Couture Locale – het is de naam van de tentoonstelling in het Amsterdam Museum die vanaf 9 juni tot 3 september gehouden wordt.

Deze modetentoonstelling roept vragen op, maar zorgt allereerst voor een golf van herkenning van hen die de mode volgen. Dat wekt natuurlijk onze interesse op want Puck Kroon (1941) en Hans Kroon (1947) leiden als een rode draad door de Nederlandse mode industrie sinds dat ze in 1967 hun eigen winkel openden in Den Haag. In de jaren ’70, ’80 en ’90 brachten zij de Amsterdamse en Nederlandse mode industrie tot grote bloei. Toen ons redactielid Grada Franken dan ook met hen in contact kwam en ons meldde dat er een bijzondere en fraaie tentoonstelling in het Amsterdamse werd gehouden wilden wij toch wel meer van dit illustere duo weten. Dus vuurden wij vanuit West Brabant de nodige vragen op hen af:


Jullie ontwierpen zo ongeveer elk jaar twee collecties. Is die sneltrein van leven nu langzamer gaan rijden en hoe ervaren jullie dat?

Het is bijna 20 jaar geleden dat we de winkels sloten, we hielden het voor gezien en vonden dat we niets nieuws meer konden toevoegen aan het als maar groter wordende kleding-aanbod. Wij waren jong en idealistisch toen we begonnen, in 1967. Wat we deden vonden we geweldig leuk en daarom konden we 7 dagen per week en 12 uur per dag werken (als het moest!) We namen ook wel eens een break hoor! 30 jaar lang op deze sneltrein was nooit saai, het enige wat echt lastig was, was om de trein tot stilstand te brengen. Alle seizoenen zijn zo in elkaar vervlochten: je hebt b.v. al stoffen besteld voor het winterseizoen 2018, terwijl je nog aan het ontwerpen bent voor zomer ’18 en in de winkels winterseizoen ’17 nog verkocht moet gaan worden op dat moment. Veel mensen vragen ons of we het missen en of we niet weer opnieuw willen beginnen. Ik denk dat we die trein nu niet meer op gang kunnen gaan krijgen. Er zijn te veel ‘rijtuigen’ die dan in orde gemaakt moeten worden: voor een tekeningetje naar een kant en klaar en vakkundig gemaakt mooi product moeten er heel wat complexe stadia worden doorlopen!

Tegenwoordig is Gaultier een mode statement. Toen jullie je er aan waagden kende haast niemand in Nederland zijn mode. Waarom en hoe hebben jullie je aan dat avontuur gewaagd?

Wij kwamen Gaultier destijds voor het eerst tegen in het Sentier in Parijs. Dat is de wijk waar vroeger veel stoffen- en kledingfabrikanten zaten. We zagen iemand met een stapel hele leuke geruite jasjes over zijn arm lopen. We spraken hem aan en hij vertelde dat hij die avond een modeshow gaf, we waren welkom. Wij waren toen weg van zijn stijl en omdat we naast onze eigen collectie altijd 1 andere ontwerper in de winkel presenteerden hoefden we niet lang na te denken om met hem in zee te gaan. Hij paste uitstekend bij onze filosofie: strijden tegen de truttigheid. Hij werd later ook het ”enfant terrible” van de Franse ontwerpers genoemd.

Hoe kwamen jullie tot de keuze van de stoffen voor jullie creaties?

Soms had je een bepaald thema voor een collectie en daarbij zocht je dan passende stoffen. Soms kwam je de mooiste stoffen tegen, die eigenlijk niet in dat modebeeld pasten, maar omdat we er zo enthousiast over waren en echt het gevoel hadden een ‘trouvaille’ in handen te hebben, werd deze stof natuurlijk toch bij de collectie gevoegd, en meestal niet zonder succes!

Zou je kunnen omschrijven wat jullie tot de mode trok?

Puck verknipte als kind al oude gordijnen tot poppenkleding en is van jongs af aan bezig geweest met het ontwerpen en maken van kleding. Hans was fotograaf en cineast en ontwierp de eerste winkel (in 1967) in Den Haag. Daar ontstond toen ons merk “Puck & Hans”. In eerste instantie hadden we de winkel “The Battle of the Beaux and the Belles’ genoemd, naar een tekening van Aubrey Beardsly. Echter veel te lang en vooral werd het moeilijk spellen aan de telefoon e.d. , dus het werd al snel “Puck & Hans”.

Wat betekent mode voor jullie?

Er was een tijd dat het bijna alles voor ons betekende, vanwege onze professie. Puck gaat nog steeds fantastisch gekleed, op een geheel eigen manier.

Als je alles over zou kunnen doen, zouden jullie dan iets anders doen?

Met de kennis van nu.. misschien sommige dingen iets anders. Wij hebben nooit subsidie of wat dan ook gekregen en moesten alles zelf uit zien te zoeken. Ontwerpers nu krijgen alle steun als ze willen gaan exporteren etc.

Hebben jullie nog dromen?

Wij zijn heel tevreden

Hoe is de huidige tentoonstelling tot stand gekomen?

Voor de huidige tentoonstelling hebben we een jaar geleden een oproep geplaatst op Facebook. Het balletje is gaan rollen en we hebben bijna 1700 originele Puck&Hans creaties weten op te sporen. Maarten Spruyt, de curator en vormgever van de tentoonstelling heeft hieruit een keuze gemaakt.  Hij had hier volkomen de vrije hand in, wat soms voor ons wel eens even slikken was als hij een bepaald jasje of jurk niet ging gebruiken: een kledingstuk dat voor ons nou juist bijzonder was, vanwege een speciale coupe of stof. Uiteindelijk waren Puck en ik waren enorm geëmotioneerd toen we het schitterende eindresultaat aanschouwden!

Hoe ligt jullie verbinding met West Brabant (is er een)?

We kochten leer in de Langstraat en ook lieten wij daar lederen kleding maken in gespecialiseerde ateliers.

Wat is momenteel jullie favoriete bezigheid?

Puck is verdienstelijk kunstschilder en afgestudeerd kunsthistoricus, Hans legt zich nu toe op fotografie, tennis en doet zo nu en dan aan binnenhuisarchitectuur.

 

Wie meer wil weten over de tentoonstelling van Puck & Hans – Couleur Locale
https://www.amsterdammuseum.nl/tentoonstellingen/puck-hans-couture-locale?gclid=COGaz-zGhdUCFUSfGwod2woL9A

Meer info over Puck & Hans - https://nl.wikipedia.org/wiki/Puck_%26_Hans

Iedereen die interesse heeft voor mode, hier zijn / haar vak in heeft of interesse voor toont, of gewoonweg iedereen die geïnteresseerd is in kunst en mooie creaties, die moet gewoonweg deze tentoonstelling bezoeken. Maak er maar gelijk een mooi dagje Amsterdam van en geniet.

Puck & Hans, bedankt voor de antwoorden.

Foto's aangeleverd door Puck & Hans