Twee jaar rij ik nu al op een Indian Scout. Het wordt tijd om deze motor eens te beschouwen...

Inleiding

Al sinds mijn achttiende rij ik motor. Aangezien ik gisteren 58 jaar jong geworden ben, betekent dit dat ik zo'n 40 jaar motorrijder ben. De vrijheid, de wind in je haar, alle sores uit je kop rijden, de kameraadschap met andere motorrijders; wie nooit een motor gereden heeft, zal dit nooit begrijpen. Wie het wel doet, heeft elke keer weer een brede grijns op z'n tronie als hij of zij op die tweewieler stapt. Het zit in je bloed en het gaat er nooit meer uit.

Ik heb in die 40 jaar al heel wat motoren gehad, van oudjes tot spinternieuwe, maar wel bijn allemaal Japanners. Wie wil weten wat ik allemaal gereden heb aan motoren en auto's: https://www.bozinbeeld.nl/sonn-in-beeld/13-sonns-hoekje/2291-cars-a-bikes-mens-toys

Mijn voorlaatste motor was een Suzuki Marauder, een oerdegelijke rammelpot. Betrouwbaar en het reed goed. Ik wilde hem ombouwen tot eenzitter en nog wat zaken. Enfin, een lang verhaal kort gemaakt. Om inspiratie op te doen ben ik uitgekomen bij een Indian dealer en verliefd geworden op een Indian Scout. Na wat vieren en vijven, wat nagedacht en overlegd met mijn broer Sjef, besloot ik hem mezelf als verjaardagscadeau te geven. Dat was twee jaar geleden en ik heb er geen moment spijt van.

Oh ja, heb hem gekocht in Alphen a/d/ Rijn:

De Jong Alphen - Indian Dealer

Adres: Zaagmolenweg 8, 2401 LN Alphen aan den Rijn

Telefoon: 0172 492 036

Provincie: Zuid-Holland

Beslist een aanrader, ga maar eens vrijblijvend in de showroom kijken!!

Het wordt tijd deze motor, waar ik nu al met heel veel plezier op rij, eens nader onder de loep te nemen:

Uiterlijk

Als je deze motor ziet, dan hou je even de adem in. Je neemt de tijd om dat lijnenspel in je op te nemen. Wie een beetje een band heeft met het verleden, ziet direct de lijnen van de oude Indian Scout terug. Wat dat betreft heeft de nieuwe machine heel veel van zijn opa in zich, zoals de lijnen van chassis naar voorwiel, naar het achterwiel; het ziet er uit alsof een stukje historie is herboren. Maar tegelijkertijd zie je dat dit een uiterst moderne motor is. Het nieuw ontwikkelde blok heeft waterkoeling, en deze is ingeklemd in het fraai gevormde frame.  Wat ik persoonlijk erg mooi vind, is het zadel. Dit eenzits zadel is van hoge kwaliteit leder gemaakt, bruin van kleur, en het past bijzonder goed bij de Red Indian kleur van mijn motorfiets. Het is een eyecatcher, je moet wel omkijken. Ik moet dan ook eerlijk bekennen dat ik met regelmaat een blik in de garage werp, om nog even mijn bike te bewonderen. De twee Indian leren tassen van bruin leer, maken het plaatje compleet. Ook de half apes, die ik heb laten installeren, dragen bij aan een stoer uiterlijk. En stoer is deze machine ook best wel. Die koplamp doet lekker old school aan, evenals de ronde meterhouder. Je ziet niet alleen je snelheidsmeter en diverse lampjes, maar de digitale functies laten zich ook in verschillende settings tevoorschijn roepen. De dikke banden dragen bij aan het stoere uiterlijk.

Deze motorfiets laat ook aan alle kanten zien dat het een Indian is en dat dit merk al in 1901 het daglicht zag. Daarmee is ze twee jaar ouder dan eeuwige concurrent Harley Davidson. Maar daarbij moet gezegd worden dat Indian failliet is gegaan en door Polaris aan de vergetelheid is ontrokken. Harley is er altijd al geweest. Toch, Indian is goed bezig op de weg terug van weg geweest.

 

Motorblok en vermogen

Dit blok is ongekend. Met zijn 1133 cc is deze tweepitter een krachtpatser eerste klas. Met 100 pk aan vermogen en een koppel van 98 nm heb je heel wat vermogen onder je kont hangen. Dat merk je ook wel als je gas geeft. Zonder scherm, en met je benen voor je uit, zit je wijd in de wind en dat is je grootste struikelblok. Zelf heb ik de teller al op 180 km/u gehad, maar dit hou je maar een paar minuten vol, met die wind volop in je gezicht en borst. Maar het blok kan het wel aan. Indian zwijgt over de prestaties. Maar als je op het internet struint, dan lees je cijfers als 0 tot 100 km/u in 3.7 seconden om pas te stoppen ergens rond de 220 km/u. Ik geloof het best, dit zijn waarden die ik nooit zal bereiken. Ten eerste ben ik een rustige rijder, en ten tweede is het uitermate oncomfortabel om met die snelheden rond te jakkeren.

De motor laat zich echter ook lekker lui rijden. Lekker vanaf 60 km/u in de zesde versnelling is geen probleem, ook niet als je wilt versnellen, gewoon op de gas en de Scout tuft er met grote stappen vandoor. Echt lui rijden net als een vette Harley of Indian is er niet bij. Dit blok, immers watergekoeld, hangt iets hoger in zijn toeren. Even een tandje terugschakelen en je bent maar eens weg. Ik heb zelf nog een Kawasaki Vulcan 1500 gehad. Die was met zijn vierbak erg lui te rijden; 40 in zijn vier, gewoon gas geven en je trok hem door naar 200.  De Indian moet wat meer in zijn bak geroerd worden. Maar deze Scout doet het allemaal heerlijk. Ik heb ook al eens gehad, dat ik even uit de voeten moest en er later een paar racemotors naast me kwamen staan (2 x 750 cc en 1 x 600 cc), waarbij er eentje zei: 'Jee, wat is dat voor rmotor, wij moesten de zeilen bijzetten om je bij te houden. Dat verwacht je niet van zo'n model.'  Ik glimlachte zo eens, ik denk dat ze waarschijnlijk in hun verkeerde versnelling zaten en verrast waren door de soepelheid waarmee mijn Scout er vandoor gaat.

Comfort en rijgedrag

Een van de grote redenen om juist deze motor te kopen is de zithoogte. Met ongeveer 63 à 64 centimeter kan ik met mijn korte pootjes prima met platte voeten aan de grond. Zelf vind ik dit erg belangrijk, het geeft me zekerheid. Heb in een ver verleden wel eens op een motor gereden waar ik amper met mijn tenen aan de grond kwam. Resultaat; drie keer op mijn snufferd omdat ik te laat grip had en de evenwichtsbalans al te ver "om" was om de motor nog tegen te houden. Zo niet dus op de Scout. De pedalen zitten wel ver naar voren, waardoor je uitgestrekt zit. Echter, De Jong had een speciaal mechanisme gemonteerd dat de pedalen weer wat terug brengt. Het heeft geresulteerd in een perfecte zithouding voor mij en een goede balans. Die is nog beter geworden, doordat ik half apes heb laten monteren. Man, wat rijdt deze machine nu lekker soepel. Ik kan er ook uren op rijden. Er zijn mensen die het zadel niet lekker vinden zitten. Ik ben het daar niet mee eens. Ben vorige zomer nog even op pad geweest naar kennissen in Duitsland en had die dag zo'n 700 km gereden, ging prima. Zorg er alleen voor dat je regelmatig stopt en je benen strekt. En dan kun je weer verder.

Doordat het blok lekker laag hangt, voel je je ook superveilig op deze Scout. Hij gaat soepel door de bochten heen, alsof het vanzelf gaat. Ga echter geen racer nadoen, je pedalen schrijven dan je handtekening in het wegdek. Maar daar is deze motorfiets ook niet voor bedoeld. Dit is een echte cruiser, dat is ook de manier waarop ik rij. Ik ga vaak met mijn broer Sjef op pad of mijn neef Corne en wat maten, lekkere ritjes over de kleinere weggetjes. Voor ons is motorrijden, genieten van de motor en de omgeving kunnen zien, ruiken en beleven. Dat is die vrijheid van het motorrijden en precies dat is wat deze Indian Scout je met hopen biedt.

Wat betreft de achtervering; deze is redelijk strak. Ik zelf vind dat geen probleem, maar er zijn mensen die 'n meer zachtere vering wensen. Kwestie van smaak.

 

Degelijkheid en service

Mijn Indian Scout is een model 2016 en er stonden amper kilometers op toen ik hem kocht. Dus het was praktisch een nieuwe machine in 2018. De motorfiets werd keurig netjes bij mij thuis bezorgd. Heb al behoorlijk wat kilometers gereden sindsdien. Vorig jaar ging het echter even mis. Op een afrit van een snelweg, begaf ineens het schakelmechanisme bij de pook het. Een bout die losgelaten was? Kostte me even wat zweetdruppeltjes op dat moment. Een aardige Belgische motorrijder stopte ook en samen hebben we de pook vast kunnen zetten. Ben toen in z'n vier naar Hans de Griek gereden, een motorzaak in Bergen op Zoom. Hans hielp me gelijk en heeft zelf ter plaatse een vervangend mechanisme gemaakt, zodat ik weer kon rijden. Geweldige service van Speedservice Motorshop:

Adres: Guido Gezellelaan 40, 4624 GM Bergen op Zoom

Telefoon: 0164 236 829

 

Provincie: Noord-Brabant

Het was een geweldig weekend, dus wilde ik op de zondag een tochtje gaan maken; knapte de koppelingskabel. Vanzelfsprekend dat ik behoorlijk pissig was.

Op de maandag een telefoontje gepleegd met De Jong Alphen. Ze waren onaangenaam geschrokken door dit nieuws. Ze stuurden een auto om de motor op te halen. Hij had toch ook een beurt nodig. Toen ik de week er op de motor ging ophalen, was alles keurig netjes geregeld. De reparaties waren kosteloos uitgevoerd en het complete schakelmechanisme was vervangen door een nieuw origineel Indian exemplaar. Kan dan ook alleen maar zeggen dat ik heel tevreden ben over de service.

Voor de rest kan ik alleen maar zeggen dat ik elke keer weer een goed gevoel heb, als ik op mijn motor stap. Heb onlangs de banden vernieuwd en ben daarbij overgestapt op Pirelli Dragon types, in plaats van de originele Indian banden die uit India komen. Ik moet zeggen dat de Pirelli's een stuk beter rijden.

Qua verbruik ben ik best aangenaam verrast. Gemiddeld verbruik ik een liter benzine op 20 à 22 kilometer. Nou, dan kun je nog een toertje extra maken.

En nu - verder met het motoravontuur

Deze Indian Scout is het beste verjaardagscadeau dat ik me ooit gegeven heb. Ik geniet elke kilometer, zeker ook als het in gezelschap is. Op een dag als vandaag, moest ik gewoon even een rondje Tholen doen. Die 50 kilometer geeft me weer een glimlach waarmee ik het weekend door kan. Ik zal nog wel wat met de motor gaan doen. Zit te denken aan een dekenrol, kentekenplaat aan de zijkant en nog wat dingen. Maar het voornaamste is natuurlijk rijden, met m'n kop in de wind, een groet naar mijn motorbroeders en ene dikke grijns op mijn bakkes.

Hier onder een galerij met wat foto's van de motor waar ik nu al twee jaar met heel veel plezier op rij.  Veilige kilometers iedereen.