Journalistiek Bergen op Zoom schrijft anno december 2019 en De PersGroep (DPG Media) neemt een ingrijpende beslissing: de weekkrant De Gazet houdt op te bestaan per 23 december 2019.

Het is een van de laatste stappen die de teloorgang van verspreiding van Bergs nieuws bevestigt!

Als we terugkijken in het verleden en dit naast het huidige beeld leggen, dan moeten we constateren dat het lokale nieuws het onderspit delft. Daar waar we vroeger een volwaardige krant hadden voor onze eigen directe omgeving, daar is het huidige aanbod verworden tot een schamele anderhalve pagina streeknieuws in BNdeSTEM als dagkrant en ongeveer amper 30 % content in de enige weekkrant die ons nog rest: de Bergse Bode.

De redenen zijn voor de gangbare media spelers duidelijk:

• Mensen gaan steeds meer over tot digitale media

• Adverteerders zijn steeds minder genegen om advertenties te plaatsen

Aldus lopen de inkomstenstromen van de media terug, tot een niveau dat het niet meer rendabel is. Vandaar een gewijzigde focus waarbij het digitale platform de voorkeur krijgt. Dat de grotere spelers bovenstaand plaatje zelf gecreëerd hebben, daar zeggen ze niks over natuurlijk!!

Nieuwsgaring middels een krant als medium. We zijn er allemaal mee opgegroeid. Kranten waren die bolwerken die ons het nieuws uit de omgeving toonden. Van hieruit werd onderzoek gedaan op basis van feiten, waarbij de “uitkomsten” breed uitgemeten tot ons kwamen. De pen was het zwaard van de democratie. Echter, overname na overname heeft geleid tot het ontstaan van een moloch die teveel managementlagen kent, teveel gelieerde aandeelhouders, waardoor er een waterhoofd aan onnodige overhead en kosten is ontstaan.

Het doen teruglopen van de echte vakmensen, de journalisten en fotografen, en het louter vergroten van de input van ingezonden stukjes, doen de kwaliteit natuurlijk geen goed. Als je dan ook nog de adverteerder pagina na pagina al zijn koopjes en acties aan de man laat brengen, dan blijft er van een kwaliteitskrant niet veel meer over.

Conclusie: de lezer haakt af met als gevolg dat ook de lokale adverteerder geen heil meer ziet in dit medium als promotiekanaal. Nogmaals, de media hebben dit zelf gecreëerd en claimen dan dat het aan de marktwerking ligt. Dat er nauwelijks lokaal nieuws aan bod komt is een bewuste keuze, immers, de huidige media bepalen de mate van invulling tegenwoordig op basis van geld, daarbij:

• Impact – Welk nieuws bereikt zo veel mogelijk mensen; Nieuws dus liefst globaal, dan toch landelijk!

• Sensatie – hoe trekt men de meeste aandacht!

• Opbrengst – Waar verdient men het meeste aan!

Geld is de drijfveer en niet langer het brengen van nieuws. Er zijn daarbij twee grote slachtoffers: Het lezerspubliek dat lokaal nieuws onthouden wordt en de lokale overheid die niet langer een spreekbuis heeft voor haar berichtenstroom richting burger!

Vanuit BoZinBeeld.nl hebben wij haast veertien jaren een bijdrage geleverd aan de papieren krant. Het is dan ook met pijn in het hart dat we afscheid moeten nemen van een eigen stukje nieuws.

En dan nu?

Dat motiveert ons alleen maar meer om middels ons eigen digitaal medium zo veel mogelijk Bergs en regionaal nieuws te brengen; ja, zeg maar dat we al het nieuws van de Brabantse Wal willen brengen en promoten. Achter de schermen zijn we met een heel team volop bezig om de benodigde stappen te maken. Stappen die het lezerspubliek uit de regio nog meer willen voorzien van ons eigen lokale / regionale nieuws. Meer onderwerpen, meer functionaliteit en meer toegang tot de eigen regio; dat is waar we keihard mee bezig zijn. En geloof ons als we zeggen:  BoZinBeeld.nl zal dit jaar groeien en verrassen. Want wij nemen onze eigen regio namelijk wel serieus.

 

Even ene terugblik op de laatste twee jaren van bijdragen (van de ruim 13 jaren!) van onze kant aan de Gazet Bergen op Zoom