Creatief omgaan met je werkomgeving om het goede doel iets te kunnen bieden. 

'Ik wil graag iets terug doen voor de maatschappij waar ik in leef. We moeten allemaal iets terug doen voor onze medemens.' Dat zijn de woorden van Susanne van Binsbergen, al sinds jaar en dag werkzaam in Bergen op Zoom. 'We maken allemaal wel iets mee in onze omgeving waar je van schrikt. Ik heb al lang het idee opgevat om eens iets terug te doen, helaas heb ik zelf niet die financiële ruimte om ineens een forse donatie te doen.' Susanne heeft verschillende perioden in de videotheek van haar vader gewerkt, destijds Videotiek genoemd. Nadat ze het van haar vader overgenomen zwaait zij met veel passie de scepter. Als ik Susanne zo hoor praten dan past het eigenlijk precies in het tegenwoordig alom gerepte Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen. Er wordt van de ondernemers gevraagd om zich constant bewust te zijn waar zij in de maatschappij staan. Dit kan erg veel kanten opgaan. Zo moet je bij het produceren van lawaai, of afvalstoffen, de nodige maatregelen treffen. De producten en / of diensten die je levert moeten op de maatschappij gericht zijn en iets toevoegen. Maar tevens wordt gevraagd om iets extra's voor die maatschappij te brengen. Het plan van Susanne past hier perfect in. 'Zoals gezegd hebben we geen verborgen potjes waaruit ik donaties tevoorschijn kan toveren. Maar toch wil ik absoluut mijn steentje bijdragen.' Stervideotheek kwam op een creatief idee waarbij er binnen het eigen werkterrein toch geld gegenereerd kan worden dat gedoneerd kan worden aan het goede doel. Trouwens, vanaf deze maand november zal er elke maand een ander goed doel centraal staan in de videotheek. 'Wij willen eigenlijk twee dingen; ten eerste een goed doel onder de aandacht brengen, en ten tweede op een leuke manier centjes inzamelen voor dat goede doel.' Susanne legt me uit dat dit op twee manieren zal plaatsvinden. De eerste manier gaat via een spaarpot. De hele maand wordt er een spaarpot op de balie geplaatst met daarbij het nodige promotiemateriaal en een bord. Wanneer men €1,- in de collectebus stopt gaat er een briefje met het klantnummer van de klant in een pot. Aan het einde van de maand wordt hier een briefje uitgetrokken, de betreffende klant ontvangt dan €15,- huurtegoed. De rest is voor het goede doel. De tweede manier is bijzonder. ' Op één zondag in de maand is er een speciale filmquiz. De klant krijgt een filmvraag voorgeschoteld, wanneer het antwoord fout is moet men een 2e hands boek of speciaal product inkopen voor €2,50. Hiervan gaat €2,- naar een goed doel en €0,50 gaat in een speciale pot om te herinvesteren in producten voor de goede doelen. Men krijgt als dank een ex-rental of weekfilm gratis..Alleen maar winst voor de klant dus!' Het lijkt reuze simpel maar als het dat was dan deed elke ondernemer zoiets. 'Ik moet dit van mezelf gewoon doen omdat ik iets terug wil geven voor het goede leven dat ik zelf heb.' Deze maand is het goede doel de afdeling Welzijn & Ontspanning van de Daniel de Hoed Kliniek. In december staat de voedselbank op de agenda. 'Het is te gek voor woorden dat daar nog geen subsidie voor is.'