jef Monté en geluidsvormgever Mark Thur vertoont in een gewone stadsbus amateurfilmpjes van Bosschenaren en bezoekers van de stad. Al rijdend zie je op het scherm beelden die in deze omgeving zijn gemaakt. Zo maak je op verschillende plekken kennis met de stad uit vervlogen tijden.
‘Ons Thuis’ van Ingrid van Zummeren en Marloes Hoogenstraaten gaat over het Drents Dorp in Eindhoven. Gebouwd voor Drentse gezinnen waarvan de dochters bij Philips werkten, is deze wijk de bakermat van de immigratie in Eindhoven gebleven. Terwijl beelden van vroeger en nu in elkaar overvloeien, vertellen de meisjes van toen hun verhaal.
In ‘Den Heilige Eik’ van Nicole Volbeda, Bram Donders en Raimke Groothuizen vertellen omwonenden door de ogen van planten en objecten wetenswaardigheden over de eeuwenoude eikenboom in Den Hout. Een pratende bloem, poster en huis worden zo de personages in de film, met de boom als zwijgend middelpunt. Ter plekke is de film met een QR-code op je mobieltje af te spelen.
De film ‘Het verleden heeft de toekomst’ tenslotte is een indrukwekkend portret van de Alphense schaapherder Stijn Hilgers, gemaakt door Ton van Zantvoort en Annerose Langeveld. Hoewel Stijn weigert mee te gaan in het keurslijf van de maatschappij, is het ook voor hem bijna onmogelijk er aan te ontsnappen.
De films zijn onder de noemer ‘Schatten van Brabant’ te vinden op www.vimeo.com. De collectie reist ook de hele provincie door en is beschikbaar voor vertoning tijdens evenementen, manifestaties en op scholen. Voor meer informatie: www.schattenvanbrabant.nl/film.