Politiek Den Haag heeft opgeroepen tot meer service  en duidelijkheid naar de burger toe. Blijkbaar heeft men onderkent dat er veel wrevel bij de burger zit, en wil men het signaal geven dat de politiek er voor de burger is. Voor het gemak echter, hebben ze deze boodschap, en de daarmee gepaard gaande kosten, maar ‘even’ doorgeschoven naar de gemeentelijke overheden. Bergen op Zoom, Etten Leur en Roosendaal hebben de handschoen opgenomen, en hebben besloten één gezamenlijk Klanten Contact Centrum te vormen. In een businessplan is te vernemen dat men in 2015 één van de top 10 gemeenten van Nederland willen zijn, die landelijk bekend staan trendsettende en innovatieve dienstverleners. Het komt er op neer dat men één frontdesk heeft waar alle burgers zich met hun vragen toe kunnen richten. De afhandeling moet sneller dan nu, efficiënter en moet meer tot tevredenheid bij de burger leiden.  Daarnaast moet de gezamenlijke aanpak leiden tot efficiencyverbetering bij de drie gemeentelijke overheden, en aldus ook tot kosten reducering. Het zal wennen worden in een klimaat waar de overheden zelfs binnen de eigen gemeente versnipperd en langs elkaar heen werken. Vooralsnog praten we over internet en telefonie. Maar men wil snel uitbreiden naar balie en postverwerking. Zelfs de samenwerking met andere gemeenten wordt onder de loep genomen.  Kwaliteit en schaalvergroting zijn hierbij de sleutelwoorden. Hiermee hopen de deelnemende gemeenten tegemoet te komen aan een groeiend eisenpakket van de landelijke overheid. De visie, missie en het businessplan zijn er inmiddels. Nu moeten alle goedwillende ambtenaren het nog vertalen naar een voor de burger aanvaardbaar uitvoeringsbeleid. Misschien dat de burger het dan omarmt.