De Auvergnepolder is al jaren een ‘heet’ onderwerp. En nu BSD, VVD en Lijst Linssen het op de kaart zetten als mogelijk bedrijventerrein voegt de Bergse politiek weer een nieuw hoofdstuk toe aan dit verhaal.

 

 

Laten we eerst eens terug naar de bron gaan, als het ware…. ‘er was eens’.

Bronnen vermelden dat het aan de ontginning van turfvelden te danken is dat Halsteren is ontstaan. Al vanaf de 13e eeuw wordt Halsteren vernoemd als een haventje aan de Schelde. Ten westen van Halsteren was er sprake van een polder met de naam de ’s-Heer Boudewijnspolder. De polder verdween geheel toen in 1583 de dijken er van werden doorgestoken. Het duurde tot 1692 voordat er opnieuw land werd ingedijkt op die plaats; de nieuwe polder werd De Auvergnepolder genoemd. Ze werd afgescheiden van het vasteland door een kreek die de naam Het Lange Water droeg. Het is nu een natuurgebied dat naast open water ook oeverlanden met riet, grasland en akkers biedt en waar vogels als bruine kiekendief, baardmannetje, blauwborst, kluut en tureluur broeden.

De Auvergnepolder zelf is tot op heden gereserveerd voor akkerbouw. Ook is er een klein buurtschap te vinden met de naam Slikkenburg (1753), of wel Slykenburch zoals al in 1622 in de boeken vermeld staat.

 

Al in 2007 wordt er vanuit de overheid een haalbaarheidsonderzoek uitgevoerd waarbij ook de Auvergnepolder is meegenomen als plaats van vestiging voor overloop van industrie uit het Rotterdam-Rijnmond gebied. Dat leidt dan ook op 24 januari 2008 tot een brandbrief van de Halsterse Dorpsraad aan de Gemeente Bergen op Zoom. Zij tekenen bezwaar aan tegen dit soort plannen en stellen de Auvergnepolder vrij van industrie te willen houden, gesteund door het overgrote deel van de Halsterse bevolking.

 

In 2008 komt er ook een zogenaamde Stec Rapportage over West Brabant omtrent het aanbod van bedrijventerreinen. Vanuit de Gemeente Bergen op Zoom komt de opmerking dat De Auvergenpolder in planning staat als nieuw bedrijventerrein (65 hectare) maar dat dat zeker niet vóór 2020 tot ontwikkeling in het uitwerkingsplan komt.

 

In 2009 komt de Auvergnepolder weer in het nieuws als blijkt dat men het de meest geschikte plaats vindt voor de Floriade van 2022. Het zijn de gemeenten Bergen op Zoom en Tholen, alsmede de provincies Noord-Brabant en Zeeland die tot dit onderzoek opdracht hebben gegeven. Daarbij wordt gesteld dat na de floriade de Auvergnepolder gedeeltelijk in gebruik kan blijven als locatie voor hoogwaardige bedrijvigheid in de biobased sector. Het waterrijke landschap kan dan omgevormd worden tot een gebied voor natuur en recreatie. De strijd om het verkrijgen van de Floriade duurt tot eind 2011 als duidelijk wordt dat De Auvergnepolder het niet wordt. In Halsteren en Bergen op Zoom wordt menig zucht van opluchting geslaakt.

 

Het wordt 2010 als de Gemeente Tholen zich ook in de discussie werpt omtrent de toekomst van de Auvergnepolder. De ligging pal tegenover ‘Tholen-stad’ doet het college hun bedenkingen uiten als het gaat om vestiging van industrie:”De gemeente zit niet te wachten op industrie en bedrijvigheid in deze polder vanwege de nadelige ruimtelijke gevolgen".

De oproep vanuit Tholen kwam nadat politiek Bergen op Zoom aangaf voorzichtig weer open te staan voor industriële ontwikkeling in de polder. Een mede door Tholen in opdracht gegeven onderzoek over mogelijke ontwikkelingen langs de A4 noemt de Auvergnepolder als een geschikte locatie voor huisvesting van transportbedrijven. Er wordt zelfs een getal van 50 hectare genoemd.

 

2011 wordt een roerig politiek jaar. Het is VVD fractievoorzitter Gertjan Huismans die aangeeft: “de strategische ligging aan het Schelde Rijnkanaal te verzilveren en zo de economie van Bergen op Zoom te versterken”. Met andere woorden: tranformeer het akkerbouwgebied tot bedrijventerrein. Hij verwijst naar de Schelde – Seine verbinding vanaf Terneuzen die in 2016 gereed zal zijn en waardoor er direct vaarverkeer naar zelfs Parijs mogelijk is. Dit in combinatie met de strategische ligging van het A4 traject tussen wereldhavens maken dit gebied helemaal waardevol. Daarbij geeft hij aan:” Het gaat daarbij niet om dozen schuiven, maar om nautische bedrijvigheid zoals scheepsonderhoud, cruiseschepen, bedrijvigheid ter versterking van de ontwikkeling van biobased economy. Kortom bedrijvigheid met zeker veel hoogwaardige werkgelegenheid.”

 

Ook de gemeente Tholen mengt zich wederom in de discussie als burgemeester Willem Nuis zich tot Bergen op Zoom wendt:”We hebben inzake de Floriade samen heel goed gekeken naar de Auvergnepolder en dat heeft veel informatie opgeleverd. Ik zou het een goede zaak vinden wanneer we nu samen verder praten over een andere invulling. In Bergen op Zoom is de Auvergnepolder tenslotte al vaker genoemd als uitbreidingslocatie voor bedrijven." Hiermee komt Tholen feitelijk terug op de uitlatingen die ze in 2010 deden.

Burgemeester Han Polman was zich bewust van de politieke gevoeligheid van dit onderwerp en hield dus de boot af. Immers de kampen stonden al op scherp met een GBWP die een groene Auvergnepolder wenste te behouden en de VVD die het liefst al direct industrie naar de polder wilde halen.

 

Ook D66 huldigt in een visiestuk het standpunt dat de Auvergnepolder niet gebruikt moet worden voor bebouwing noch de vestiging van een bedrijventerrein. Zij krijgen hierbij de dankbaarheid en steun van de Dorpsraad Halsteren. “Zeker omdat van de 672 (van de 1000 door ons uitgereikte enquêtes in Halsteren) teruggekomen enquêtes 98% tegen bebouwing en vestiging van de bedrijven in de Auvergnepolder is. Het is dan ook niet te begrijpen dat een college er op in blijft zetten.”

 

We leven in het jaar 2012 als de VVD nogmaals bij monde van GertJan Huismans flink wil inzetten op een donderdagavondse gemeenteraadsvergadering. Hij wil dat Bergen op Zoom verder kijkt dan de Theodorushaven als het gaat om de ontwikkelingen van de mogelijkheden voor transport over water. Hij ziet meer in een nieuwe haven in de Auvergnepolder Zuid, direct aan het Schelde-Rijnkanaal. Lijst Linssen is verbaasd en teleurgesteld dat de VVD blijkbaar weinig vertrouwen heeft in de verdere ontwikkeling van de Theodorushaven. Ook GBWP is niet blij met de voorstellen van de VVD want zij houden nog steeds aan een groene Auvergnepolder.

 

In 2013 is het Wethouder Economische Zaken Ton Linssen, van Lijst Linssen, die zelf olie op het vuur gooit. Hij wil dat Bergen op Zoom eigen regie behoudt over de plannen van de omringende gebieden. Hij vreest de macht en de uitbreidingsplannen van de havenbedrijven in Antwerpen en Rotterdam. Zij zouden nu al naar Bergen op Zoom kijken als overloopgebied en Linssen vreest de invloed van de overheden. Daarom wil hij nu al inzetten op de vestiging van een nieuw bedrijventerrein in de Auvergnepolder.

 

De Solidariteits Partij stelt in 2014 in haar manifest dat ze pleit voor het behoud van het cultuurhistorisch, agrarisch erfgoed, inclusief dus de Auvergnepolder. Ze zijn fel gekant tegen omvorming van polder tot bedrijventerrein. Daarbij wijzen ze op de in Halsteren gehouden enquêtes waarbij onder de bevolking van Halsteren weinig steun voor een bedrijventerrein bleek.  Verder stelt men dat er tot 2025 nog voldoende beschikbaar bedrijfsterreinen zijn, namelijk minimaal 56,6 hectare. Daar bovenop zouden nog eens de bedrijfsgronden op Noordland van Sabic terug gekocht kunnen worden. Kortom; er is nog zat beschikbaar, dus handen af van de Auvergnepolder!

 

Groen Links sluit hierbij aan als ze stelt dat de Auvergnepolder groen moet blijven als buffer tussen Halsteren, Lepelstraat, natuur en bedrijven. “Laten we de huidige bedrijventerreinen beter en slimmer gebruiken”.

 

Arjan van der Weegen stelt dat GBWP de polder graag wil houden zoals ie is:” Er is ook helemaal geen noodzaak. We hebben nog 25 hectare grond." Daarbij doelt hij op het stuk grond dat naast Sabic ligt en dat al in het bestemmingsplan de mogelijkheid biedt tot vestiging van bedrijven. GBWP wil met deze boodschap tegengas geven aan de VVD die steeds harder lijkt te hameren op het verder ontwikkelen van de polder in Halsteren.

 

Groen Links meldt in haar beleidsplan 2014 – 2018 dat ze vóór behoud is van de agrarische bestemming van de Auvergnepolder.

 

In oktober 2015 gooit de BSD de knuppel in het hoenderhok  als ze verwijst naar een eis die ze bij de college onderhandelingen na de laatste raadsverkiezing in 2014 formuleerde:”Maak de ontwikkeling van de Auvergnepolder als bedrijven / haventerrein mogelijk!” Louis van der Kalle merkt op dat GBWP op dit moment feitelijk de ontwikkelingen in de Auvergepolder blokkeert vanwege de wensen van de bevolking van Lepelstraat. “Het wordt tijd dat ook zij beseffen dat ze de arbeidsmarkt belangen van de bevolking van geheel Bergen op Zoom hebben te dienen.”

Diezelfde GBWP, bij monde van fractievoorzitter Evert Weys, zegt:”We hebben afgesproken dat de Auvergnepolder met rust wordt gelaten.” Hierbij verwijst hij naar de coalitie onderhandelingen van vorig jaar tussen GBWP, VVD, D66 en Lijst Linssen.

 

Ook Lijst Linssen, nu vanuit de oppositie, zet in op bedrijvigheid gericht op logistiek en biobased economy in de Auvergnepolder. "Bij de onderhandelingen voor het college hebben wij vorig jaar concessies gedaan. GBWP wil niks met de Auvergnepolder. Daar hoeven we ons nu niet meer aan te houden", zegt Ton Linssen. Tijdens de behandeling van de begroting wil Lijst Linssen dan ook met een motie komen waarbij ze een meerderheid van de raad achter zich pogen te krijgen.

 

Ad van der Wegen van de PvdA laat weten het initiatief van BSD te steunen omdat het vooral om “werk, werk, werk” gaat.

 

De strijd om de Auvergnepolder is dus volop ontbrand. De argumenten gaan daarbij op en neer, maar waar echter nog niemand over gerept heeft zijn de kosten die er mee gemoeid zijn bij beide kampen.

 

Vóór ontwikkeling tot industrie / transport / haven bedrijvigheid:

 

·         VVD

·         BSD

·         Lijst Linssen

·         PvdA

 

Argumenten:

·         Economische ontwikkeling; groei hard nodig - meer geld in de Bergse kas

·         Economische ontwikkelingen om ons heen; mogelijkheden zoals booming logistiek

·         Als Bergen op Zoom het niet doet doen de overheden het voor ons en verliezen we de regie

·         Maak gebruik van ideale strategische ligging aan Schelde-Rijnkanaal en A4; hierbij aantekening dat de Theodorushaven een te smalle sluis heeft voor optimaal vaarverkeer

·         Profiteer van de interesse van de grote havengebieden Antwerpen, Vlissingen, Rotterdam

·         Na 2016 direct vaarverkeer tot aan Parijs mogelijk; doorontwikkeling van vaarverkeer dus schaalvergroting noodzakelijk

·         Zeer geschikt voor transport, logistiek en bio-based economy

·         Grote bedrijven eisen grotere kavels, dat kan nu niet maar met de Auvergnepolder wel

·         Werkgelegenheid; Bergen op Zoom heeft grote werkeloosheid na vertrek van bedrijven als Philip Morris, Philips, Nedalco en andere bedrijven

·         Nieuw havengebied / bedrijventerrein in Auvergnepolder financieel meer aantrekkelijker dan (duur) investeren in Theodorushaven + mogelijk ruimer in opzet en aldus meer kansen

 

Tegen bedrijfsontwikkeling en vóór behoud van agrarisch / natuur gebeid:

 

·         GBWP

·         D66

·         Groen Links

·         CDA

·         Solidariteits Partij

 

Argumenten:

·         Behoudt historisch erfgoed; natuurgebied en akkerland (onderdeel Brabantse Wal)

·         Nadelige ruimtelijke gevolgen (Stad Tholen)

·         Meerderheid van de inwoners van Halsteren zijn tegen

·         Behoud van landschappelijke en ruimtelijke kwaliteit

·         Uitbouw van toeristische ambities middels behoud van natuur- en recreatie gebieden

·         Er is nog voldoende grond vrij voor uitbreiding bedrijventerreinen

·         Directe nabijheid van Natura 2000- gebied maakt Auvergnepolder uniek en onvervangbaar

·         Auvergnepolder moet groene buffer blijven tussen Bergen op Zoom en Halsteren / Lepelstraat

·         We hebben een afspraak (coalitie) de eerste 4 jaren niks aan de Auvergnepolder te doen