‘Ik wil artistieke gekkigheid’

‘Het was tijdens het afgelopen Dweilbandfestival dat Janneke me aanstootte en zei: “Pa, doe je dat Bal Maskee nog ’n keer?” Tja, dat zette me wel aan het denken.’

Aan het woord is Jan Slokkers, als oud-Steketee een icoon van de Bergse Vastenavend, als bekende Bergenaar organisator van tal van culturele en kunstzinnige evenementen. Zijn dochter Janneke kan er ook wat van; ze werkte 9 jaar bij het Residentie Orkest op de artistieke afdeling waarna zij vervolgens in 2016 als freelancer verder is gegaan Ook werkte zij onder meer als directeur voor het Nederlands Vioolconcours en was ze artistiek manager van het Rotterdams Philharmonisch Orkest, manager van het Gergiev Festival en heeft ze als directeur het Batavierhuis opgezet, een nieuw initiatief in Rotterdam waarbij talentvolle kunstenaars, die werkzaam zijn in de muzieksector, een plek hebben gevonden waar ze kunnen werken, studeren en concerteren.

Het ging broeien bij Jan, en ondanks dat het in 2015 de bedoeling was dat het een eenmalige gebeurtenis was, wist zijn dochter hem over de streep te trekken om het nog een keer te doen. ‘Maar dan wel duurzaam, rekening houdend met het milieu en op zo’n manier dat het een structurele bijdrage wordt aan het Vastenavendfeest!’ Het duurzame karakter komt overigens ook tot uiting in de wijze waarop Bal Maskee wordt vormgegeven: materialen zullen worden hergebruikt (Papier Maskee), er zal plasticvrij gewerkt worden, energiezuinige techniek zal worden ingezet en er wordt samengewerkt met sponsoren die duurzaamheid hoog in het vaandel hebben staan. Jan stelde nog een eis: ‘Ik doe het alleen als jij meedoet!’ En zo trok hij ook Janneke aan boord.

‘Ik ben er al vanaf april mee bezig, het moet niet hetzelfde worden als de eerste editie. Ik wil het klassiek, toch anders, er moet continuïteit in zitten. Ik wil klassieke muziek openbreken naar dansbare muziek.’ Als je Jan hoort praten dan volgt er een grote woordenstroom. Zijn vrouw was er minder gelukkig mee, valt ze in het gesprek: ‘Ik zei nog tegen Jan, moet je daar weer aan beginnen? Ik wist nog wat een heidens karwei het de eerste keer was. Maar het komt nu wel goed, ik ben om’, sluit ze af met een glimlach. 

Niet de minste deelnemers komen er langs of de minste mensen die aan boord van de organisatie stappen. Zo zijn er mensen van het West Brabants Symfonisch Orkest op het Bal Maskee, die een ensemble vormen en onderdeel worden van het bal zelf. De inrichting van de Hofzaal en kleine Binnenplaats is mede in handen van een ‘creatief collectief’, bestaande uit Els van Egeraat, Mirjam Drenth, Bart Tempelaars, Bep Baelde, Lars Hagenaars en Gerard Huis In’t Veld”.

‘Weet je, iedereen is zo enthousiast. Iedereen doet mee, sponsors hebben mijn benodigde budget al gedicht. Alles broeit in de hoofden van de mensen. Daar word ik zo blij van. Dat is zo mooi, dan kan ik af en toe stiekem wel eens janken. Dat mensen er zo veel energie en tijd en geld in steken.’ 

Jan weet, super enthousiast als hij is, nog veel meer te vertellen. Maar dat is Jan, als hij ergens aan begint dan wil hij ook voor het beste gaan, zo is hij, onder het motto: ‘Als je iets doet, doe het dan ook goed. Als je ergens voor gaat, ga er dan ook helemaal voor. Ik wil artistieke gekkigheid, en dat zullen de mensen ook krijgen.’ 

Wel heel toevallig, maar ook hartstikke leuk, vindt Jan zelf, dat het tweede Bal Maskee op precies dezelfde dag valt; 7 februari: ‘Dat is dan exact 5 jaren later!’ 

Praktische info:

 

• Kaartverkoop on-line vanaf 25 november middels www.demaagd.nl   

• Toegangsprijs: € 15,00

• 19.30 – 20.00 uur: inloop: met bijzonder welkom…

• 20.00 uur (stipt): opening Bal Maskee: zeer afwisselend programma (ook speciale  aandacht voor de jarige Christoffelschouw)

• 23.30 uur: dee-maskee

• 24.00 uur: afsluiting

Nog effe genieten van de 1e editie?