Onlangs mochten we een persbericht betreffende Bergenaar Bert Bevers in onze mailbus aantreffen:.

Bert Bevers, geboren Bergenaar maar al lang ingetogene van Antwerpen, is al jaren samen met Albert Hagenaars een van mijn schrijf voorbeelden. De manier waarop Bert schrijft, doet me telkens teruggrijpen naar de vorige pagina. Elke keer ontdek ik weer een diepere laag in zijn werk. Is dat bewust, of is het mijn geest die overuren maakt? Ik weet alleen dat het werk van Bert intrigeert, je dwingt tot nadenken, maar je zeker en vooral de schoonheid van het woord biedt. Ik was dan ook verheugd dat het persbericht melding maakte van een nieuwe bundel van Berts hand. Ik zal jullie dus het betreffende bericht niet onthouden:

 

'Nederzettingen is de titel van de nieuwe dichtbundel van Bert Bevers, verschenen bij uitgeverij Kleinood & Grootzeer. De bundel is verdeeld in drie reeksen: Nederzettingen, Uit de tijd en Gedichten uit een stadje in de heuvels en bevat dertig recente gedichten. Bert Bevers is een dichter met een brede kijk op zijn onderwerpen, en een onmiskenbaar eigen idioom.

Bert Bevers (° Bergen op Zoom, 1954) woont en werkt in Antwerpen. Keuzes uit zijn gedichten verschenen in de verzamelbundels Afglans (1997) en Eigen terrein (2013). Werk van zijn hand verscheen in literaire tijdschriften als Ballustrada, Bzzlletin, Deus ex Machina, Dietsche Warande & Belfort, Digther, Fleurs du mal, Gierik & Nieuw Vlaams Tijdschrift, Hollands Maandblad, Meander, Poëziekrant, De Tweede Ronde, TZUM en Versindaba alsmede in vele bloemlezingen. 

Hedwig Speliers schreef over zijn werk in Poëziekrant: ‘In meestal korte taalmodules werkt Bert Bevers met een intellectuele voedingsbodem aan een stoïcijns gekleurd wereldbeeld. Hij doet dit in beheerste, vaste klankrasters. Er zindert vaak een betoverende klank door, klank die je aangrijpt door zijn semantisch rijke impact. Bij het lezen van deze gedichten denk je constant: zo en niet anders moet het.’ 

In Bergen op Zoom zijn van hem enkele gedichten in de openbare ruimte te zien, zoals op de gevel van de Regionale Archiefdienst aan de Blokstallen, op Fort De Roovere en bij de 'dikke boom' op het Zuivelplein. In 1999 ontving hij (als eerste dichter) de Sakkoprijs voor Kunsten en Letteren.'

Natuurlijk werd ons ook gemeld waar we de bundel of extra informatie konden bemachtigen:

Voor meer inlichtingen: www.bertbevers.com 

 Nederzettingen is na In de buurt van de wereld, Uit de herinneringen van een souffleur en Arrondissementen Bert Bevers’ vierde bundel bij Kleinood & Grootzeer. Eerste druk 100 genummerde en door de auteur gesigneerde exemplaren. Boekje, 42 pagina's, gelijmd 21 x 10,5 cm. ISBN/EAN 978-90-76644-91-2. Prijs € 18,- 

Kleinood & Grootzeer

Kon. Wilhelminastraat 46

4615 JB Bergen op Zoom  NL

Telefoon 0031-164-240049

Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. 

www.kleinood-en-grootzeer.com 

Nu zijn we niet zo maar tevreden. Een nieuwe uitgave van Bert is altijd een feestje dat we niet zo maar voorbij willen laten gaan. Ik popel dan ook om hem het vuur aan de schenen te leggen en hem te bestoken met vragen. Gelukkig is onze band dusdanig, dat ik er altijd op kan vertrouwen een antwoord te mogen ontvangen, kijk maar:

De bundel is onderverdeeld in drie thema’s, welke zijn dat?

De bundel bestaat uit drie cycli: Nederzettingen, Uit de tijd en Gedichten uit een stadje in de heuvels. Eerder poogde ik, in Lambertus van Sint-Omaars beschrijft de wereld, de middeleeuwen op te roepen. In de eerste cyclus verdiep ik me nu in de voortijd, in hoe het er aan toe moet zijn gegaan in de oertijd, probeer ik me voor te stellen hoe mensen toen omgingen met geesten en goden. Een stap verder terug dus in de tijd, die in de tweede reeks weer deze kant op beweegt en in Gedichten uit een stadje in de heuvels in deze tijd, met doorkijkjes naar de toekomst, is gesitueerd.

 

We weten dat jij je omgeving door verschillende brillen bekijkt, gezien je interesse in landschappen, geschiedenis, voorliefde voor het vastleggen middels foto’s en je eigen blik op de maatschappij. Welke bril heb je bij deze bundel op, en waarom?

Bijna iedere dag neurie ik wel even Every day I look at the world from my window uit Ray Davies’ Waterloo Sunset, een van de mooiste popliedjes aller tijden. Daarbij richt ik soms mijn blik – dus bril – op de werkelijkheid op de straat waarop ik uitzicht heb, en dan weer op een andere wereld. Bij het schrijven van deze bundel had ik eerst een oudere bril en vervolgens een meer hedendaags model op.

 

Jouw werk is vooral herkenbaar in het vastleggen van beschouwingen, waar in deze bundel kruisen jouw persoonlijke beschouwingen de degens met jouw waarnemingen?

Die zijn in poëzie natuurlijk de facto onontwarbaar. Als ik zou aangeven waar ze elkaar kruisen verval ik in proza. Ik laat de lezer graag zelf door mijn woorden kijken

 

Welk publiek spreek jij met dit werk aan, denk je en waarom?

Zoals gebruikelijk, Sonn: Het Grote Publiek. Daarvoor schrijf je als dichter. Het is heerlijk om op je poëzie aangesproken te worden als je De Grote Slok of De Markies binnenstapt, het is fantastisch om in de supermarkt tussen de prei en de spruitjes complimenten te krijgen voor je gedichten en als dichter is natuurlijk ook de aandacht van al die prachtige meisjes en vrouwen die je bundels op hun lichaam dragen strelend. Het blijft wennen, zo eerlijk ben ik wel.

 

Wat betekent deze bundel voor jou?

Een afsluiting van een periode, en een opstap naar een volgende. Hopelijk zal iedere bundel later een herkenbare plaats in mijn oeuvre innemen. Ik hoop het nog lang uit te mogen breiden.

 

Graag leggen we jullie nog even de volgende informatie voor:

Erick Kila publiceerde er in het Vrijzinnig Antwerps Tijdschrift (jaargang 15, nummer 4, november/december 2018) onder de titel Door de grens van de tijd ondertussen al een mooi artikel over. Een citaat daaruit:

Bert Bevers roept in Nederzettingen een magie op die soms doet denken aan wat Adriaan Roland Holst deed in de poëtische novelle Deirdre en de zonen van Usnach. De werkelijkheid van de oermens wordt knap aangeraakt. Ook het einde van die werkelijkheid komt in beeld: in de verte doemen de cohorten van vreemde legers op. De prehistorie moet het uiteindelijk afleggen tegen de vertegenwoordigers van de historie. [….] Als je voldoende historisch gevoel hebt, als je de 21ste eeuwer in je even kunt beteugelen, dan kun je als dichter de moderne lezer raken met vroeger. Domeinen van betovering, weemoed en, vreemd genoeg, herkenning komen dan binnen bereik. Bert Bevers speelt op een doeltreffende manier met tijd, taal en geschiedenis.

Deze nieuwe bundel van Bert Bevers is een aanrader voor iedere poëzie liefhebber. Het zal zeker voor aangename uurtjes zorgen. Wellicht een mooi cadeautje voor een vrind, familielid of geliefde?  Of zomaar toch jezelf eens verwennen met iets moois?

Fotograaf: Guy Fogué