Sinds het conceptmodel van de BMW R18 op het internet verscheen, ben ik verliefd op die machine.

BMW's hebben altijd mijn interesse gehad. Niet om de nieuwe modellen hoor, nee juist de oudere omdat mijn vader er nog op gereden heeft. Behalve het markante boxerblok, vind ik maar bar weinig interessante modellen sinds de jaren '70 zeg maar. Het zijn betrouwbare vierkante bakken, wat mij betreft. Ze doen het goed, brengen de berijder echt overal. Maar het begint al dat ze veel te hoog zijn voor mij. Met mijn korte pootjes kan ik toch niet bij de grond. Een mooi voorbeeld is de BMW GS die mijn maat (en website beheerder) Walther Bogaers heeft. Dat is zo'n half off the road ding. Mooie fiets hoor, maar absoluut niks voor mij. Walther is langer dan ik, heeft ook langere benen, maar als ik zie hoe hij merakelse toeren moet uithalen om zijn been over die machine te gooien.... uh, nee dus, dat lukt me nooit.

Enfin, ieder zijn ding, ik ben super tevreden met mijn Indian Scout. Die heeft wat mij betreft het hele pakket: prachtige looks, een krachtig blok, betrouwbaar EN.... heel laag zodat ik met beide voeten bij de grond kan. Waarom toch die BMW R18 dan zeg je.... sja kijk eens naar dat model:

Dit ding is laag, heeft een ongelooflijk blok en neemt je helemaal terug in de historie van de Bayerische Motor Werke. IK vind het een heel geslaagd concept. En toen durfde BMW het... Ze brachten het model in productie. Ik kon niet wachten om hem in het echte leven te zien. Maar het duurde.... en het duurde.... en nog steeds was hij niet in Nederland te bewonderen. 

Tot ik afgelopen een berichtje kreeg van mijn maat Walther Bogaers. Hij heeft zijn motor gekocht bij Motoport Goes. Hij toonde op mijn FB tijdlijn een filmpje van de werkplaats van Motoport, waar ze twee BMW's aan het uitpakken waren: juist ja, het BMW R18 Concept model. Wow, deze zaterdag zouden ze al te zien zijn. Dus ik zaterdag vroeg in de middag mijn Indian gepakt en op weg getogen naar Goes. Ik was er zo.

Wat een ongelooflijke machine. Om de historische afkomst van het model te benadrukken hadden ze de machine naast een antiek model geplaatst. Wow, gewoonweg wow. Een pracht machine.

Ik ging er op zitten en het viel gelijk op dat dit een lage machine is. Ik kan bijna met beide voeten plat op de grond komen. Wat ook opviel is dat dit een enorme zware machine is. Navraag leverde op dat dit model maar liefst 345 kg weegt. En dat merk je, dit is geen motorfiets die je even heel gemakkelijk de garage uitrijdt. Gelukkig zit er een "achteruit" op. Met een draai van een knop kun je de versnelling in gang zetten die de motor achteruit doet bewegen. Geen overbodige luxe bij zo'n zware machine. 

Terug naar de esthetische waarden. De techniek knalt je om de oren. De cardanaandrijving is open, zo zie je wat er gebeurt. De liggende boxer cilinders zijn enorm, kan ook niet anders met een 1800 cc motor. Zo'n grote boxermotor heeft BMW nog nooit gemaakt. Dat ding produceert dan ook een enorm vermogen met 158 nm dat al bij 3.000 toeren beschikbaar is. Dat is lekker lui rijden, waarbij de motor altijd oppakt. Een vermogen van rond de 100 pk geeft ook al aan dat qua prestaties dit geen povere motor is. BMW geeft op dat de topsnelheid boven de 180 km/u ligt. Kijk, daar kun je dus echt mee thuiskomen.

BMW claimt dat het verbruik gemiddeld rond de 5.6 liter op 100 kim ligt. Met een tank van 16 liter kun je dus een behoorlijk eind rijden, voordat je naar de pomp moet. De zithoogte met slechts 69 centimeter is ook gewoonweg laag te noemen. De voorband is een 120/70 R19 en de achterband een 180/65 B16 en dat is dus een flinke knoeperd. Voor heeft deze BMW een dubbele remschijf en achter  een enkele, wel met ABS allemaal natuurlijk ;-) 

Wat verder opvalt is het frame, dat echt doet denken aan die oude iconische motoren van dit roemruchte merk. Zo ook de vorm van de tank, de kleur zwart met dan die typische penstriping. Als je op de teller kijkt, zie je dat herkenbare "Berlin Build". BMW laat in alles zien dat deze machine uit Berlijn komt, de wereld zal weten waarom deze nu al iconische motor heel bijzonder is. Ik vind de uitlaten supergeslaagd. Het is smaak natuurlijk, maar die dikke vette vormen en dat brede, het doet weer aan vroeger denken en ik mag dat wel. Met een boordcomputer waar alles op en aanzit, de electronica, dit is een machine van deze tijd. Maar ze heeft de uitstraling van vroeger tijden en zoals gezegd, ik val daar wel voor. Een proefritje zou duidelijk moeten maken wat deze machine op de weg doet.

Voor diegenen die mijn foto gisteren zagen en zich afvragen of ik mijn Indian Scout ingeruild heb voor deze BMW R18 Concept?  Uhh, nee, driewerf neen. Mijn Scout heeft ook 100 ph en ongeveer 100 Nm, dus al het vermogen dat ik nodig heb, is nog lager en bovendien bijna 100 kg lichter. In alles is mijn Scout makkelijker te manoeuvreren en met mijn korte pootjes is dat een plus. Mijn Indian rij ik zo in en uit mijn garage, dat zie ik me met deze BMW niet zo gemakkelijk doen. En dan is daar nog iets..... ik keek eens in de binnenzakken van mijn hestje, en nee ik had ze niet bij me. Deze machine schuurt tegen de prijs van 30.000 eurietjes aan. Een pittige, maar wel te verdedigen prijs. Koop een vette Harley of Indian en je bent dat ook kwijt.

Al met al vind ik dit een prachtige machine. Als je op de BMW site kijkt, dan zie je een soort configurator waarmee je dit model geheel naar eigen smaak kunt aankleden en vorm geven aan de hand van talloze accessoires en dergelijke. Kies je stuur, wielen, zadel, noem maar op. 

Het is ook de moeite om een bezoekje af te leggen bij Motoport Goes. Er staan daar ook tal van oude BMW's, werkelijk een genot om naar te kijken. Verder hebben ze veel modellen, van allerlei merken zoals ook Harley Davidson, en behoorlijk wat kleding en dergelijke. Natuurlijk hebben ze ook een lekkere bak koffie.

Ikzelf.... ik ben op mijn Indian gestapt en heb nog een heerlijk rondje Zeeland gedaan. Bij thuiskomst bleek dat mijn neef Twan Franken vanuit Bergen op Zoom tot aan Yerseke achter me gereden had en me gevangen had op beeld.  Alles bij elkaar weer een leuke manier om je zaterdagmiddag door te brengen.