Het Natuurhistorisch en Volkenkundig Museum biedt in februari twee interessante thema-exposities. Eén dicht bij huis en de ander uit verre oorden, maar feitelijk net zo nabij.

 

Met de expositie ‘Dieren op en rond de boerderij’ geeft het Natuurhistorisch en Volkenkundig Museum in Oudenbosch een vertrouwd beeld van klein leven dat we op een boerderij aantreffen. Een opgezet kalfje, een lammetje, een waakhond. Uiteraard ontbreekt een poes niet op de boerderij. Verder een kip, een hermelijn,  een wezel, een mol, een prachtige vos met een veroverde haan en een imposante knobbelzwaan. Mooi is te zien het verschil tussen een haas en konijn.

 

Vogel van het jaar

Als middelpunt de wulp, een echte vogel van het platteland. Het is de grootste steltlopersoort en geliefd om zijn prachtige, jodelende baltszang. Dat is al reden genoeg om de wulp uit te roepen tot Vogel van het jaar 2019, maar prangender reden is dat hij op de lijst van bedreigde soorten staat.

 

materniteitbeelden

Bij de afdeling Volkenkunde is een collectie ‘materniteitbeelden’ tentoongesteld, moeder-kindbeelden. In de afrikaanse cultuur is het moederschap erg belangrijk. Een moeder wordt gezien als de bron van het leven, de bron die continuïteit garandeert voor elk volk en stam. Ze wordt bijna altijd uitgebeeld met erg grote borsten, een teken van vruchtbaarheid, en de melk wordt beschouwd als een levenselixer.

 

Het bijzonderste beeld komt niet uit Afrika, maar uit het Sepikgebied in Papoea Nieuw Guinea en is gemaakt rond 1950. In dit beeld is de moeder een mix tussen een mens en een vogel. Het hoofd heeft kenmerken van de neushoornvogel: grote ronde ogen en een bijzondere neus. Het hoofd was getooid met een lemen kap met veertjes en afgezet met een rand van kauri-schelpen. Helaas zijn de veertjes verdwenen. 

Voor veel stammen in Papua is de neushoornvogel een mythisch wezen met bovennatuurlijke krachten. Bijzonder is dat ook de baby een vreemd hoofd heeft; dat verwijst naar de jongen van de neushoornvogel. 

 

De Afrikaanse beelden zijn van de Yombe, Punu, Baoule, Bamana, Yoruba, Fon, Lulua, Bembe. De beelden zijn gemaakt in verschillende stijlen. Het oudste is vervaardigd rond 1930 en het jongste rond 1970.