De fractie van GBWP ontvangt signalen die het landelijke beeld bevestigen dat overheden niet altijd op tijd betalen aan zorgondernemers. 

 

Dit vinden ze zorgelijk omdat vooral de kleine ondernemers hierdoor danig in de problemen dreigen te geraken en de zorgcontinuïteit hierdoor in gevaar komt.  

 

Ze vragen het college om een onderzoek naar de situatie in de gemeente Bergen op Zoom en pleiten voor het instellen van een meldpunt waar de zorgaanbieders zich kunnen melden als ze niet binnen de reguliere betalingstermijnen hun geld ontvangen. Onderstaande brief is naar het college gestuurd:

Geacht College,

 

In BN De Stem van 18 april jl. kunnen we lezen dat de jeugdzorg landelijk diep in geldzorgen zit. Instellingen staat het water aan de lippen. GBWP hoorde onlangs nog geluiden bij kleine zorgaanbieders over de zorgelijke kant van hun financiën. Ze hebben veelal problemen met hun eigen lopende kosten (personeel en faciliteiten) doordat de betaling door afnemers op de langere baan geschoven wordt. In het dagblad wordt gesteld dat overheden hun aanbieders slecht  zouden betalen, zodat 40% in de gevarenzone zit.

 

Onze fractie vindt het van belang dat de continuïteit van de zorg voor cliënten gewaarborgd is en ook willen we dat ondernemers uit onze gemeente in de zorg op tijd betaald krijgen voor hun werkzaamheden. Zeker de kleine aanbieders zijn voor hun voortbestaan hiervan afhankelijk. Mocht blijken dat dit ook in Bergen op Zoom veel voorkomt, dan pleiten wij voor het instellen van een meldpunt waar de  zorgondernemers terecht kunnen met klachten over betalingen.

 

Naar aanleiding van de zorgelijke berichten in de krant, stelt GBWP het college de volgende vragen:

1. Met hoeveel partijen werkt de gemeente Bergen op Zoom samen die zij maandelijks moeten vergoeden voor de door hun geleverde zorg en om welke doelgroepen gaat het?

2. Hoe is het in onze gemeente gesteld met de betalingen aan zorgaanbieders waarvan wij zorg afnemen? Betaalt de gemeente wel netjes op tijd? Doet het zorgkantoor dit ook?

3. Welke betalingstermijn hanteert onze gemeente voor de betaling van geleverde zorg en worden deze termijnen gehaald? Hoe zit dat bij het zorgkantoor?

4. Is het een idee om een meldpunt te realiseren voor zorgaanbieders met klachten over betalingen?

 

Graag schriftelijke beantwoording binnen 30 dagen.

 

 

Namens de fractie van GBWP,

Met vriendelijke en lokale groet,

 

 

Betsy de Kock                                               Evert Weys

 

Raadslid                                             Fractievoorzitter