De Amerikaanse kledingreus opent in Bergen op Zoom (West-Brabant) een nieuw te bouwen grootschalig Europees distributiecentrum van 20.000m2 (edc) voor het gehele Europese continent. Dat nieuwe distributiecentrum zal worden gebouwd op het bedrijventerrein Noordland in Bergen op Zoom op steenworpafstand van de nieuwe buitengaatse containerterminal, die Mepavex gaat realiseren. Eerder was een bedrijfsruimte gehuurd van 7800 m2, maar door de snelle groei moest een nieuw grootschalige distributiecenter worden ontwikkeld. Na een uitvoerige oriëntatie in West- Europa is uiteindelijk gekozen voor een locatie op Noordland Bergen op Zoom. Nu zijn al ruim ca. 80 medewerkers aan de slag, maar door de nieuwbouw en de vestiging van het Europees hoofdkwartier in Bergen op Zoom groeit het bedrijf in fasen door naar 170 a 200 medewerkers…. afhankelijk van de vraag hoe snel Forever 21 er in slaagt om in de Europese markt te penetreren en verder marktaandeel weet te veroveren. Inmiddels zijn al grote flagship stores ( met winkelvloeroppervlakte van maar liefst 4000 tot 6000 m2) geopend in grote Europese steden zoals Parijs, Brussel, München, Wenen, Antwerpen en recent op het Rokin in Amsterdam, terwijl nog andere grootschalige winkels in 2014 en 2015 in Europa hun deuren gaan openen. ProDelta – een (solide) belegger en ontwikkelaar uit Rotterdam – zal het nieuwe distributiecenter ontwikkelen en vervolgens op basis van een langdurige huurovereenkomst verhuren. Forever 21 heeft een optie genomen om in 2016 een tweede uitbreiding van nog eens 15.000 m2 te huren. Daarvoor zal ProDelta in fasen een kavel van de gemeente op het bedrijventerrein Noordland aankopen van ca. 60.000 m2. De bouw van het nieuwe Europees distributiecentrum zal in september 2014 starten, vraagt een investering van ca. € 25 mio en wordt in juli 2015 opgeleverd.
Forever 21 is sinds 1984 in de Verenigde Staten actief met trendy mode voor vrouwen en mannen en bijbehorende accessoires zoals schoenen, tassen, riemen en cosmetica in snelwisselende collecties, dagelijks nieuwe collecties tegen aantrekkelijke prijzen, voor een jong en trendgevoelig publiek. De keten ontwikkelt zich snel en wil in Europa de concurrentie aan met bijvoorbeeld H&M In het nieuwe Europese dc zullen de gebruikelijke distributie werkzaamheden, maar vooral ook waarde toevoegende activiteiten worden uitgevoerd, zoals het uitpakken, sorteren, etiketteren, prijzen, inpakken, labelen en verzendklaar maken van de kleding en accessoires voor alle landen in Europa.
Naast de levering aan de eigen winkels zal ook de uitlevering van de Europese webshop, welke inmiddels online is in 4 talen (www.forever21.com), vanuit Bergen op Zoom plaatsvinden. Via de webshop wordt naar 18 landen in Europa verzonden. Naast de indrukwekkende winkelformules draagt ook de e-commerce bij aan een snelle groei…. Het nieuw te betrekken Europees distributiecenter wordt alvast uitgerust met de middelen om het totale distributieproces in toenemende mate geautomatiseerd te doen. Dit soort en andere technologische ontwikkelingen in de logistiek dat in de regio West-Brabant wordt gegenereerd, maken deze bedrijfstak ontegenzeggelijk 'hot', zo niet sexy! Forever 21 is een van de snelst groeiende retail bedrijven in de wereld met een jaaromzet van meer dan $ 4,3 miljard in 2013.
Rob Cuijpers, Commercial/ Administrative Director Europe van Forever 21 licht toe hoe Forever 21 tot haar besluit is gekomen. Onze ervaringen in termen van productiviteit en inzet van het personeel waren uiteindelijk – na een brede oriëntatie in West-Europa - doorslaggevend om de nieuwe, grootschalige distributielocatie in Bergen op Zoom te realiseren. De evidente kwaliteiten van Bergen op Zoom als logistiek knooppunt: aan het water, met eigen containerterminals, en in 2015 de A4 ,c.q. het knooppunt A-58/A4 gekoppeld aan het gunstigere prijsniveau van grond en commercieel vastgoed waren de doorslaggevende factoren om voor Bergen op Zoom te kiezen. Voor het verschepen van e-commerce pakketen is Bergen op Zoom centraal gelegen in Europa, 30% van de Europese inwoners wonen binnen een straal van 500km ", verduidelijkt Cuijpers. "Tenslotte zijn we aangenaam verrast door de zeer coöperatieve en constructieve houding van het gemeentebestuur."
We hebben er hard aan moeten trekken, om dit prachtige bedrijf in het Bergse te mogen verwelkomen en te behouden", verklaart wethouder Economische Zaken van Bergen op Zoom, de heer Ton Linssen. " Voorts bevredigend om vast te stellen, dat we kunnen concurreren met nationale en internationale locaties, tegelijkertijd spannend, want de Amerikanen hebben vele locaties in Europa de revue laten passeren…..van Spanje tot en met Duitsland,maar om dichter bij huis te blijven ook was Venlo nadrukkelijk in beeld.. Wij konden precies het juiste pakket vestigingsvoorwaarden bieden waar Forever 21 behoefte aan had. De infrastructurele ontwikkelingen rond Bergen op Zoom, zoals natuurlijk de A4 die straks Rotterdam en Antwerpen naadloos met elkaar verbindt met het perspectief van een nieuwe grootschalige containerterminal, spelen daarbij ook een belangrijke rol", aldus Ton Linssen. Hij besluit: "Wij als college èn ambtelijke staf van Bergen op Zoom zijn bijzonder trots dat Forever 21 haar campagne om de Europese markt te veroveren vanuit onze gemeente verder zal gaan intensiveren. We hebben hoge verwachtingen van de groeicapaciteit van deze troonaangevende fashionspeler al besef ik dat de markt in Europa weerbarstiger kan zijn als wij nu allen wensen. Als Forever21 erin slaagt om de evenknie van H&M te worden dan wordt het een prestigieuze speler en genereert het veel werkgelegenheid in Europa, maar niet te vergeten ook in Bergen op Zoom. Daarnaast betekent de vestiging ook de verkoop van ca. 6 ha industriegrond (in fasen) op het bedrijventerrein Noordland en dat is ook een financiële opsteker voor de gemeente, hoewel – zo benadrukt de wethouder – de werkgelegenheidsfactor bepalend was….de verkoop van de grond is weliswaar niet onbelangrijk, maar ondergeschikt aan de grote werkgelegenheidsimpuls, aldus wethouder Ton Linssen van Bergen op Zoom.. ”
Impressie van het nieuw te bouwen Europees distributiecenter ForEvere21 op Noordland Bergen op Zoom.
Frank van Dijk, Directeur Vastgoed van ProDelta Real Estate uit Rotterdam geeft aan “”uit te kijken naar de toekomstige samenwerking met ForEver21 en de gemeente Bergen op Zoom. Het is een intensief voortraject geweest, maar nu gaat de nieuwbouw daadwerkelijk van start. ProDelta ziet Bergen op Zoom als uitstekende logistieke locatie en gaat fors investeren in deze gemeente. Wij gaan in totaal ca. 25 mio investeren en wensen dit prachtige complex langjarig te exploiteren. Hiermee committeren wij ons voor de lange termijn aan deze strategische locatie”
Bergen op Zoom, juli 2014.
De regionale ontwikkelingsmij Rewin West-Brabant heeft deze acquisitie ondersteund.
ACHTERGRONDINFORMATIE OVER FOREVER 21
Het succesverhaal van Forever 21 begon in april 1984, in een winkel van 84 m2 in Los Angeles. Die winkel heette Fashion 21. De oprichter en huidige CEO, de Zuid-Koreaanse Do Won Chang, herinvesteerde de winst door om het halfjaar ergens een nieuwe winkel te openen, waarbij de naam werd veranderd in Forever 21. Forever 21 is nog altijd een private onderneming en nu een van de grootste familie bedrijven in de kleding.
Forever 21 opende in 1989 haar eerste winkel in een 'shopping mall'. De gemiddelde vloeroppervlakte van een Forever 21 vestiging was toen inmiddels ruim 1500 m2. Sindsdien heeft Forever 21 speciality stores in alle grote winkelcentra in de VS geopend.
Sinds Hierbij wordt deels gebruik gemaakt van een 'boutique' concept waarin binnen de winkel door inrichting en aankleding wordt gesegmenteerd naar stijl en doelgroep. Forever21 winkels zijn gericht op iedere consument die niet noodzakelijkwijs jong (21), maar in elk geval jong van hart is en graag de laatste mode en trends wil volgen.
Sinds 2008 worden jaarlijks gemiddeld 90 nieuwe winkels geopend. Inmiddels heeft Forever 21 zo'n 1000 winkels in ondermeer Amerika, Canada, Indonesië, Japan, Korea, Malyasië, Verenigde Arabische Emiraten, Saudi Arabië en Europa.
Het complete productenportfolio van Forever 21 Inc. bestaat uit de volgende merken: Forever21, 21Men, Love21, Heritage 1981, Faith21, Twelve by Twelve en HTG81 Kids.