Het Limburgse Stein is de locatie waar ik vrijdagochtend 20 november naar toe rij. Het is tijd voor de najaarsbijeenkomst van de Stichting Kwaliteit Limburg ( www.skl.nl )waar ik als KAM Coördinator van de Afdeling Huisvesting van het Bravis Ziekenhuis lid van ben.

 

De weg is rustig en ook in de buurt van Maasmechelen waar de politie druk bezig is met het zoeken naar van terrorisme verdachte personen wordt mijn Cube met Nederlands kenteken met rust gelaten. Ik ben bijtijds bij de bijeenkomst waar de Limburgse vlaaien al op mij staan te wachten. Even een fotootje nemen en via de groepsap naar mijn collega's sturen om hen de ogen uit te steken.

 

Peter Geelen, oprichter en eigenaar van IPM Partners, is de man die ons vandaag meeneemt in het 'Performance Management'. Hij begint de sessie door ons een vraag voor te leggen:"Wat is binnen jullie omgeving een uitdaging?" Daar komen allerlei antwoorden op zoals: Juiste mensen op de juiste plek, efficiency verbetering, groei in de resultaten, of mensen fluitend naar hun werk.

 

Peter vertelt een bevlogen verhaal over de vertaling van strategie naar de werkvloer. Al snel dropt hij een belangrijke stelling: "Het gaat om de kwaliteit van de mensen en de manier hoe ze samenwerken. En dat is wat we vangen in processen; of wel, de afspraken hoe we samenwerken." Peter neemt ons mee door een model waarbij een organisatie zich op punt A bevindt, zich wil verbeteren om naar het hogere (betere) punt B te geraken. Hij verwijst daarbij naar het klassieke model waarbij het Management Team zich terugtrekt op een hutje op de hei en daarna met een plan komt om die uitdaging van A naar B aan te gaan. Er worden doelen gesteld, KPI's benoemd en vervolgens aan de verschillende afdelingen overgedragen. Deze afdelingen gaan ook direct aan de slag met .... het opstellen van doelen en de benoeming van KPI's.

 

Direct worden we keihard geconfronteerd met twee mankementen aan deze denk- en werkwijze!

"Dit leidt tot eilandvorming, en.. we missen de klant! Die klant maakt als het ware een reis door jouw organisatie. Is deze 'klantreis' überhaupt wel benoemd?"

 

Vervolgens schetst Peter twee modellen hoe het wel zou kunnen, één voor een profit organisatie, en één voor een non-profit organisatie. Deze modellen dalen steeds verder af in de diepte.

Bij alles komt terug Goede mensen (+ tools) en Goed samen kunnen werken.

 

Vervolgens komt er een sneaky vraag:"Geef eens een aantal processen aan in jullie omgeving?" Daarop komt al snel een antwoord zoals 'Inkoop'. Het is juist een dergelijk antwoord dat Peter verwacht had en niet wil hebben:"Denk aan de klantreis, ga naar het hoogste abstracte niveau en denk van Klant naar Klant, daar liggen je processen!" Het snijdt hout natuurlijk omdat we haast natuurlijk aan organisatieprocessen denken zoals in menig kwaliteitssysteem van ons verwacht wordt. Maar de aanvliegroute voor een efficiënt bedrijf of organisatie ligt natuurlijk ten allen tijde bij de klant. Er zijn diverse klantketens mogelijk, of wel processen. Denk aan levering + installatie, onderhoud en zo zijn er nog wel een aantal te bedenken. En inderdaad zijn daar diverse geledingen van jouw eigen organisatie bij betrokken. Om zo'n klantketen, of wel proces optimaal te kunnen bedienen zul je teams vanuit je eigen organisatie kunnen samenstellen die hun impact hebben op dat klantproces.

 

Eigenlijk is dit een verhaal dat aanhaakt bij eerdere ervaringen die ik heb opgedaan en die ook onderdeel uitmaken van een aantal Lean concepten; stel een multidisciplinair team samen dat gezamenlijk een klantproces bedient!

 

Het belang van de mens en wie in welke beslissingen actief meewerkt en meedenkt speelt ook een rode draad in het verhaal van Peter. Niet voor niets kwam herhaaldelijk terug Goede mensen en een Goede samenwerking!

 

Het verhaal van Peter wordt verder ondersteund door een tweetal voorbeelden van bedrijven die ook met Integraal Performance Management aan de slag zijn gegaan. Hoe de inspanningen zich vertalen in efficiency winst, profit, toename betrokkenheid van de mensen. Maar het laatste verhaal van Frank kwam dan weer bij ons extra binnen toen hij stelde dat ze doordat ze zich ingespannen hadden inzake het IPM, ze zonder voorbereidingen al nagenoeg voldeden aan de nieuwe ISO 9001 norm die pas dit jaar is geannonceerd.

 

Al met al heb ik een behoorlijk aantal aantekeningen gemaakt. Aantekeningen die door mijn hoofd rondwaren als ik de lange trip van het Limburgse naar Bergen op Zoom maak. Aantekeningen die me aanmoedigen om mijn model van de eigen afdeling Huisvesting eens in een iets ander licht te bezien, de modellen iets aan te passen zodat het voor ons nog meer rendement oplevert.

 

Nu ik dit stuk schrijf, en eens op de site van Peter Geelen vertoef (www.ipmpartners.nl), heb ik direct maar het gratis e-book gedownload want dit ga ik zeker van A tot Z doorlezen.

In het begin van deze middag hoorde ik wel een paar uitspraken die mij wat te generaliserend overkwamen en dus mijn wenkbrauwen deden fronsen. Maar Peter wist dat snel om te draaien en zijn toehoorders te vangen door de inhoud en zijn komische uitstapjes. Hij nam ons steeds verder mee in de diepte en wist te inspireren. En is dat niet wat je in een spreker wilt terugvinden? Het was dan ook weer zeker de moeite waard om de trip naar Limburg te ondernemen. Naast de heerlijke vlaai natuurlijk.