Poppodium Gebouw-T in Bergen op Zoom gaat haar verzorgingsgebied vergroten. Door samenwerking met het Belgische biermerk Jupiler en het vervoeren van muziekfans met de transferbus T-Express gaat het jonge muziekpodium zich naast de thuisstad nadrukkelijk richten op het gebied Roosendaal, Etten-Leur, Zeeland en Antwerpen.

Gert-Jan de Koster, zakelijke leider van Gebouw-T, over de ambitieuze plannen: “Onze programmering is inmiddels dusdanig sterk dat we een groter publiek kunnen bedienen. Als extra service voor bezoekers die van ver komen zetten we de T-express in, een bus die hen naar hun woonplaats brengt als het openbaar vervoer niet meer beschikbaar is. Ook verwachten meer publiek te trekken door de samenwerking met het in deze regio populaire Jupiler. In het gebouw komt een moderne Jupiler Bar waar je na het concert met je vrienden gezellig kunt napraten. Verder gaat het biermerk ons actief ondersteunen bij het promoten van onze concerten en festivals.’

Sinds haar opening in januari 2011 is Gebouw-T het podium geweest van topacts als Racoon, BLØF en het Braziliaanse Sepultura, een multimediaal sample project over de historie van Bergen op Zoom en het elk jaar groeiende eigen outdoor festival Op de T, dat dit jaar op Hemelvaartsdag 9 mei wordt gehouden. Op zaterdag 27 april richt Gebouw-T zich met het festival Made in Belgium op de liefhebbers van Belgische poprockmuziek. Gelijktijdig vindt de officiële opening van de Jupiler Bar plaats.

Vernieuwend

Naast haar regionale functie wil Gebouw-T in de Nederlandse muzieksector een onderscheidende positie innemen. Het podium wil een broedplaats zijn voor kunst en cultuurontwikkeling, een springplank voor talent. Uniek is de samenwerking met de muziekstudenten van het Zoomvliet College die in de praktijk meedraaien met professionele bands die er op treden.

De maand mei heeft als thema ‘Luisteren of fluisteren’. Ondanks dat bezoekers naar een concert komen voor de muziek, wordt er tijdens optredens vaak luidruchtig bijgepraat. Voor andere aanwezigen en artiesten kan dit heel vervelend zijn. Het probleem doet zich nationaal voor, maar Gebouw-T wil hier graag wat aan doen. Met het actiethema wil Gebouw-T haar bezoekers er van bewust maken dat luisteren naar de muziek tijdens een concertbezoek centraal hoort te  staan.