“Wij zijn al weer de 4e generatie die hier op de Brabantse Wal onze producten telen. We zitten al weer ruim 100 jaar op deze locatie”. Aan het woord is Peter Suijkerbuijk die gevestigd is aan de Halsterseweg 82.


Het mag duidelijk zijn dat één van de bekendste producten de asperge is. Peter en Rianne kunnen die in het seizoen dan ook niet aangesleept krijgen in hun boerderijwinkel. “De mensen spreken steeds meer de voorkeur uit voor eerlijke verse producten. Ze bezoeken daartoe steeds vaker de boer zelf.” Dit is een vrij nuchtere constatering die gestaafd wordt door het initiatief de Boeren-boodschappenroute waaraan ook de familie Suijkerbuijk mee doet. Overal op de Brabantse Wal zijn boeren te vinden die hun producten en die van collega’s rechtstreeks in een eigen winkel verkopen. Het hele fenomeen Proefmei, en instanties als VVV De Brabantse Wal promoten deze activiteiten dan ook. Het is een behoorlijke bijdrage aan het visitekaartje van de regio. “Het mooie van dit soort winkels is de presentatie van met name de seizoensgebonden producten. Vers van het land vind je de koolsoorten, de prei, aardbeien en asperges. Zo kun je weer op een ouderwetse manier beleven wanneer het tijd is voor een stamppot.” Het mooie van die boerderijwinkels op de Brabantse Wal is de kruisbestuiving. “Wij bieden juist ook producten van onze collega’s waar we bij voorbeeld appels, peren, sinaasappelen maar ook eieren of champignons van betrekken.” Al deze bedrijven hebben dezelfde drive om verse producten rechtstreeks van het land aan de klant te kunnen bieden. Daarnaast is zo’n bezoekje aan een echte agrariër dikwijls heel leerzaam voor de kids. “Zo kunnen mensen zien waar al die producten nu echt vandaan komen en hoe het allemaal tot stand komt.” Zo wordt winkelen op de Brabantse Wal nog een leuk leerzaam uitje voor het hele gezin.

Streekorganisatie De Brabantse Wal

Deze streekorganisatie is een samenwerkingsverband tussen overheden, maatschappelijke organisaties en ondernemers om de regio meer te profileren. Daarom ook is het streekmerk De Brabantse Wal zo belangrijk om deze regio een eigen identiteit te geven. Zo wordt promotie onder toeristen, eigen bewoners, recreanten en andere ondernemers behoorlijk verstevigd en verankerd. Dit alles past in de visie van de streekorganisatie om de bekendheid met deze regio te vergroten. Behalve een eigen website zijn er bij de diverse VVV’s brochures verkrijgbaar en worden evenementen in de media kenbaar gemaakt. Zo wordt het steeds interessanter om in deze regio te ondernemen, of wel deze streek eens te bezoeken en de schoonheid er van zelf te ontdekken.

Eventjes een kijkje achter de schermen als het gaat om asperges..... bij de familie Suijkerbuijk uiteraard.