Het Belgische plaatsje Wetteren stond ineens bij iedereen op het netvlies. Oorzaak: een tragisch treinongeluk waarbij een trein met chemicaliën ontplofte en voor één dode en 49 gewonden zorgde. Kan dat ook in Bergen op Zoom gebeuren? 

Daags na de ramp werden ook Nederlandse gemeenten ineens ongerust. “Moeten we het chemiegoederentransport niet op een aparte spoorlijn laten rijden”, sprak de gemeente Dordrecht. Anderen hebben het weer over zwaardere snelheidslimieten voor dit soort transport. Feit is dat transporten zoals nu in het ongeluk betrokken, ook door Brabant rijden. Ook in Bergen op Zoom rijden goederentransporten af en aan. Ze rijden over dezelfde sporen als het personenvervoer. Wie herinnert zich het ‘Spirituslijntje’ nog waar de gevaarlijke stoffen op enkele meters van de woonhuizen reed. Nu het gehele stationsgebied een andere invulling krijgt met wonen, kantoorgelegenheid en andere bestemmingen mag een ongeluk als in Wetteren best wel eens de vraag terug op het politieke landschap plaatsen:”Hoe beschouwen we het treintransportverkeer door onze stad”. De Robellijn is jaren geleden al eens geopperd. Er zou dan een aparte goederenlijn worden aangelegd met in ieder geval een omleiding om Roosendaal, Bergen op Zoom, Oudenbosch en Zevenbergen. Vanwege de hoge kosten is dat idee destijds geschrapt. Natuurlijk is het een dure oplossing, maar het haalt wel de gevaarlijke transporten weg uit de kernen van deze gemeenten waaronder Bergen op Zoom. De Wet van Murphy toonde ons op de Moerdijk al dat als er iets fout kan gaan, dat ook daadwerkelijk zal gebeuren, waarna werkelijk alles fout gaat. Een dergelijk ongeluk als in Wetteren zou in onze stad catastrofaal zijn omdat bewoners nauwelijks tientallen meters van de spoorlijn wonen. Pas als je eens een ochtend op een bankje aan het stationsperron gaat zitten, dan besef je pas hoeveel treinverkeer er langs komt. En dan heeft de doorsnee burger nog geen enkele notie van het nachtelijke verkeer of wat de inhoud van al dat transportvervoer wel niet is.

Een druk spoor dwars door het hart van Bergen op Zoom, is dit een acceptabel risico?