Interim-directeur Bernard Ouwerkerk: Als de bal rolt, komt in het Rat Verleghstadion de belangrijkste Brabantse kernwaarde bovendrijven.

Geen voetbalclub zo bourgondisch als NAC Breda. “We zijn niet bekend geworden om ons voetbal, maar door het Avondje NAC”, zegt interim-directeur Bernard Ouwerkerk. Nadat NAC Breda in 1999 uit de eredivisie degradeerde, keerden maar weinig supporters en sponsors de club de rug toe. Wedstrijden tegen Veendam en Telstar brachten net zo veel mensen op de been als topduels. Uniek, volgens Ouwerkerk. “Het geeft aan hoe diep NAC in de regio is geworteld. Het is de belangrijkste vrijetijdsbesteding van duizenden mensen, of we nu goed of slecht spelen.”  

Passie

Het avondje NAC is een begrip. Thuiswedstrijden zijn doordrenkt van passie. Spelers worden op originele wijze naar voren geschreeuwd. “De sfeer in het stadion maakt indruk”, zegt Ouwerkerk. “Een wedstrijd is meer dan negentig minuten voetbal. Het is een uitje met vrienden. Dit bepaalt ons imago. PSV en Ajax zijn bekend geworden om hun voetbal, wij door onze Brabantse gezelligheid. Daarmee bieden we veel mensen onvergetelijke momenten.”

Brabantse bedrijven: ondernemen met passie en plezier 

Voetbalclub NAC Breda is een typisch voorbeeld van een bedrijf dat opvalt door zijn ‘Brabantse’ aanpak. Brabantse bedrijven werken namelijk anders dan bedrijven in de rest van Nederland. De Brabantse aanpak is een mengeling van hard werken, gemoedelijkheid en voorop willen lopen. Niet op eigen houtje, maar in samenwerking met andere bedrijven. Alle Brabantse bedrijven bij elkaar vertellen het verhaal van die typische kracht van Brabant. Voor dat succesverhaal is nu een speciaal merk gemaakt: ‘Dan denk je aan Brabant’ (zie logo). 

Wilt u meer weten over het initiatief ‘Dan denk je aan Brabant’ kijk dan op www.dandenkjeaanbrabant.nl of mail naar:  Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

(fotograaf Joep Lennarts)