Met mijn Nissan Cube heb ik ondertussen ruim 100.000 kilometer gereden Het wordt dus tijd om deze auto eens nader te bekijken...
Inleiding
Al sinds mijn achttiende rij ik motor. In die tijd vonden mijn ouders dat elk van hun kinderen mobiel moesten zijn. Het zou hen helpen om aan een goede toekomst te kunnen werken. Ik was de zevende in rij, maar wel de eerste die er voor koos mijn motorrijbewijs te behalen. Pas op mijn vierentwintigste was ik zo ver dat ik besloot mijn autorijbewijs te bemachtigen. Ik had mazzel, waar ik voor mijn motorrijbewijs slechts twee keer een half uur op de scooter les had, ging ik nu na vijf lesuren op voor mijn autorijbewijs, en…. slaagde per ongeluk in één keer.
Ik heb sindsdien al heel wat auto’s gehad, inclusief lease auto’s via het werk. Wie wil weten wat ik allemaal gereden heb aan motoren en auto's: https://www.bozinbeeld.nl/sonn-in-beeld/13-sonns-hoekje/2291-cars-a-bikes-mens-toys
Mijn voorlaatste auto was een Toyota Yaris Verso. Man, wat was dat een lelijk ding. Maar ja, een dipje in mijn werkperiode noopte mij ertoe mijn dure en vrij nieuwe Toyota Avensis Verso in te ruilen voor iets goedkopers. Het reed als een echte Toyota, gewoon goed dus en uiterst betrouwbaar. Met een gemiddelde van ruim 1 op 17 ook lekker goedkoop in het gebruik. Tot deze auto richting twee ton ging en de eerste kosten er aan zaten te komen, zoals de verstelbare nokkenas. Het was tijd voor iets anders. Goedkope Toyota’s met een lage kilometerstand lagen buiten mijn budget. Iets echt sportiefs was ook al niet betaalbaar. In frustratie struinde ik het internet af. Tot ik wel iets heel aparts tegen kwam, een Nissan Cube. Laat een van je kinderen een auto tekenen, en ik zweer je dattie mijn Cube tekent: een vierkante doos op wielen. Maar hoe meer ik deze wagen tegen kwam op het net, hoe geïntereesseerder ik werd. Ik had er nog nooit een zien rijden. Het was zo’n lelijk ding dat ik hem leuk begon te vinden, hij was in ieder geval super apart. Ik verslond reviews en zag dat deze wagen vol gekieperd was met luxe, dat het een echte Japanse auto was die lekker comfortabel en soepel reed. Ik werd zo nieuwsgierig dat ik rond ging kijken. In Middelburg stond een occasion en samen met mijn broer Henk ging ik eens een blik werpen. Ik werd door de vertegenwoordiger uitgenodigd om een proefritje te maken. Al na een paar kilometer was ik super enthousiast. Dit werd mijn volgende auto.
Opnieuw zwierf ik over het internet en kwam terecht bij Maastricht:
Janssen Kerres Renault - Dacia - Nissan
Adres: Armand Maassenstraat 2, 6226 DE Maastricht
Telefoon: 043 361 6288
Afspraken: janssenkerres.nl
Ik had al via email een afspraak gemaakt over de inruil van mijn Yaris Verso, dus toog ik met mijn broers Sjef en Henk op pad. Het proefritje duurde niet eens zo lang. Ik en mijn broers vonden het een leuke comfortabele auto. Dit werd hem dus, niet langer nagedacht, de deal was gedaan.
Het wordt tijd deze auto , waar ik nu al met heel veel plezier in rij, eens nader onder de loep te nemen:
Uiterlijk en innerlijk
Zoals gezegd lijkt deze auto door een kind ontworpen. In feite is deze wagen ontwikkeld op basis van een Nissan Note. Dit is wel een degelijke geaccepteerde auto. De Nissan Cube dus niet. In Nederland in december 2009 op de markt gebracht, werd dit gekke ding alweer in januari 2011 van de markt gehaald vanwege te lage verkoopcijfers. Niemand wilde dit ding. Wellicht was de auto te vooruitstrevend, te apart qua vormgeving, in ieder geval niet echt passend in het calvinistische Nederland.
De wielen staan op de uiterste hoeken van de auto. Dat betekent veel volume van binnen, iets dat nog eens versterkt wordt door de hoogte van de vierkante koets. Wat ook elke medeweggebruiker opvalt, is de asymmetrische vorm. Het rechter achterraam lijkt zo om de hoek door te lopen naar de achterruit aan de “kont van de auto”. De voorbumper lijkt, als de snuit van een ware buldog, zich voor de auto uit te willen steken, met de koplampen voorop. De lichtmetalen velgen zul je op geen enkele andere auto zien; ze zijn speciaal ontwikkeld voor de Nissan Cube.
Ik heb de Zen uitvoering. Dat betekent dat alles om rust draait. Dat vertaalt zich in de auto in ronde vormen, van het dashboard tot de ronde lijnen in het zilverrijst papier dat als schaduwvenster voor het panorama dak fungeert. Ook de zijpanelen, de hemel van de auto, en het meubilair, overal kom je de ronde lijnen tegen.
Rijgedrag en Comfort
De Nissan Cube beschikt over een 1.600 cc motor met 110 PK. Dat is gemiddeld voor een auto van deze tijd. Het rijdt lekker comfortabel, best wel lui ook. Van Toyota ben ik gewend dat bij zo’n beetje elk toerental de paardjes beschikbaar zijn, zoals ook die Yaris. Dat is niet zo bij de Nissan, als je daar leven in de brouwerij wilt, dan zul je echt in de bak moeten roeren en de toeren omhoog moeten jagen. Maar dan zit er best vaart in deze doos op wielen. Toen ik in Duitsland op weg was naar een motorbeurs en een Belg zat te treiteren door mee te rijden tijdens een inhaalactie, was ik het beu en schakelde terug om de benen te maken. ‘Nou kunnen we ook wel eens kijken wat hij doet,’ zei Sjef. En dat deden we. Waar ik dacht dat tussen de 170 à 180 het wel op zou zijn, liep de teller tot voorbij de 200 km/u. Niet gek voor dit karretje. In Oostenrijk, op vakantie met mijn broer Henk, deden we het lekker rustig aan. Waar ik gemiddeld rond de 1 op 15 rij, haalde ik hier 1 op 19.2 kilometer. Nee, motorisch zit het wel snor.
De stoelen zijn net fauteuils. Ze zijn breed en heerlijk comfortabel, je kunt er uren in vertoeven. Lange ritten zijn dan ook geen enkel probleem. Wil je door de bochten jagen, dan valt op hoe stabiel de auto blijft. Er zitten dan ook allerlei elektronische hulpsystemen op die je ongemerkt helpen. De stoelen helpen hier overduidelijk niet mee. Deze huisfauteuils laten je kont van de ene naar de andere kant schuiven, duidelijk niet bedoeld voor een sportieve rijstijl dus. Maar daar is deze wagen ook niet voor bedoeld, alles schreeuwt het uit; met deze auto moet je genieten van lange comfortabele ritten.
Verder zit de auto volgestopt met van alles; cruise control, klimaat beheersing, navigatie, achteruitrijcamera’s, grote ruiten en een enorm panorama dak voor geweldig zicht alle kanten op. Oh ja, had ik het al over die zee van ruimte gehad, zowel voorin als wel achterin?
Degelijkheid en service
Ik heb de Nissan nu ruim zes jaar. De teller stond, toen ik hem kocht, op rond de 30.000 kilometer, nu is de stand 136.000 kilometer. Veilige comfortabele kilometers die mij, Henk en Sjef van Frankrijk tot in Duitsland hebben gebracht, Van Nederland tot Oostenrijk, overal in België en de Ardennen. Het is gewoon een kwestie van instappen en de sleutel omdraaien. Of het gaat om een klein ritje of een dagtochtje van ruim duizend kilometer, mijn doos op wielen doet het met ’t grootste gemak. Voor mijn onderhoud kan ik altijd terecht bij Wierikx:
Louwman Bergen op Zoom - Mitsubishi dealer
Adres: Edisonlaan 9, 4622 RB Bergen op Zoom
Telefoon: 0164 241 250
Provincie: Noord-Brabant
Sinds mijn vader in 1980 een nieuwe Toyota Corolla kocht bij deze Toyota dealer komen wij al bij deze garage. Ik geloof zelfs dat alle auto’s van mijn broer Henk, van Wierikx afkomen.
Een van de dingen die me altijd een grijns brengen, is de reactie van anderen als ze deze auto zien. Hij komt bijna niet voor in Nederland en België, de kans dat je er een ziet rijden is dan ook klein. Voor het grote publiek is het dus een onbekende auto, en dan die aparte vormgeving. Echt iedereen kijkt om als je voorbij komt. Al vaak meegemaakt, dat iemand ons inhaalt op de snelweg, zich dan laat inhalen en vervolgens ons weer inhaalt; alleen maar om de auto nog eens te bekijken. Datzelfde als mijn auto ergens geparkeerd staat, iedereen kijkt minstens een keer om als ze er voorbijlopen. 😉 de meesten blijven even staan.
En nu - verder met het auto avontuur
Ik rij graag op mijn motor of in de auto, ben een echte petrolhead dus. Ik stap dan ook graag in mijn Cube voor het volgende ritje. Of dat een rondje Tholen is, of even de Ardennen bezoeken, ik hou van autorijden. Zoals gezegd is dat absoluut geen straf met deze Nissan Cube die ik nu al ruim zes jaar heb. Voorlopig komen er nog wel wat jaartjes bij, ik ben deze “doos-mobiel” nog lang niet beu en ik ben er van overtuigd dat er nog veel plezierritjes volgen. Als de Corona perikelen opdampen, hopen Henk en ik dit jaar weer naar Oostenrijk te kunnen gaan voor veel mooie kilometers.
Weet je, zonde dat Nissan geen nieuwe versie van de Cube uitbrengt en naar Nederland exporteert. Ik zou er zo weer een kopen.
Hier onder een galerij met wat foto's van de auto waar ik nu al zes jaar met heel veel plezier in rij. Veilige kilometers iedereen.