Ome Sjaak geraakt al weer een aardig eindje richting Spanje; volg hier zijn tocht:

Het heen en Weer….

12 juli 2017 - Saint-Martin-Lacaussade, Frankrijk

Dag 57 : Saint -Aubin-de-Blaye – Saint -Martin-Lacaussade 23 km (Totaal 1409 km)

Vandaag een korte route, dus kon wat langer blijven liggen. Dat kwam goed uit, dan kon dat rumoerige onaangenaam volk van gisteravond vertrekken, zonder dat ik ze nog hoefde te zien. Na het prima ontbijt weer op pad, waar ik onderweg een jong stel uit Saintes inhaalde. Even kennisgemaakt, stuk samen gelopen, en in Etauliers nog een terras bezocht. Hun bleven nog wat zitten, maar ik nam de benen. Nu ook weer, , zo ieder zijn eigen tempo. Normaal zou Blaye mijn eindbestemming voor deze dag zijn, maar daar is geen pelgrims voorziening. Wel een dorp 2,5 km daarvoor. Daar aangekomen mij geïnstalleerd en wat rust genomen. De enige bar/epecerie hier heeft een sluitingsdag…. Precies ja,, vandaag. Er zat dus niks anders op dan aan het begin van de avond dan maar naar Blaye te lopen, eerst een terras opgezocht en daarna weer een restaurant. Misschien is het goed voor de spijsvertering , maar moest toen nog 2,5 km teruglopen. Dit is echt zo’n situatie om het heen en weer van te krijgen, maar zonder een maaltijd zou de wandeling van morgen wel eens tegen kunnen vallen. Morgen dus weer terug naar Blaye, om daar de boot te nemen van 10.30 uur over de zeearm, La Gironde.

De Médoc binnengelopen…

13 juli 2017 - Le Pian-Médoc, Frankrijk

Dag 58 : Saint -Martin-Lacaussade – Le Pian-Médoc 26 km (Totaal 1435 km)

Was er vroeg uit, dus alles op m’n dooije gemak gedaan. Eerst een koffie gaan drinken bij de bar, die gisteren zo nodig dicht moest zijn, en daarna naar Blaye. Gisteren zag ik het al, die enorme citadelle de Vauban. Nu kreeg ik de kans om daar binnen te treden. Het is een klein dorp, omgeven door metershoge onneembare muren. Best mooi om te zien, maar vanwege de tijd, ook weer veel te weinig informatie hierover. (Wikipedia??) Nog wat foto’s gemaakt, en daarna naar de boulangerie voor mijn ontbijt. Toen ik dat op had, de aanlegsteiger opgezocht van de veerboot, die mij naar de overkant moest brengen. Tijdens de overtocht begon het maar weer eens te regenen. Op de boot toch maar besloten de regenbroek aan te doen, niet tegen de natte benen, maar tegen regenval in mijn wandelschoenen. Als deze van binnen nat gaan worden, heb ik echt een probleem, vandaar. Na aankomst van dat ding af ( diejje boot !), en zo tussen de buien door naar mijn eindbestemming voor deze dag in Le Pian – Médoc. Zit nu midden in deze bekende wijnstreek. Ook hier voerde het pad mij door, en tussen de wijnranken, en de vele Château‘s. Deze avond overnacht ik in een Ermitage. Bij aankomst was ik alleen, maar na een paar uur arriveerden nog 3 jonge meiden uit Châtellerault. Ik had al een kamer gekregen van het nonneke bij aankomst, die meskes moesten boven op zolder slapen van da nonneke. Deze plek ligt veel te ver van het centrum af, zodat ik vandaag dan ook nog een alcoholvrije dag heb. Hier is alleen water. Het eten werd verzorgd. Morgen naar Bordeaux, waar ik een eersteklas slaapplaats heb, midden in het oude centrum, 2 straten van de rivier de Garonne, in een nieuwe Gitte.

B O R D E A U X …..

14 juli 2017 - Bordeaux, Frankrijk

Dag 59 : Le Pian-Médoc – Bordeaux 22 km (Totaal 1457 km)

Na deze grote stad te hebben bereikt, na ruim 5 uur lopen, was ik op tijd in de nieuwe gite. Alles ziet er goed uit, nieuw en goed onderhouden, en ingericht in een opgeknapte cave. Zeer sfeervol. Ik was de derde die binnen was, maar uiteindelijk waren toch alle bedden bezet, meestal door de mensen met de fiets. Nog een kleine ronde gelopen in de oude buurt waar ik verbleef, en nog wat langs de rivier La Garonne. Het was zeer druk, kon ook niet anders, want het was de 14e juli, een nationale feestdag. Wel gezellig met overal muziek. Het krioelt hier van de restaurants, maar ook overal hartstikke druk. Het is toch nog gelukt een prima maaltijd te verorberen. S-avonds laat was er 2 straten hierachter aan de rivier een groot vuurwerk, maar dat heb ik niet gezien, wel gehoord. Wat een gebons en geknal.

Vandaag een echte rustdag….

15 juli 2017 - Bordeaux, Frankrijk

Dag 60 : Bordeaux 7 km (Totaal 1464 km)

Ik probeer wat uit te slapen, maar door de vertrekkende pelgrims, die niet stil kunnen zijn, was ik toch nog vroeg wakker. Gewoon nog wat blijven liggen, en toen het stil werd, er maar uit voor het ontbijt. Dat wordt hier ook verzorgd, alleen?!? Er lag nog een stuk stokbrood in het mandje, daar kon je een ruit mee ingooien, zo hard. Heb gevraagd om een ander, en dat was geen probleem. Om 10.00 uur stond ik buiten, en mocht pas weer om 14.00 uur naar binnen. Ze gingen alles schoonmaken. Kwam goed uit, want dan kon ik mooi in die tijd de stad eens verkennen. En die is ontzettend mooi. Vele gezellige pleinen, nog veel meer straten als een doolhof, maar wel een hele vieze rivier met bruin water. Toen ik bij die rivier arriveerde, viel me erg op dat er een hevige stroming was van dat bruine water, van links naar rechts, wel 3 mtr. per seconde. Er lag een boei voor me, nogal scheef, en dat deed me denken aan de boeien bij de Panta Rhei in Vlissingen. Het heeft met het getij van de zee te maken ( hier de Atlantische oceaan) De Garonne stroomt hier van rechts naar links, dus het getij drukte dat rivierwater gewoon terug. Na dat bezoek de grote oude binnenstad weer opgezocht en mezelf daar niet verveeld. Eigen nog geen enkel moment. Zit nu weer even in de gite om de weblog wat bij te werken, want heb nu goede wifi. Zo maar weer een restaurant opzoeken, en zo loopt deze dag dan weer ten einde. Als je ooit hier eens in de buurt kom, én tijd heb, beveel ik deze stad aan om te bezoeken. Echt de moeite waard. Morgen ga ik weer verder, en waarschijnlijk is de volgende rustdag in Spanje. Het eten bij de Griek hier is ook prima te doen, alleen geen Ouzo bij binnenkomst.

Halve rustdag….

16 juli 2017 - Gradignan, Frankrijk

Dag 61 : Bordeaux - Gradignan 22km ( Totaal 1486 Km)

Na het ontbijt, afscheid genomen van de vriendelijke hospitalero's, en weer vrolijk op pad naar de volgende bestemming. Ik arriveerde al ruim voor openingstijd bij de gite, die ongeveer 1km voorbij het centrum ligt. Daar een paar uur wachten zag ik niet zitten, dus maar teruggelopen voor wat eten en drinken. Het voelde precies aan als een halve rustdag. Had veel liever nog meer kilometers gemaakt op deze dag, maar de plaatsen om te slapen, bepalen toch de lengte van de etappe. Op tijd wéér terug naar de gite, en daar gelijk maar weer wat telefoontjes gepleegd voor de komende overnachtingsplaatsen. Soms valt dat ook niet mee, als ik te horen krijg van “ complet”. Dan wordt het zoeken en bellen geblazen, maar via wat omwegen lukt het meestal wel. De dame van de gite, vertelde mij dat het enige restaurant, de Ietalliejjaan open gaat om 19.00 uur. Grandignan is een godvergeten stadsdeel, waar geen moer aan is, en na aankomst was dat Italiaans restaurant ook nog eens niet open ging. Je kan zeker al horen wat ik dacht ♧●■ .. Dat werd dus WEER zelf koken. Gelukkig was de Carrefour nog open, dus daar nog gouw een pain complet, Camembert, en un fleske wijn gaald, om déze dag mee af te sluiten. Bij aankomst waren er nog 4 andere pelgrims aangekomen,3 uit Frankrijk en 1 uit Enggeland. Leuke gesprekken gehad, en de bestemming van iedereen lijkt morgen precies Le Barb..

Van de Médoc naar de Landes…

17 juli 2017 - Le Barp, Frankrijk

Dag 62 : Gradignan – Le Barp 29 km (Totaal 1515 km)

De meteo beloofde voor vandaag 35 graden, en die kregen we dan ook. Een strakke blauwe lucht, weinig wind, en een afwisselend landschap met hier en daar schaduw. Het was dus puffen geblazen, met een laag tempo en een zere rug. Zo na een paar uur begonnen een paar ribben rechtsachter te donderjagen. Nou weet ik, dat mijn gewicht nogal aan het zakken is, en redeneerde dat het misschien wel eens daardoor zou kunnen komen. Volgens de weegschaal, waar ik net op heb gestaan, zou mijn gewicht nu 67 kg zijn. Ik voel ook steeds meer van die botten, van mijn geraamte, en tijdens het wandelen, zwalk ik nogal eens. Waarschijnlijk een tekort van ut een of ander. Hopelijk is er hier in Le Barp vanavond wel een restaurant open. Ben dus stikmoei aangekomen en zou nu zo kunnen slapen. Ik ervaar ook dat de warmte anders is, dan noordelijker. Ga natuurlijk steeds zuidelijker. Inmiddels beland op een terras, na 1 km lopen ( plus straks 1 terug). En !! Nu terug op de stek, nog steeds moei, tóch erg lekker gegeten. Het is nu 21.19, en ga aanstalten maken om te gaan slapen. Hopelijk is de kediessie morgen weer beter.

KOOLhydraten dus …

18 juli 2017 - Belin-Béliet, Frankrijk

Dag 63 : Le Barb – Mons 22 km (Totaal 1535 km)

Na mijn geklaag gisteren, kreeg ik gelijk wat informatie over het opknappe van de kediessie. Vandaag moet ik wéér zelf koken, en heb maar weer een blik cassaulet gekocht. Daar zitten witte bonen in, en ik denk (??) dat daar dan ook die befaamde koolhydraten in zitten. Én 1 banaan en ene appel gekocht, want dat klopt wel, ik eet te weinig fruit. (Was ik nou maar in Kwidamme!). Vandaag veel bos gehad, met soms wel erg dichtbegroeide paden. Op een gegeven moment was het pad opgegaan in de overwoekering van de hoge varens, gras, en stiekem verscholen distels met venijnige stekels, die mooie gravures hadden gemaakt op mijn inmiddels aangedikte en mooi gebruinde bééne. Met behulp van de gps, kon ik het pad weer terugvinden. Hier regelmatig de erreme en beene gecontroleerd op teken. Gelukkig geen ene gezien. De bereikte 36 graden maakte het lopen behoorlijk zwaar, maar…wat zie ik daar!! ,gelukkig een baar. Snel nu maar eens een frisse tonic naar binnen gegooid, en toen nog een. Bij aankomst in de gite, eerst weer dat ritueel afgewerkt en s-avonds die lekkere bonenschotel natuurlijk naar binnen gegooid. Toen begon het buiten zowat te stormen, en de lucht werd helemaal groen. Niet veel later een hoop gebliksem en gedonder, keiharde regen, gevolgd door hagelbollen. Volgens de meteo krijgen we vannacht nog meer. Deze gite staat in het bos, dus een beetje spookachtig allemaal.