Net mis - De gemeente Bergen op Zoom is op de gedeelde tweede plaats geëindigd in de race voor de Nationale Citymarketing Award 2014. De Award is een nationale prestigieuze prijs voor innovatieve projecten op het gebied van citymarketing. De gemeente bereikte de finale met het ‘Bergse Ideeën Lab’ (BIL). BIL is een platform waarmee de gemeente samen met de expertise van 30 betrokken ondernemende, creatieve Bergenaren de stad zo goed mogelijk promoot. De winnaar van dit jaar is Utrecht.

De gemeente speelt met het ‘Bergse Ideeën Lab’ in op ideeën die leven in de stad en pakt hiermee de gewenste regierol waarbij de gemeente niet meer volledig bepalend is, maar inspeelt op initiatieven van inwoners en bedrijven. De deelnemers aan BIL (Billers genoemd) hebben een verschillende achtergrond waardoor ze uitstekend complementair zijn aan elkaar. Zo participeren er marketeers, kunstenaars, reclamemakers, conceptbedenkers, theatermensen en enkele middenstanders.

 

De afgelopen vier jaar wist de gemeente Bergen op Zoom drie keer eerder tot de finale door te dringen. Een keer eerder werd de hoofdprijs gewonnen met de campagne ‘B-reizen’. In 2012 sleepte Bergen op Zoom de Nationale Citymarketing Trofee in de wacht.

 

De winnaars van de Nationale Citymarketing Award worden bepaald door een onafhankelijke en deskundige vakjury onder leiding van Tom Rombouts (burgemeester ’s-Hertogenbosch). De jury bestaat uit Robert Govers (wetenschapper en auteur Space Branding), Eric Braun (Erasmus Universiteit), Ward Rennen (directeur Stichting Utrechts Museumkwartier), Martin Boisen (Rijksuniversiteit Groningen en medeoprichter International Place Branding Advisory Panel) en Gaston Crolla (voorzitter Netwerk Citymarketing Nederland). Zij  kiezen uit de drie genomineerde inzendingen uiteindelijk de winnende inzending en belonen deze met een unieke zilveren award.