Dat is was Ans Goorden ons te melden heeft:

 

Bordewijk-klassieker BINT brengt spanning van nu in de schoolbanken van toen – woensdag 7 december 20:00 – De Maagd

Met Tijn Docter, Jules Croiset, Hanneke Last, Reinier Bulder, Ella van Drumpt e.a.

interview met Tijn Docter

‘Een verlangen naar gezag, meer structuur, orde, respect. Dat is van deze tijd’

 

Wie speel je in BINT?

‘Ik speel de leraar De Bree. Hij is nieuw op een school en hij denkt ook dat hij daar tijdelijk zal zijn, want hij is bezig met zijn proefschrift om te promoveren. Hij heeft de intentie om daar één jaar les te gaan geven, omdat hij nieuwsgierig is naar specifiek die school. Er gaan verhalen rond over de directeur, over Bint. Die houdt er nogal eigenzinnige ideeën op na.’

Herken je karaktereigenschappen van jezelf in De Bree?

‘Wat ik herken is het willen rationaliseren van dingen. Dus het gevoel je een beetje te willen verstoppen. Om de controle niet te verliezen. Dat je iets met ratio verklaard en ze dan wat makkelijker kan parkeren. Ik houd er niet van als ik noodgedwongen in een piekerstand terecht kom, want dan raak ik in een neerwaartse spiraal. Het liefste verzin ik er een verklaring voor, rationeel. Dan kan ik het makkelijk duiden, dan blijft het rustig in mijn hoofd.’

Ken je andere mensen die je aan hem doen denken?

‘Als je De Bree karikaturiseert is het een behoorlijke control freak. Eigenlijk is Rutte wel een goed voorbeeld. Rutte is ook iemand die ontzettend goed om de hete brij heen kan draaien zonder dat hij sympathie verliest. Zo iemand die nieuwsgierig en positief in het leven staat. Dus ook wel op zoek is naar oplossingen. Hij heeft iets jongensachtigs. De Bree is de zoon in de vader-zoon verhouding. En BINT is eigenlijk een soort Poetin. Rutte en Poetin in één stuk!’

Kun je iets vertellen over de schoolklassen in BINT?

‘Er is een brave klas en een recalcitrante klas. De uitdaging is de recalcitrante klas, de rare onaangepaste lui. Bint heeft hen expres bij elkaar gezet om daar zijn gaafste werk van te maken. De verschillen tussen die twee klassen zijn contrastrijk en maakt duidelijk waarom de leraar zich anders opstelt. Als ze te braaf zijn wekt dat irritatie en als ze te recalcitrant zijn, doet dat een beroep op je gezag. Net als bij de opvoeding van je kinderen.’

De tien jonge talenten waar je mee speelt, hoe is het werken met hen?

‘Een explosie aan energie. Allemaal willen ze heel erg graag en ze zijn nieuwsgierig. De oude ‘oude garde’ wordt er heel enthousiast van. Jules Croiset krijgt alle ontzag van de jonge talenten, een prettige chemie.’

Had je het boek gelezen?

‘Ja voor mijn lijst en het was zeer herkenbaar maar ook interessant, raar en humoristisch. Dingen, gebouwen en voorwerpen krijgen eigenschappen van mensen toegewezen en mensen krijgen eigenschappen van voorwerpen toegewezen. Bijvoorbeeld ‘De Brees denken was hoekig en nors.’ Hoekig denken, dat is knap.’

Is het verhaal nog actueel?

‘Politiek raakt het aan de tijd. Er is altijd een soort worsteling tussen links en rechts. Na de Tweede Wereldoorlog leek het boek een oproep tot fascisme, wat niet zo was. Nu roepen we allen weer om een leider. Er moet een beetje structuur in komen, roepen ouders op de school van mijn  kinderen en bij de voetbalclub. Een verlangen naar gezag, meer structuur, orde, respect. Dat is van deze tijd.’

Is dit stuk aantrekkelijk voor scholieren?

‘Dit stuk doet wat theater moet doen. Het houdt een spiegel voor je neus. Dus als het goed is, zit iedereen in de zaal naar zichzelf of zijn buurman te kijken. Zonder de uitspraak van wat goed is en slecht, dat vind ik altijd vervelend, maar dat je in de zaal zit en denkt ‘hé dat ben ik.’ Dat zou het mooiste zijn!’

 

Ella van Drumpt geeft om 19:00 een inleiding

Jon van Eerd in Harrie let op de kleintjes – donderdag 8 december 20:00 – De Maagd

 

Nieuwe komedie van de kluchtkoning met ook Arie Cupé, Zjon Smaal, Margo Dames en April van Amelsvoort

Jon van Eerd’s Harrie Let Op de Kleintjes!

met Jon van Eerd, Arie Cupé, Margo Dames, Zjon Smaal en April van Amelsvoort

 

In Harrie Let Op de Kleintjes raakt Harrie Vermeulen in de problemen als hij een avond moet babysitten. Gevangen tussen beertjes en kleertjes, broekjes en doekjes, papjes en lapjes maakt hij er weer een enorme puinhoop van. En wat als de baby’s verdwenen zijn? Harrie Vermeulen is dwaas en klunzig, maar hartveroverend en grappig. Hij belandt telkens in de meest kolderieke, dolkomische situaties. Jon van Eerd over de tweede komedie die hij schreef voor zijn eigen productiehuis Pretpakhuis. Harrie Let Op de Kleintjes is  te zien in meer dan 100 theaters in Nederland.

Interview met John van Eerd

 

Wat is het succes van Harrie?

Harrie is een antiheld. Iemand waarin wij ons allemaal kunnen herkennen. Harrie is aandoenlijk, irritant, grappig, impulsief, soms bot, vaak een klier, maar nooit een slecht mens. Harrie maakt ons aan het lachen vanwege de spiegel die hij ons voor houdt. We hebben allemaal een beetje van Harrie, en Harrie heeft een beetje van ons allemaal.

 

Welke rollen heeft Harrie tot nu toe aangenomen?

Inmiddels is Harrie twee keer een accountant geweest (één keer een slimme, en één keer een goedgelovige). Hij was de eigenaar van een camping, vader van een dochter, een tweeling waarvan de één een slechterik en de ander een lieve gek. Hij was twee keer een butler (één met liefdesverdriet en één zonder geduld). Hij was een boezemvriend, een herbergier, de geest uit de fles, de opzichter van een bonbonfabriek en een nichterige oom. Hij was ook een keer een volkszanger. Eén keer heette hij Harry met ‘Y’ in plaats van ‘ie’ en één keer ging hij als Henry door het leven.

 

Je schrijft de komedies zelf, hoe kom je op ideeën? 

Ik sta onder de douche en denk: Hee! Of ik sta uien te pellen en denk: Hee! Of ik zit in de wachtkamer bij de tandarts en denk: Jee! Het idee ontstaat vaak vanuit een situatie of een plek. Ik denk bijvoorbeeld aan een jacht midden op de oceaan. Dan stel ik me voor wat een jacht zoal met zich meebrengt. Geld, bijvoorbeeld, rijke mensen. Ook zit je midden op zee, en je kan dus niet van dat schip af. Waarom zou je van boord willen? Omdat er iets is gebeurd. Je móet van dat schip af. Nou, en dan zo langzaam maar zeker ontstaat er een verhaal. De ideeën komen bij mij op zoals je een boertje moet laten. ‘Floep’ en daar is het. Maar dan moeten we nog beginnen, hè? Het schrijfproces is er wel een van een jaar of twee. Niet dat ik 730 dagen achter elkaar zit te schrijven. Het zijn processen waarin ik soms ook heel hard met mijn hoofd tegen de muur loop omdat ik knoertvast zit.

 

En dan ga je de repetities in met je collega’s…

Dat is serieus hard werken, teksten leren, oefenen, oefenen, oefenen, repeteren. Natuurlijk hebben we ook vaak ontzettende lol. Zeker met deze groep want het is een feest om met Arie, Zjon, Margo en April te werken. Maar bij komedie draait het om timing en dat luister heel nauw. Dus iedereen is heel geconcentreerd aan het werk. Uiteindelijk moet het publiek lachen en niet wij. Nou ja, soms wij ook haha.

 

 

Harrie Let Op de Kleintjes! Wat kunnen we verwachten?

Dit is Harrie! Een avond onbedaarlijk gieren. Lekker de ellende van alledag vergeten. Je weer jong voelen en je gezond lachen. Want weet; lachen is het medicijn tegen alles. Als we niet meer lachen kunnen we wel inpakken. In ‘Harrie Let Op de Kleintjes’ moet Harrie tegen zijn zin op een tweeling passen. Door zijn typische eigenwijsheid raakt hij ze kwijt en zet hij de hele stad op stelten om ze terug te vinden. Hij brengt niet alleen de hele politiemacht op de been maar ook het hele militaire apparaat van Nederland raakt erbij betrokken. Het is een wervelwind van hilarische situaties en gebeurtenissen. Ik heb er zin in. Het wordt een feest!

 

www.harrievermeulen.nl

 

 

 

 

Tango Extremo: Maestro’s – vrijdag 9 december 20:30 – Hofzaal Markiezenhof

Gewaagde arrangementen op de muziek van vele tango maestro’s waaronder Piazolla.