Het Bravis ziekenhuis vindt het belangrijk dat patiënten goed geïnformeerd zijn over hun behandeling en de mogelijkheden en alternatieven die er zijn.
Want dan pas kan de patiënt, samen met de specialist, een juiste beslissing nemen over zijn behandeltraject. Om de patiënt hierin te ondersteunen start het Bravis ziekenhuis deze week met ‘3 goede vragen’, een campagne van de Patiëntenfederatie Nederland en de Orde van Medisch Specialisten.
De ‘3 goede vragen’ helpen de patiënt om zaken goed op een rijtje te krijgen, zodat hij samen met de specialist kiest voor de aanpak die het beste past bij zijn situatie.
Wat zijn de vragen?
Vraag 1: “Wat zijn mijn mogelijkheden?”
De patiënt zet samen met de specialist op een rij welke mogelijkheden er zijn. Er zijn altijd meerdere mogelijkheden. Even afwachten is ook een mogelijkheid.
Vraag 2: “Wat zijn de voor- en nadelen?”
De patiënt bespreekt samen met de arts per mogelijke behandeling het effect, de herstelperiode en de risico’s en bijwerkingen.
Vraag 3: “Wat betekent dat in mijn situatie?”
De patiënt bekijkt samen met de specialist hoe de behandelingen passen bij de eigen situatie, zoals gezin, werk of persoonlijke doelen.
Folders en schrijfblokken
In alle poliklinieken en wachtruimten liggen folders met uitleg over de ‘3 goede vragen’. Op speciale schrijfblokken kunnen patiënten de ‘3 vragen’ alvast ter voorbereiding invullen en deze meenemen naar de afspraak met de specialist of verpleegkundige.
Het schrijfblok biedt de patiënt ook de mogelijkheid om de antwoorden te noteren tijdens het gesprek. Naast deze hulpmiddelen adviseert het Bravis ziekenhuis zijn patiënten om, zeker als het om ingrijpende behandelingen gaat, een vertrouwd persoon mee te nemen.
Meer informatie
Op de website van het Bravis ziekenhuis https://www.bravisziekenhuis.nl/3-goede-vragen is meer informatie over de ‘3 goede vragen’ te vinden.