Gemeentelijke Communicatie
We hebben net de landelijke verkiezingen achter ons. Nu begint de “puzzeltocht” om tot een standvastige en daadkrachtige regering te komen die ons land naar een mooie toekomst voert.
Politiek leidt vaak tot situaties die door de burger niet helemaal begrepen worden. Vaak wordt er een “vreemde taal” gebruikt; bewoordingen die zo ver van de normale spreektaal af staan dat het lastig is om te begrijpen wat de heren en dames politici nu eigenlijk bedoelen. Niet voor niets dat de kloof tussen burger en bestuurders steeds groter lijkt.
Ook op lokaal niveau blijkt communicatie best moeilijk te zijn. Gemeentelijke communicatie lijkt soms onbegrip als basis te hebben, of zelfs helemaal te ontbreken.
Al jaren schreeuwt de “Vastenavendgemeenschap” om oplossingen rondom de bouwactiviteiten van allerlei clubs en groepen. In plaats van oplossingen verzandt de gemeentelijke politiek in allerlei onderzoeken en besprekingen. Gereserveerde gelden worden weer elders ingezet. En ondertussen wachten de bouwclubs en de Stichting Vastenavend op concrete antwoorden zonder "mitsen en maartjes".
De verzakte kades aan “de Kaai” is ook zo’n onderwerp dat al vele malen aan een onderzoek onderhevig is, waar geen gelden voor beschikbaar gesteld worden, maar waar de witte zakken ondertussen een doorn in het oog zijn, ja een aanfluiting voor het imago en uitstraling van de stad Bergen op Zoom.
Trouwens welke heldere geesten op het stadskantoor hebben het in hun hoofd gehaald om alle belangrijke toegangswegen tot de stad in “één keer” op de schop te gooien? Ooit gehoord van spreiding? Nee, nu staan er haast overal dikke files om in of uit de stad te geraken. Onderlinge communicatie tussen gemeente en de betrokken aannemers om tot een goede planning te komen lijkt heel ver weg, laat staan de communicatie richting de bewoners.
Stel eens een vraag aan de gemeente of gemeentelijke instellingen. Persoonlijk heb ik ondervonden dat na meer dan een jaar nog steeds geen antwoord is ontvangen, je wordt gewoon genegeerd lijkt het wel. Ook als het antwoord nee is, verdient de burger een net antwoord.
Het is niet vreemd als er een verwijdering tussen bestuurder en burger ontstaat als eerstgenoemde het zichzelf niet eens verwaardigt om een keurig antwoord te geven, met andere woorden om helemaal niet te communiceren. Nee, zelfs in onze eigen gemeente kan het bestuur, de politiek, nog veel leren, schieten ze nog heel veel tekort.
Immers, ook al hebben ze niet direct een gericht antwoord of gerede oplossing op een vraag, het minste dat ze kunnen doen is te laten weten dat ze naar je vraag gekeken hebben, of dat ze je op de hoogte houden van de status ook al is de respons negatief voor de vragensteller. Soms lijkt het wel of je gewoonweg aan het lijntje gehouden wordt.
Communicatie is namelijk een groot goed als het gaat om de begripsvorming, en ook daar schiet onze eigen gemeente nog wel eens tekort!
