Stichting Kwaliteit Limburg (SKL) bezoekt VenloHet is dinsdag 22 april 2014 en ik begeef me op weg naar Venlo. Als lid van de Stichting Kwaliteit Limburg (SKL) ben ik uitgenodigd voor een bedrijfsbezoek. We gaan dit keer op zoek naar alle kwaliteitsgeheimen van Hela Thissen.

Ik had het kunnen weten, ik ben natuurlijk in Limburg dus worden we ontvangen met vlaai.  

Hela Thissen staat met name bekend om zijn Curry Kruiden Ketchup. We hebben allemaal wel eens de rode plastic knijpfles in onze handen gehad. Het is eigenlijk het product waar het allemaal mee begon toen Harry Thissen in 1967 een contract afsloot met de fabrikant Herman Laue voor de verkoop van 200 dozen. Het was het begin van Hela Thissen zoals we dat vandaag de dag kennen. 

We worden ontvangen door algemeen directeur Hay Thissen; het maakt al direct duidelijk dat Hela Thissen een echt familiebedrijf is. Hij neemt ons mee in de ontwikkeling van het bedrijf sinds zijn vader het contract met de Duitse fabrikant afsloot. Het assortiment is in de loop der jaren behoorlijk verder gegroeid dan 'slechts' de curry fles. Wat dacht je van sauzen en dressings, kruiden en specerijen of bouillonpoeders en soepen?

Hay maakt ons duidelijk dat de huidige marktsituatie ook Hela Thissen tot out of the box denken dwingt. "Innoveren is de motor voor autonome groei." De algemeen directeur kan niet genoeg benadrukken dat dit erg belangrijk is. Hij zoekt immers ook naar die onderscheidende factor waardoor zijn bedrijf de juiste partner is voor zowel leveranciers als wel klanten. "Aan de ene kant zijn we een typisch familiebedrijf. De sfeer die er hier heerst, het trots zijn op het eigen bedrijf en de grote input van de eigen mensen speelt een grote rol. Daarnaast echter wijken we weer erg af van het profiel van een familiebedrijf doordat we grote waarde hechten aan de voorbeeld functie voor de stad, de regio, bij voorbeeld een bank maar ook voor controlerende instanties. Wij zijn ook georganiseerd als een groot bedrijf waarbij  we werken vanuit een strategisch bedrijfsplan, met een echte visie en missie waaruit de doelstellingen gefilterd worden." Hay Thissen kan geanimeerd vertellen over alles waar zijn bedrijf voor staat, maar ook blijkt de trots op zijn werknemers die in allerlei trajecten het voortouw nemen. Ze willen zich continue verbeteren en omarmen dan ook allerlei programma's om het bedrijf ten goede te laten veranderen, te laten groeien. "Smaak is niet te meten", aldus de directeur. Maar toch heeft het bedrijf zich ten doel gesteld om de lekkerste producten te leveren.

Voorts wordt ons Susanne van Kimmenade voorgesteld. Zij begint met een welluidende uitspraak:"Als je zelf niet kunt zeggen wat je onderscheidend vermogen is, hoe moet je dit dan uitleggen aan anderen of zelfs van hen vragen?" Het geeft eens te meer de continue worsteling van Hela Thissen aan hoe ze zich kunnen verbeteren in een internationale markt. Susanne vertelt dat een Balance Score Card methode is opgepakt als systeem om de prestaties en de voortgang van het bedrijf te kunnen meten. Het is een intern opgezet management systeem, er wordt geen input van klanten gebruikt (nog niet), om te controleren hoe en in welke mate doelstellingen vanuit het strategisch bedrijfsplan behaald worden. Het is opgezet als prestatie meetsysteem waarbij eerst kritische succesfactoren bepaald zijn en er later Prestatie Indicatoren aan gekoppeld zijn om de resultaten te kunnen meten.

"Kwaliteit is een vanzelfsprekendheid", daar begint Kelly Kohlen mee als ze nog eens verwijst naar de missie van Hela waarin deze zinsnede is opgenomen. Zij is de Coördinator Kwaliteitszorg van het bedrijf uit Venlo en zij introduceert een hele rij certificaten die het bedrijf verkregen heeft op het gebied van kwaliteitszorg. Als firma in de foodsector zijn de vereisten vanuit overheden, klantorganisaties en leveranciers extra zwaar. Niet alleen de organisatie zelf is onderwerp van de vele normen, ook het feit dat er sprake is van biologische producten, het gebruik van allerlei organische grondstoffen tot de dreiging van terrorisme zorgen voor een hoeveelheid kwaliteitseisen waar je bijna het spoor bijster zou worden. Kelly brengt haar verhaal echter met heel veel passie en weet het plaatje heel beeldend te schetsen. De angst van bijvoorbeeld de US voor terroristische acties noopt Hela Thissen tot het zogenaamde Food Defence programma. Kelly vertelt wat zoal de gevaren zouden kunnen zijn waardoor juist jouw bedrijf het slachtoffer zou kunnen zijn van een terreur incident. "Trekken wij heel veel aandacht, nee er zijn megaconcerns die eerder op het verlanglijstje van een terrorist zouden staan. Kunnen onze producten een 'wapen' zijn tegen strategische doelen? Nee, want van onze curry valt niet direct het hele leger om." Zo weet ze heel beeldend te vertellen hoe de zoektocht langs de potentiële gevaren verliep. Wie wil weten welke programma's en certificaten binnen de bedrijfsvoering van Hela Thissen van toepassing zijn moet maar eens kijken op www.hela.nl en je zult zien dat er een wereld voor je open gaat.

Voorts wordt het tijd voor de praktijk. We worden in twee groepen verdeeld en gaan vervolgens 'de fabriek' in. Voordat we de productieruimte mogen betreden moeten we ons eerst een witte jas en een haarnetje aanmeten. Dan krijgen we het gehele productieproces te zien. We zien hoe de maagdelijk schone flessen ingeladen worden, hoe in dit geval de dressing gevuld wordt tot en met de verpakking. We krijgen een ruime uitleg en er wordt uitgebreid de tijd genomen om onze vragen te beantwoorden. Evenzo in het magazijn waar het hoofd logistiek ons alle uitleg geeft. Een voorbeeld voor het oog voor details is het feit dat bijna alle medewerkers logistiek beschikken over het chauffeursdiploma. "Behalve één, want die kan nog niet op een step rijden." Het is een mooi voorbeeld van Business Continuity Management waarbij op deze manier wordt ingespeeld op het mogelijk wegvallen van de gangbare chauffeurs. Opleiding is dan ook een kernwoord dat continue deze middag terugkomt en waarmee Hela Thissen aantoont dat juist de kennis van de medewerkers belangrijk is in het continue verbeteringsproces.

Terug in de ontvangstruimte aangekomen is er natuurlijk allerlei drank, maar ook allerlei wraps en sandwiches met de diverse producten van Hela.

Ik heb heel wat te overdenken als ik de lange rit van Venlo terug naar Bergen op Zoom aanvang.

Thuis gekomen graai ik eens in die 'goodiebag' en vindt daar .... yess... die zogenaamde wereldberoemde curry kruiden ketchup. Ik pak een boterham met kaas en besmeer deze rijkelijk met de curry. Hmm, inderdaad erg lekker. Ik denk dat ik dit merk maar eens wat extra aandacht ga geven als ik weer in de supermarkt ben.

Al met al een bijzondere aangename en leerzame middag. Hela Thissen, bedankt voor de gastvrijheid en SKL bedankt voor een prima bedrijfsbezoek.

Voor meer info over de kwaliteitsgroep Limburg, kijk maar eens op www.skl.nl