Leerlingen Tessa en Veerle van 't Rijks zetten zich in, en worden in het zonnetje gezet

Afgelopen donderdag was het dan eindelijk zo ver! Twee leerlingen uit mavo 4, Tessa en Veerle,  hadden voor het vak technologie en toepassing (T&T), waar altijd samengewerkt wordt met een maatschappelijke partner een fantastische activiteit georganiseerd. De activiteit was een gourmetavond voor de vrijwilligers van de voedselbank.

Tessa & Veerle hadden het idee om maatschappelijke betekenis aan de opdracht te geven. Bij het praktijkgerichte programma vak T&T is het altijd belangrijk dat er samen wordt gewerkt met een externe partner en is er altijd sprake van een probleemoplossing, maar dit keer gooiden de meiden het roer om. Zij wilden een evenement organiseren wat niet alleen op papier realistisch was, maar ook uiteindelijk werkelijkheid kon worden.

De meiden wilden iets voor de inwoners doen die in armoede leven. Eerst werd er onderzoek gedaan naar de vele organisaties die er in Bergen op Zoom zijn om de armoede te verlichten. Uiteindelijk besloten de pubers dat de voedselbank een aantrekkelijke organisatie zou zijn. Veerle en Tessa hadden het idee om een gourmetavond te organiseren voor de vrijwilligers die bij de voedselbank werken. Zij hadden bedacht om het overgebleven voedsel te doneren aan de voedselbank, zodat de cirkel rond is.

Na enthousiaste reacties van twee medewerkers van de voedselbank gingen de meiden andere leerlingen verzamelen die mee wilden helpen. Daarnaast moest er ook natuurlijk iemand gevonden worden die het eten kon verzorgen; dit werd uiteindelijk de Jumbo. De Jumbo wilde ook hun maatschappelijke bijdrage leveren en sponsorde de hele avond.

Uiteindelijk was het dan zo ver, de gehele dag in de keuken gestaan met de medeleerlingen die ook door dit project zo enthousiast geworden waren en wilden helpen, werd er samen gegeten.  Cadeautjes gekocht, gesprekskaartjes nog in de middag geknipt, zodat het gesprek niet zomaar stil viel en de leerlingen meer te weten kwamen over de voedselbank. Vragen zoals: “is het aantal klanten nu toegenomen door de inflatie?”, en “waarom bent u dit werk gaan doen?”, passeerden de revue. Het is voor de leerlingen in ieder geval duidelijk geworden dat de vrijwilligers met hart en ziel dit ‘beroep’ uitoefenen.

De 15 vrijwilligers kwamen vol enthousiasme binnen. De opmerking dat leerlingen ook de andere kant (armoede) van de wereld durven te zien, doet veel met mij als docent en is misschien wel de opmerking die mij het meest is bijgebleven. Voor de leerlingen was het in het begin spannend, maar daarna is er vooral veel gekletst met elkaar en plezier gemaakt. De afwas kon natuurlijk niet ontbreken, dus aan het einde van de dag mochten de kinderen nog even aan de slag.

 

Op het moment dat de vrijwilligers van de voedselbank binnenkwamen was het in het begin een beetje spannend, maar daarna is er vooral genoten van een hele mooie avond, waarbij de vrijwilligers van de voedselbank, terecht, in het zonnetje zijn gezet.