Stichting Kwaliteitskring Limburg was vrijdagmiddag 27 mei te gast bij Medtronic Bakken Research Center te Maastricht.

 

 

Als lid van het SKL kom je nog eens ergens. Behalve dat er jaarlijks een aantal bijeenkomsten worden georganiseerd met sprekers, workshops en andere activiteiten, staat een SKL - jaar ook garant voor een aantal werkbezoeken bij bedrijven. Het BRC was dit keer aan de beurt. De aftrap vond plaats bij de Maastricht School of Management waar de presentatie gehouden werd. Robert Steijvers nam ons mee in een stukje introductie van Medtronic. In 1949 waren het Earl Bakken en zijn zwager die in een garage medische apparatuur repareerden. In 1949 werd het bedrijf Medtronic door hen opgericht. Het was de ontwikkeling van de pacemaker die het bedrijf aan de groei zette die zelfs tot de dag van vandaag plaats vindt. Het enorme scala aan medische toepassingen en therapieën die door Medtronic ontwikkeld worden leveren een grote bijdrage aan medische zorg wereldwijd. De missie van het bedrijf luidt dan ook: Het verlichten van pijn, het herstellen van gezondheid en het verlengen van leven. Elke 2 seconden wordt er wel een patiënt geholpen door een product van dit 1.600 medewerkers alleen in Nederland alleen al tellende bedrijf Medtronic. Zo'n 1.6 miljard dollar vindt zijn weg naar Research & Development en zo komen we op het Bakken Research Center te Maastricht.

 

SKL lid René Gelders werkt binnen de QA van het BRC. Hij gaat verder in op de groei van het bedrijf en de huidige organisatie. Er werken nu zo'n 300 medewerkers met ongeveer 14 nationaliteiten. De gemiddelde leeftijd is 39 jaar en de samenstelling bestaat uit haast 70 % dames. De presentatie verhaalt verder over een aanbod bestaande uit standaard producten, custom made en clinical investigational products. Het betekent dat er speciaal ingegaan wordt op de specifieke vragen en behoeften van bij voorbeeld artsen en er zo maatwerk oplossingen ontstaan. In het hele proces voert Risico Management de boventoon. Immers, men kan zich niet veroorloven dat er fouten in hun producten zitten. Het Kwaliteit Management Systeem is weliswaar op ISO 9001 gebaseerd maar is niet opgesteld conform de High Level Standards waar de vernieuwde ISO juist wel voor gekozen heeft. De positie op de markt maakt dat men zich daar waar van toepassing ook op gerichte normen oriënteert.

 

Senior Engineering Manager Mark Lazeroms neemt ons mee door de productenlijn van Medtronic. Praktische voorbeelden hiervan gaan de hele SKL kring rond zodat we kunnen kijken en voelen waar het bedrijf zich zoal mee bezig houdt. Daar waar de massa productie voornamelijk vanuit de USA georganiseerd wordt daar zijn specifieke maatwerktrajecten veelal het terrein van het bedrijf in Maastricht. Een aantal standaard Medtronic producten zijn zoals: pacemakers, neurostimulatoren, hartkleppen, stents en eigenlijk nog veel meer. De maatwerkoplossingen zijn legio, vaak producten met een oplage van 2.000 stuks of kleiner.

 

Na de presentatie krijgen we een rondleiding door het gebouw van het Bakken Research Center. Opvallend feit is, ook tijdens de presentatie door René Gelders al aangekaart, dat een aantal jaren geleden de personeelsleden over twee gebouwen verdeeld waren en men vanwege de groei een schromelijk plaatstekort had. Echter, door vaste werkplekken in te wisselen voor flexibele plekken heeft men behoorlijk kunnen bezuinigen. Het bestaande eigen pand werd deels verbouwd en rigoureus anders ingedeeld. Er zijn zogenaamde cockpits, kleine werkcellen waar men zich kan afzonderen, werkruimten waar iedereen kan inloggen of conferentiekamers. Er zijn zelfs kleine werkruimten waar men zogenaamde conference calls kan houden met bij voorbeeld een kantoor in Amerika. Thuiswerken wordt ook gestimuleerd en zo wordt er ook gewerkt aan de zelfredzaamheid en verantwoordelijkheid van de medewerkers. Zo worden we door het pand geleid waarna we in de kantine uitkomen.

 

Er staat ons nog een medewerker te wachten die een verhaal vertelt waar met name de band van het BRC met Maastricht in het bijzonder en Limburg in het algemeen benadrukt wordt. Bovenal komt het enthousiasme van medewerkers voor dit bedrijf naar boven.

 

 

Het was een aangenaam kijkje in de keuken van een bedrijf dat wereldwijd enorm veel betekent in de gezondheidszorg maar waar je eigenlijk als privé persoon (of als Patiënt) eigenlijk maar weinig van hoort.