Utrecht, 19 mei 2020 – Tijdens deze unieke periode is het zeer belangrijk voor kinderen om gezond te blijven en buiten te kunnen blijven spelen.

Nickelodeon en Jantje Beton hebben daarom besloten om op woensdag 10 juni voor de 13e keer de Nationale Buitenspeeldag te organiseren. Vorig jaar hielpen meer dan 1.000 lokale initiatieven mee om meer dan 100.000 kinderen volop te laten buitenspelen. Deze 13e editie belooft door de huidige situatie een historische dag te worden.  

Dit jaar gaan er, volgens de richtlijnen van het RIVM en de overheid, geen grote speelevenementen plaatsvinden. Nickelodeon en Jantje Beton geven de komende tijd via www.buitenspeeldag.nl echter éxtra veel tips op welke manier kinderen alsnog veilig buiten kunnen spelen (denk aan een racebaan krijten op de stoep, touwtjespringen, balspelletjes, en veel meer!). Daarnaast kunnen kinderen en lokale organisaties op de site ook de toffe poster van dit jaar weer downloaden waarmee de hele buurt kan zien dat het weer tijd is voor de Buitenspeeldag.  

Beide organisaties bieden zo op hun eigen manier een helpende hand bij het creëren van spellen, speelplekken en het organiseren van speelactiviteiten. De komende weken zullen Nickelodeon en Jantje Beton campagne voeren om zoveel mogelijk kinderen te laten spelen en ook dit jaar gaat de Nickelodeon zender zoals gebruikelijk op de Buitenspeeldag op zwart.  

Tijdens deze bijzondere editie spelen wij samen met de Johan Cruyff Foundation en de Krajicek Foundation. Beide organisaties zetten zich al jaren in voor het belang van regelmatig buiten spelen en sporten en ondersteunen onze boodschap dan ook van harte. Deze editie zetten we ons dan ook samen in zodat we nog meer kinderen kunnen motiveren om lekker naar buiten te gaan.

 

Jantje Beton: 

Jantje Beton is hét goede doel dat zich sinds 1968 samen met kinderen en jongeren inzet voor meer en uitdagender speelruimte en meer speelkansen. Jaarlijks doen ruim 350.000 kinderen mee aan de activiteiten en projecten van Jantje Beton. Kinderen en jongeren in kwetsbare (speel)posities krijgen hierbij extra aandacht. Wij willen bereiken dat álle kinderen en jongeren in Nederland dagelijks kunnen spelen en bewegen. Kinderen moeten steeds meer en spelen steeds minder, terwijl spelen het belangrijkste én het leukste onderdeel is van een gezond leven. Daarom zegt Jantje Beton … STOP NOOIT MET SPELEN!

 

Nickelodeon:

Nickelodeon is het nummer één entertainment merk voor kinderen. De van oorsprong Amerikaanse zender is na 41 jaar nog steeds de plek waar de beleefwereld van kinderen altijd op de eerste plaats staat. Het entertainmentmerk, gericht op kinderen tussen de 6 en 12 jaar, besteedt veel aandacht aan het lokaliseren van de zender voor de Nederlandse kijker. Zo worden internationale shows als Henry Danger, de Thundermans en Nicky, Ricky, Dicky en Dawn nagesynchroniseerd en ligt er een sterke focus op lokale producties en series, zoals het enorm populaire De Ludwigs en de Viral Fabriek. In 2016 lanceerde ViacomCBS Benelux de Nickelodeon Play app, de eerste mobiele on-demand propositie voor het merk met een rijke entertainmentomgeving voor kinderen. In zowel 2018 als 2019 vierde het merk het einde van de zomervakantie met een eigen festival in Almere; Het Nickelodeon Festival in Almere.