Vol verwachting wachten we al jaren op het doortrekken van de A4 vanaf Dinteloord tot aan Bergen op Zoom.

Na langdurig touwtrekken tussen verschillende gemeenten, de overheid en lokale belanghebbenden ziet het er toch naar uit dat de snelweg een snelle doorgang tussen Rotterdam en Antwerpen mogelijk maakt. Geen files meer bij de Moerdijk of tussen Breda en Antwerpen. We hoeven niet langer om te rijden maar hebben de kortste en snelste weg. Maar is dat wel zo? Nu al staat elke doordeweekse avond iedere auto, die van Zeeland komt en de richting Roosendaal kiest, vast in een file. Evenzo de automobilist die van Steenbergen over het vernieuwde stukje A4 in de fuik van de A58 richting Roosendaal rijdt. In de ochtendspits zie je dezelfde file perikelen, ook van de kant van Roosendaal richting Bergen op Zoom. Al die drukte leidt onherroepelijk tot ongelukken zoals woensdag 15 mei jongstleden waar een kettingbotsing met onder andere 7 vrachtwagens leidde tot de afsluiting van de A58 en een file vanuit Zeeland van maar liefst 12 kilometer. Precies op het knooppunt A4 – A58 hebben we toch al een ‘magisch’ punt waarbij vrachtwagens spontaan uit de bocht vliegen of gewoonweg kantelen. Wat moet dat niet worden als de A4 op ‘volle toeren’ draait en al het verkeer vanuit Rotterdam opzuigt?  Vanuit de kant van West Brabant is al eerder gewezen op het toekomstige knelpunt. Minister Melanie Schultz van Haegen gaf in 2010 echter aan geen problemen te verwachten. Terwijl het CDA destijds aanduidde dat er zogenaamde spitsstroken moesten worden aangebracht. Een idee dat de Heer Ton Linssen niet aanstond omdat hij vreesde voor files. De overheid heeft een aantal jaren volgehouden dat er geen echt knelpunt was. Nu er de laatste tijd steeds vaker sprake is van vertragingen met de nodige ongelukken als gevolg is het toch zaak om deze mening eens te herzien. Wat moet dat wel niet worden als de A4 volledig gereed is en er een grote stroom auto’s vanuit de regio Rotterdam voorbij Bergen op Zoom komt rijden?