Bergen op Zoom, 11 januari 2014 – Vanaf 17 januari is het veldteken weer te koop. Op die dag zet de Stichting Vastenavend honderden veldtekens uit bij winkeliers en horeca in Bergen op Zoom. Zo’n 30 winkels en meer dan 50 cafés doen mee als verkooppunt. Vanaf het Neuzebal (2 februari) verkopen ook ‘Boerinne’ veldtekens.

Een bijzonder onderdeel van het veldteken 2014 is het zogenoemde bloemenkaartje. Hierop staat op de voorzijde het Bergse stadswapen en het jaartal 2014 en op de achterzijde twee poëtische regels van een vier-regelig gedicht over het motto. Daarom zijn er twee verschillende versies in omloop en om het gedicht compleet te hebben, moet men dus over twee veldtekens beschikken. De vier regels van het gedicht zijn de winnende regels van de dichtregelwedstrijd die kort na 11 november 2013 was uitgezet.

 

De verkoop van het veldteken wordt ondersteund door de postercampagne Eddem al om? Want nog belangrijker dan de opbrengsten uit verkoop is de symbolische waarde van het veldteken. Met een veldteken om je nek hoor je er echt bij, maak je deel uit van de Bergse vastenavendgemeenschap, waarin iedereen gelijkwaardig is. Bergenaren begrijpen dit als geen ander, het is diep geworteld in de cultuur van hun stad en maakt deel uit van de Bergse vastenavendidentiteit. Zo betuigen Bergenaren, met het veldteken dicht bij hun hart, hun steun aan hun Vastenavend. Daarom de retorische vraag op de poster: “Eddem al om?”

 

Het veldteken neemt in de Bergse Vastenavend een belangrijke plaats in. Sinds 1946 is er al een motto-uiting in de vorm van een veldteken. Eerst van papier gemaakt, later van gips, plastic en zelfs kunststof. Toch is het gips als materiaal het langst in gebruik. De Financiële Commissie van de Stichting Vastenavend produceert zelf de meer dan 12.000 veldtekens.

De veldtekens worden verkocht voor 3 euro per stuk en de opbrengst uit de verkoop wordt direct gebruikt voor de evenementen als de Intocht, de Kindervastenavend en Optocht.