Maarten Stalpers is de man bij wie ik deze dinsdagavond op visite ben.

 

 

“Tja Sonn, dat is wat ik te horen kreeg van een vader van twee van mijn leerlingen. Het deed me nadenken. En nu, zo’n tweeënhalf jaar later, is dat nadenken uitgemond in een lesboek.”

Het heeft geresulteerd in het boek dat Maarten in zijn handen houdt:’Muziek in 9 Stappen’. Het is het eerste deel van wat wellicht een hele serie wordt en dit deel is toegespitst op het instrument klarinet. Nu kan elke muziekleraar wel een boek schrijven, maar in dit geval is het veel meer dan slechts een leerboek. Het is een geheel nieuwe lesmethode die nu al heel veel aandacht uit de vakwereld krijgt.

 

Maarten legt me uit aan de hand van voorbeelden hoe deze methode juist inhaakt op grepen en klanken en niet zo zeer op noten. Het is een negen stappen plan dat zowel de beginner, de gevorderde muzikant als wel de docent een bron van inspiratie brengt. Bijgevoegd zijn twee CD’s met maar liefst 109 meespeeltracks.

Alles staat in letters en ik verneem hoe de cursist eerst drie tonen aangereikt krijgt, in dit geval voor de klarinet zijn dat de tonen E – D – G.  Voor de alt saxofoon zullen dit de tonen B – A – G zijn.

 

‘Ik leg ook veel nadruk juist op de greep. Dit heeft alles te maken met het motorisch vermogen. Kijk, het boek wordt ondersteund met veel voorbeeld foto’s. En als je meer wilt weten dan staan in het boek ook allerlei website vermeldingen vernoemd waar je terecht kunt.” Hoor ik Maarten uitleggen. Het is alsof ik zelf al in een klasje deelneem en de eerste les over me uitgestort krijgt. Maarten is een bevlogen man en zijn uitleg komt dan ook als een waterval over me heen. Het boek ziet er erg duidelijk en overzichtelijk uit. Ik zie ook dat een belangrijke stap improvisatie betreft. “Kijk, als je dezelfde tonen gebruikt met verschillende ritmes dan sluit je al snel aan bij diverse stijlen.” Hoor ik Maarten zeggen. Zo neemt hij de cursist vanzelf mee naar het pad tot een heus liedje. In zijn voorbeeld toont hij me een herhaling van tonen op zijn klarinet, maar door het ritme en de klemtoon te veranderen hoor je plotseling een heel ander nummer in een heel andere stijl. Zo leer je dus als cursist hoe je met relatief weinig basis kennis van de theorie al wel op avontuur kunt gaan in muziekland.

 

“Ik ben altijd op zoek naar iets anders, probeer altijd het hoe en waarom te achterhalen. Zo vond ik dat muziek maken meer bereikbaar moest worden en ik vroeg me af hoe we dat konden doen.” Maarten is het gelukt om met iets geheel nieuws te komen en neemt zo als het ware de cursist mee op avontuur, onder het mom “Ervaar het maar eens. Voel het maar.”

Met deze houding probeert hij de cursist te stimuleren om ook zelf op onderzoek uit te gaan. Natuurlijk mag je struikelen, maar het is belangrijk dat je die (soms hele kleine) stapjes op eigen voeten kunt zetten. Het lijkt er op alsof Maarten je uitdaagt:”wees niet bang joh, probeer eens iets geks, ervaar hoe leuk het is.” De gehele lesmethode is er dan ook op gericht om open te staan voor die wonderlijk wijde wereld die muziek heet! Maarten vertelt me hoe hij er enorm belang aan hecht dat mensen zich vrij genoeg voelen om die eigen stappen te zetten. “Ik vind het zo’n zonde als men in een  beperking blijft van het vastzitten in wat geleerd is en niet over grenzen, misschien wel de eigen grenzen, durft te kijken." 

Het is mij in ieder geval duidelijk dat we hier inderdaad met een nieuw fenomeen op het gebied van muziek educatie te maken hebben. Een methodiek die sterk afwijkt van de traditionele gebezigde lesmethoden, maar erg veel plezier brengt en snel tot resultaten kan leiden. En als je dan ook nog zo'n enthousiaste docent als Maarten treft is het natuurlijk dubbel feest. 

Vooralsnog zijn de recensies en belevingen vol lof. Is het de drive van een vakmalloot die zijn enthousiasme maar ook zijn expertise op de juiste wijze weet te gebruiken om mensen op de wonderbaarlijke reis van het muziek maken mee te loodsen?

Op dit moment wordt er op allerlei niveaus overleg gepleegd. Dit zou wel eens de geboorte kunnen zijn van een volledig nieuwe lesmethode die Nederland, ja wie weet wel veel verder, gaat veroveren. Medewerking met ZuidWest is in gang om de juiste introductiefilms te creëren en ook andere partijen roeren zich. Het is niet eens vreemd gezien het unieke karakter van deze methode.

 

Ik babbel nog wat na met de man die al op zijn zestiende jaar de eerste lessen voor zijn kiezen kreeg van Harry Stalpers, zijn vader die vroeger directeur was van de Gemeentelijke Muziek- en Balletschool in Bergen op Zoom was. Uit alles blijkt zijn passie voor muziek (“Het is mijn leven”) en de drang om het spel en wonder van het muziek maken voor iedereen bereikbaar te maken. Deze nieuwe lesmethode vormt een middel om aan dat gestelde doel te kunnen voldoen.  “De bewustwording van muziek in relatie tot de mens speelt een hele grote rol.” Is niet alleen een lijfspreuk als het gaat om het spelen en beleven van muziek, maar zeker ook bij het overdragen van die kennis en het doen beleven van muziek.

 

 

Wie meer wilt weten over de persoon Maarten Stalpers, over de leermethode en nog zoveel meer moet beslist eens een bezoekje wagen op www.maartenstalpers.com en wie weet wordt je wel verleid tot het zelf willen bespelen van een fraai instrument.