Het is al in 2009 in gang gezet toen de beheerder Robert van Splunter de volgende wens uitsprak: ‘We hebben overigens nog de nodige plannen, zo willen we nog een containerhaven realiseren in de buiten-haven. Sowieso willen we ons wat meer richten op havenactiviteiten.’
Het was overigens wel de bedoeling dat met name het bedrijfsleven hierin de nodige eigen initiatieven zou nemen. Transport- en Distributiebederijf Van Appeldoorn uit Woudenberg heeft die handschoen opgepakt toen ze onlangs maar liefst achtduizend vierkante meter grond op bedrijventerrein Noordland opkochten. Het bedrijf heeft zich gespecialiseerd in transport en logistiek van gevaarlijke stoffen. Denk aan bedrijven als BASF, Sabic, Dow Chemicals of Cargil en je hebt al een paar grote klanten te pakken. Het Zuidwesten van Nederland is juist voor Van Appeldoorn interessant omdat er een behoorlijke concentratie is van petro-chemische bedrijven. Kijk maar naar Vlissingen of Terneuzen, maar ook vlakbij in het Antwerpse havengebied en zelfs in Bergen op Zoom zelf. De aankoop van de Bergse grond was dus een logische stap voor het bedrijf. De gemeente is er maar wat blij mee. Middels wethouder Linssen laten ze weten dat het ook past in het kader van de aanleg van A4 die Bergen nog meer en beter bereikbaar moet maken voor nieuwe bedrijven. Daarbij is de as Rotterdam – Antwerpen – Vlissingen van groot belang. Zowel via de weg als wel via het water ligt onze stad centraal in het logistieke vraagstuk. De stap om dit door te zetten in de plannen van de Bergse haven is dus een logische. Nu is het nog de vraag of en wanneer er een echte buiten-haven verschijnt. De roep daarom dateert al van voor 2006 toen gesteld werd dat de economische groei niet zonder kon. Of wordt het vraagstuk van een nieuwe jachthaven eerst opgepakt?
Containerhavens steeds meer gewild
Wie eens met de fiets door de polders richting Antwerpen rijdt, bevindt zich al snel midden tussen enorme “stapels” met containers. Hele bergen staan je aan te staren. Het is haast ongelooflijk wat er in deze stalen “kisten” vervoerd wordt. Enorme kranen worden gebruikt om de reusachtige schepen te laden en te lossen. En de Antwerpse haven breidt zich nog steeds uit. Zoals ook de Vlissingse haven zich steeds meer op het containervervoer richt. In deze ontwikkeling is het dan ook niet verkeerd om als Bergse stad hier in mee te gaan. Mits er natuurlijk de ruimte voor is en mits de benodigde veiligheid in acht genomen wordt.
Kijk eens hoe het om ons heen gebeurt....