Zowel de Tweede Kamerfractie van de VVD (samen met de PvdA) als de Statenfractie in de Provincie als de VVD afdelingen in West Brabant zijn in het geweer gekomen tegen het verdwijnen van de Beneluxtrein per 9 december. Hoewel de Fyra vanaf Breda toch lijkt te kunnen gaan rijden naar Antwerpen is er veel verzet tegen het wegvallen van de vertrouwde trein vanaf station Roosendaal per 9 december.  Wat rest is een duur boemeltje naar Essen als stoptrein naar Antwerpen. Het verzet over de grens en in Den Haag neemt met de dag toe. Vanuit  de hoofdstad is er geen rechtstreekse lijn meer naar België. Andersom  zijn de Vlamingen zeer bezorgd over het wegvallen van de Beneluxtrein. Antwerpen verliest inkomsten en de Belgische forensen zien de verbinding met overstap in Breda als een onwerkbaar alternatief. Voor de Fyra moet men namelijk vooraf reserveren, de prijs is gigantisch en nog immer dient er in Breda te worden overgestapt. Om het boemeltje Antwerpen - Roosendaal te ontmoedigen dreigt er een  prijsverhoging om deze lijn verder te ontmoedigen. De VVD is van mening dat deze situatie te wijten is aan  te weinig concurrentie in het openbaar vervoer. De NS en NMBS maken de dienst uit. Dat in een tijd van bevordering van openbaar vervoer een compleet grensgebied in de Provincie Brabant op zijn gat valt waar het gaat om dagelijks verkeer met onze zuiderburen blijft voor de VVD een onverteerbaar gegeven. De moties in ons landelijk en provinciale parlement zijn een belangrijke basis om voor west Brabant als grensregio een goede verbinding met onze Vlaamse buren te behouden.   Een van de mogelijkheden is om bijvoorbeeld maatschappijen als Arriva de lijn te gaan laten exploiteren.