Tijdens het open monumentenweekend is de expositie van Rick Lelieveld een onderdeel van de door ARSIS uitgezette kunstroute. Op 13 en 14 september kunnen we ons melden bij B&B Suite de Noordt, aan de Noordzijde Haven 6 te Bergen op Zoom. Op beide dagen kunnen we tussen 12:00 uur en 15:00 uur genieten van een Rick Lelieveld die een totaal andere kant van zichzelf laat zien. “Als (sur)realistische schilder ben ik erg geneigd om steeds fijner te werken. Hier moest ik juist de andere kant op, steeds losser en groffer, om uiteindelijk via een haast abstractieve wijze weer terug te keren bij mijn huidige manier van werken”. Hierbij reikt Rick mij een foto aan die door Peter Petie is gemaakt. Het toont een boot in veel facetten. Tijdens een vakantie in de buurt van St. Malo, Frankrijk, trof Rick in een baai de restanten van een oude vissersschuit aan. “Een indrukwekkend beeld van vergankelijkheid. De krachtige vorm waarmee de boeg uit het zand oprees en daarmee de rest van het ingezakte schip compenseerde pakte me onmiddellijk”. Het is deze vorm die inmiddels regelmatig terug komt in de werken van de kunstschilder zoals we in deze expositie kunnen zien. Een bezoekje is dan ook beslist de moeite waard.
De geboorte van een geel bankje.
Tijdens een vakantie in de buurt van St. Malo, Frankrijk, trof kunstschilder Rick Lelieveld in een baai de restanten van een oude vissersschuit aan. Een indrukwekkend beeld van vergankelijkheid. De krachtige vorm waarmee de boeg uit het zand oprees en daarmee de rest van het ingezakte schip compenseerde pakte hem onmiddellijk.
Lelieveld, die doorgaans surrealistische situaties verbeeld, besloot bij thuiskomst aan de hand van gemaakte foto’s een olieverfschilderij van de boot te maken. Toen het schilderij af was bekeek hij het resultaat met gemengde gevoelens. Ja, er was een goed schilderij. Een duidelijk beeld, erg realistisch geschilderd, fotografisch bijna. Maar de techniek beheerst hij wel dus de uitkomst stond bij voorbaat vast. Een niet al te grote uitdaging. Besloten werd om een tweede versie te maken in een stijl die voor hem vreemd was. Meer impressionistisch, een beetje zoals de luministen in het verleden werkten. Hierbij worden de kleuren in losse toetsen naast elkaar op het doek gezet. Op afstand vermengen de kleuren zich optisch met elkaar. Ook hierop werd een vervolg gemaakt. Een schilderij met een nog lossere toets, meer expressionistisch.
Lelieveld besloot om er een project van te maken, een zoektocht naar een vorm van abstractie. Uiteindelijk werden er in de loop van 5 jaar, met grote tussenpozen, meerdere versies van “De Boot” gemaakt.
In de loop van 2013 viel hem opeens in de restanten van het gele hout van de scheepswand een bekende vorm op. In het surrealistische werk waarmee hij zich doorgaans bezig hield was een geel bankje ontstaan. Dit bankje was een vast gegeven in zijn schilderijen aan het worden en leek verdacht veel op de gele vorm in de schilderijen van de boot. Louter toeval of onbewust overgenomen ? Besloten werd om een verbinding tot stand te brengen. In de serie van de boot werd doelbewust de gele vorm benadrukt. En in de laatste versie werd tegen een abstracte achtergrond een jongetje, figuratief geschilderd, op het bankje geplaatst. Het jongetje heeft in zijn handen een modelboot, een vissersschuit. De cirkel was daarmee rond. Het project met de boot had aansluiting gevonden bij de stijl die Rick Lelieveld als zijn werkterrein beschouwd, het surrealisme.