Al lang had hij het beste voor, het was immers ‘zijn’ stad. Nu als raadslid van de gemeente namens de partij BSD roert hij zich en wil hij daden zien.
“We hollen achteruit. Fabrieken en kantoren sluiten, winkels gaan dicht en mensen worden ontslagen. Bergen op Zoom verkocht zich in het verleden aan de meest biedende opportunistische industriëlen en jarenlang koesterde men deze praktijken. Nu staan we weer met lege handen.” De boosheid klinkt door in zijn woorden. Peet maakt zich echt druk. “Het wordt hoog tijd dat we zelf het heft in handen nemen. Banen moeten er komen en wel nu!” Dat is makkelijker gezegd dan gedaan en eigenlijk roept iedere politicus dit. Peet heeft echter hele uitgesproken ideeën:” Bergen op Zoom is van oudsher een ‘maak’ stad. . . . van visserij/landbouw tot pottenbakken, van ijzer gieten naar kermisvermaak, van chemie tot het rollen van sigaretten. . . . . het zit in onze genen. Maak van Bergen op Zoom een toeristische trekpleister met internationale allure. Organiseer en faciliteer realistische professionele klank- en lichtspelen met meer goedlachse diepgang en historisch besef, gebruikmakend van hedendaagse techniek. Straattheater, Brabantse Wal Spelen, Sportevenementen, Watertoerisme, Kunstprojecten, Re-enactment, Muziekfestivals, Markten en Optochten zijn van die voorbeelden. Betaalbaar en als het even kan geld opbrengend entertainment het hele jaar door, ontworpen door professionals, geleid door professionals en gepromoot door professionals.” Er zijn natuurlijk wel initiatieven maar de wijze waarop deze gestalte krijgen kan Peet alleen maar kwaad maken. “De nieuwe productie van De Vierschaar wordt weggestopt tussen een skatebaan en een hamburgerketen. Hoe gek kan het lopen?” Het past niet in het beeld dat Peet heeft. Hij wil dat iedere bezoeker van de stad een blijvende goede indruk meeneemt naar huis. “Zodat ze zich Bergen op Zoom dusdanig herinneren om er terug te willen keren!” Hij verwijst dan ook naar prachtige locaties als het voormalig Nedalco terrein, Groot Arsenaal, Fort de Roovere en Kijk in de Pot waar zoveel meer mogelijk is. “Kijk in de Pot wordt toch voornamelijk gebruikt als veredelde honden strontbak, dat is nooit zo bedoeld.” Peet besluit met er op te wijzen dat er na de 7 magere jaren beslist weer 7 vettere zullen volgen. “Wees een stad met visie, loop voorop en grijp je kans. En daarbij hoort een pakkende slogan en geen flauw stukje compromisproza. De welbekende slogan ‘ Merck toch hoe sterck’ ligt al jarenlang, zo niet eeuwenlang, voor het oprapen.”