Na de opening van de DigiTuin in het Bravis ziekenhuis in Roosendaal wordt op vrijdag 6 juli de DigiTuin voor locatie Bergen op Zoom in gebruik genomen.

Andrew Harijgens, wethouder Duurzaamheid & Wmo Bergen op Zoom, verricht om 12.00 uur de officiële opening.

Patiënten hebben digitaal toegang tot steeds meer informatie over hun zorg. Tegenwoordig kun je je dokter spreken via de webcam, helpt een virtuele bril je van je prikangst af en zijn er diverse apps die je begeleiden door je zorgproces in het ziekenhuis. Maar hoe vind je je weg in deze nieuwe wereld? En zijn je medische gegevens wel veilig? 

 

Op beide locaties

Bezoekers, patiënten en medewerkers kunnen in de DigiTuin onder meer terecht voor uitleg over hun digitale patiëntendossier ‘MijnBravis’ en over de informatie die hierin is te vinden. Daarnaast worden nieuwe zorgontwikkelingen en producten getoond. In de DigiTuin helpen speciaal hiervoor opgeleide vrijwilligers bij het verkennen van de mogelijkheden en geven antwoord op vragen.

De DigiTuin in Bergen op Zoom ziet er qua inrichting hetzelfde uit als in Roosendaal. Beide ruimten zijn te vinden in de centrale hal van de ziekenhuizen. De DigiTuin Bergen op Zoom is, net zoals in Roosendaal, geopend van maandag tot en met donderdag van 9.00 tot 16.00 uur.

 

Vrijwilligers

De DigiTuin Bergen op Zoom en Roosendaal draait dankzij de inzet van een grote groep vrijwilligers. Zij zijn, soms vanuit hun eigen ervaringen als patiënt, super gemotiveerd om bezoekers wegwijs te maken in de digitale wereld.

DigiTuin-vrijwilliger Angela Veraart: “Tijdens mijn ziekte had ik zelf veel aan vrijwilligers, dus ben ik op zoek gegaan naar vrijwilligerswerk in de zorg. Zo ben ik bij Bravis terechtgekomen en daar kwam ik de DigiTuin tegen. Nu vind ik digitale media heel belangrijk en ik ben zelf ook nog eens digitaal aangelegd, dus het was een makkelijke keuze.” 

 

Uitleg

Dat een fysieke ruimte voor uitleg werkt, blijkt uit de ervaringen met de DigiTuin in Roosendaal. De vrijwilligers maakten in de afgelopen weken honderden bezoekers wegwijs in MijnBravis. Daarnaast hielpen zij met het installeren van de DigiD App, legden zij uit hoe je een sms kunt ontvangen of toestemming geeft om je medicijngegevens te delen via het landelijk schakelpunt. Ook hielpen zij met het invullen van vragenlijsten voor een operatie of met een landelijke registratie van orthopedische implantaten.

 

Trainingen 

Om goede voorlichting te kunnen geven, volgen de vrijwilligers diverse cursussen en trainingen. En dat houdt in de digitale wereld nooit op. Binnenkort worden zij getraind om longpatiënten te helpen met het gebruik van een slim horloge dat meehelpt om een longaanval te voorkomen.