Een feestelijke opening was het. Zaterdag 3 augustus was het de pre-opening van de tentoonstelling van een prachtige collectie etsen van Rembrandt. Jaap Mulders wist de aandacht van de toeschouwers tot een hoogtepunt te leiden vooraleer de tentoonstelling zelf bezocht werd. Leuk dit ker was dat de aanwezigen via Facebook kaartjes voor deze presentatie bemachtigd hadden. 

Feest in het Markiezenhof.

Het museum presenteert van 3 augustus tot en met 10 november een prachtige overzichtstentoonstelling met etsen van de meester zelf. De etsen zijn afkomstig van een particuliere verzamelaar en zijn nog nooit eerder aan het publiek getoond.

Etsen
Rembrandt van Rijn is vooral bekend vanwege zijn schilderijen. Maar in zijn eigen tijd genoot hij onder collega kunstenaars vooral aanzien vanwege zijn etsen. En terecht, want zijn etsen zijn meesterwerken op de vierkante centimeter. Rembrandts totale grafische oeuvre omvat zo’n 290 etsen. Daarvan is een representatief overzicht straks in de expositie te zien. Hoewel iedereen Rembrandt als schilder kent, is zijn etswerk eigenlijk veel grootser. Zijn observatievermogen was zijn grote kracht. Hij legde niet zoals zijn tijdgenoten de belangrijke momenten vast, maar koos juist voor het moment daarvoor of daarna. Alsof hij een foto maakte en net te laat op het knopje drukte. Het meest karakteristieke van Rembrandts werk is zijn gebruik van licht en donker, daarmee geeft hij zijn figureren en composities volume en diepte. Schaduwen worden tot in het oneindige gemoduleerd om bepaalde stemmingen en symbolische elementen te creëren . 

Tablet
De bezoekers krijgen bij binnenkomst een tablet mee, welke fungeert als digitale gids. Via de speciale applicatie leert de bezoeker de rijke wereld ontdekken achter de etsen. Er worden filmpjes getoond, een ets kan vergroot weergegeven worden om details goed te bekijken. Het etswerk wordt bovendien via verschillende verrassende invalshoeken benaderd.  Zo vertelt de verzamelaar een verhaal bij diverse etsen en wordt er gevraagd of een ets echt of vals is. Is de ets bijvoorbeeld door Rembrandt zelf gemaakt en ook afgedrukt, aangepast of zelfs veranderd? Het was namelijk niet ongewoon dat Rembrandt zijn etsen afdrukte, vervolgens veranderingen in de afbeelding aanbracht en daarna nieuwe afdrukken maakte. Uniek aan de tablet is dat je aan het eind van de expositie je favoriete etsen kunt delen met je vrienden door ze op facebook of twitter te zetten.

De verzamelaar en initiator van de tentoonstelling
De expositie Rembrandt in zwart-wit is een samenwerkingsverband met vijf musea in Nederland, de tentoonstelling was tot 28 juli te zien in het Westfries Museum in Hoorn, vanaf 3 augustus tot 10 november in Bergen op Zoom, vervolgens in het Stedelijk Museum Zutphen, daarna Het Hannemahuis in Harlingen en ten slotte in Museum Gouda.
Jaap Mulders, verzamelaar van de geëxposeerde Rembrandt etsen heeft destijds vijf museumdirecteuren een onweerstaanbaar en ruimhartig aanbod gedaan: samen een reizende tentoonstelling maken met meer dan 100 etsen van de meester zelf. Jaap Mulders wilde zijn Rembrandt etsen exposeren in historische steden en niet in de Randstad, om zo een groot en breed publiek aan te spreken. Mulders wil graag laten zien hoe ongelooflijk mooi de werken van Rembrandt zijn. De vijf geselecteerde musea zijn gevestigd in historische panden uit de tijd van Rembrandt of daarvoor. Dat maakt het bezoek aan de tentoonstelling extra bijzonder. Naast circa 75 etsen die in alle musea te zien zijn, wordt er per museum een accent gelegd dat past bij de specifieke instelling. In Het Markiezenhof zullen de landschappen van de meester centraal staan.

Glossy
Bij de tentoonstelling verschijnt een prachtige glossy, waarin het grafische werk van Rembrandt vanuit veel verschillende en verrassende invalshoeken wordt benaderd. Deze glossy wordt gemaakt in samenwerking met Pelican Magazines, uitgever van Tableau en Résidence.

Hier een weergave van de middag en enkele blikken op een uniek Markiezenhof