Eindelijk ishet zo ver: De Toyota GT86 is er. Voor autoliefhebbers is deze mededeling al voldoende om de lokale Toyota dealer op te zoeken.
Toyota heeft een naam op te houden. Namen als Corolla GT, Celica, Supra, en MR2 doen het hart van de autoliefhebber sneller slaan. Toyota heeft iets, nee HAD iets met sportieve betaalbare auto's. Immers de laatste jaren waren we verstoken van dit soort adrenaline opwekkende bolides. Het werd allemaal wel erg braaf, waarbij degelijkheid, lage onderhoudskosten en bovenal zuinigheid de boventoon voerden. Gelukkig is er een nieuwe wind in Japan, en het eerste resultaat is de Toyota GT 86. Het eerste wat opvalt is dat de auto herkenbaar is. Je krijgt visioenen van Celica's, de oude GT2000, en zo waar dat ene model Corolla GT. Toch heeft de auto een onmiskenbaar eigen moderne smoel. De lijnen zijn vloeiend met scherpe neus en een dikke vette achterkant die gewoonweg schreeuwt: "ik ben gemaakt om in de bochten gegooid te worden". Genoeg gepraat, het is tijd om een rondje te rijden. De door Subaru gemaakte, en door Toyota behandelde, boxer motor bromt al lekker bij lage toeren. Dat belooft wat. En inderdaad, deze auto is al vroeg bij de les. De achterwiel aangedreven auto krijgt zijn 200 pk's al vroeg vrij. "Slechts 200 PK?", vraag je je misschien af? Maar reken maar dat deze 200 pk's allemaal op de weg komen, en ruim voldoende zijn om vlug, erg vlug zelfs, van A naar B te komen. De meneer met de pet en de sirene zal jou zeker in de gaten houden in een dergelijk brul ijzer. De auto bijt zich in het asfalt, een gretige auto die erg vast op de weg ligt. Dit is een auto om heerlijke bochten mee te pakken, om snel op te trekken en je sportieve hart helemaal op te halen. Aan de andere kant rijd je net zo gemakkelijk heerlijk rustig zo'n 100 kilometertjes per uur, op je gemak genietend terwijl die maniakale BMW voorbij stuift en zich verbaast dat hij je überhaupt in kan halen. Het interieur is ook al een en al sportiviteit. De stoelen slurpen je op zodat je lekker vast op je plek zit, de toerenteller staat pontificaal in het midden zoals het een sportauto betaamt. Toch is alle luxe aanwezig om er een heerlijke reisauto van te maken. We kunnen nog uren over de GT86 praten, maar dat schiet niet echt op. Je moet de wagen beleven, dus een proefritje aanvragen bij je lokale dealer is zeker geen verspilling van je tijd. Wie van sportieve auto's houdt, kan Toyota niet meer voorbij lopen!
Hier enkele foto's van de nieuwe GT86, alsmede een blik terug in de Toyota geschiedenis.